העולם משיק: עשור למען בטיחות בדרכים
בזכות יוזמה של ארגון הבריאות העולמי, האו"ם והאיחוד האירופי, ישיקו היום ביותר מ-100 מדינות בעולם תכנית מיוחדת לעשר השנים הקרובות שמטרתה: הצלת חייהם של 5 מיליון בני אדם בכבישים. מנכ"ל אור ירוק: " לצערנו, על פי המצב כיום, ישראל לא תעמוד ביעד העולמי לעשור הקרוב, אך עדיין עלינו לעשות את כל המאמצים על מנת להתקרב אליו"

זירת תאונה. מטרת התכנית - הצלת חייהם. צילום ארכיון: יהודה לחיאני
"סקירת ביצועי בטיחות בשבע ממדינות ה-OECD מוכיחה, כי הצבת יעדים כמותיים קשורה ישירות לירידה שנתית ממוצעת במספר ההרוגים", מסביר מנכ"ל אור ירוק, שמואל אבואב. "לצערנו, על פי המצב כיום, ישראל לא תעמוד ביעד העולמי לעשור הקרוב, אך עדיין עלינו לעשות את כל המאמצים על מנת להתקרב אליו".
אבואב מוסיף: "בסופו של דבר מדובר בהצלת חיי אדם, והמשמעות של הפחתת 50% ממספר ההרוגים בתאונות בישראל היא ירידה אל מתחת ל-200 הרוגים בשנה. עדכון התכנית הלאומית לבטיחות בדרכים, המתבצע בראשותו של ד"ר יעקב שיינין בימים אלה, הוא צעד ראשון בכיוון הנכון, שלאחריו חייבת הממשלה לוודא גם יישום מלא שלה".
ישראל במקום ה-17 מבין 25 מדינות במספר דוחות
התכניות אותן ישיקו מנהיגי המדינות, ועל התקדמותן הם מתחייבים לדווח בהמשך הדרך, כוללות, בין היתר: הפחתת מספר ההרוגים בתאונות דרכים בעשור הקרוב, הגברת השימוש באמצעי בטיחות וטכנולוגיות חכמות ברכבים. טיפול בתשתיות והתניית חלוקת תקציבי תשתיות על בסיס עמידה בתקני בטיחות.
בנוסף תכלול התכנית: חיזוק מערך החינוך והכשרת הנהגים. פיתוח תוכניות אכיפה לאומיות ומיקוד הטיפול באוכלוסיות בסיכון גבוה, כמו רוכבי דו גלגלי.
ישראל נמצאת במקום
ה-17 מבין 25 מדינות במספר דוחות לאלף תושבים. ההפחתה במספר ההרוגים בישראל בשנים 2001-2008, הייתה מתחת לממוצע האירופי.
עוד עולה מהנתונים כי בישראל חלה בשנים 2004-2008 עליה של 8% בממוצע שנתי במספר התאונות הקשורות לאלכוהול, לעומת ירידה שנתית ממוצעת של כ-6% באיחוד האירופי.
בשנת 2009 נהרגו למעלה מ-35,000 אנשים בכבישי האיחוד האירופי, כמיליון וחצי נפצעו והעלות של תאונות הדרכים בשנה זו הוערכה בכ-130 מיליארד אירו.