13% מבני הנוער מודים – נהגנו ללא רישיון

מסקר שביצעה עמותת אור ירוק עוד עולה כי 4% מבני הנוער מכירים בני נוער אחרים שנהגו לפחות פעם אחת ללא רישיון. כידוע, נהיגה ללא רישיון הינה אחת העבירות החמורות ביותר. על פי תקנה עליה, החל ממרץ אגף הרישוי החל להוריד מהכביש עברייני תנועה סדרתיים

nrg מעריב | 1/5/2011 14:14 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
13% מבני הנוער דיווחו כי יצא להם לנהוג ברכב ללא רישיון נהיגה, כך עולה מסקר שביצעה עמותת אור ירוק בנושא נהיגה ללא רישיון. בנוסף, 4% ציינו כי הם מכירים בני נוער אחרים הנוהגים ברכב ללא רישיון.
 


כידוע, נהיגה ללא רישיון היא עבירה חמורה ביותר הקבועה בסעיף 10 לפקודת התעבורה. אסור לאדם שאיננו בעל רישיון נהיגה לנהוג ברכב מנועי.

נהגים שרישיונם נשלל על ידי בית המשפט הם נהגים מסוכנים. נהגים אלו מסכנים את עצמם ואת שלום הציבור. כך קבע בית המשפט העליון: "נדמה כי אין צורך להרחיב אודות החומרה הכרוכה בנהיגה בזמן פסילה. בביצוע מעשה כזה מסכן הנהג, שכבר הוכיח בעבר כי חוקי התעבורה אינם נר לרגליו, את שלום הציבור – נהגים והולכי רגל כאחד; הוא מבטא זלזול בצווים של בית המשפט; הוא מוכיח, כי לא ניתן להרחיק אותו נהג מהכביש כל עוד הדבר תלוי ברצונו הטוב."

למרות חשיבות שמירת החוק, אכיפתו ושמירה על שלום הציבור, אין אף גוף בישראל שיודע במדויק כמה שלולי רישיון יש בישראל! יש כל מיני נתונים סותרים. כלומר, בתי המשפט גזרו את דינם של נהגים שלא לנהוג בפועל, ולמדינה אין כל דרך אפקטיבית לשלוט בכך ואף לדעת בכל רגע נתון, רישיונו של מי נשלל, לרבות פרטי השלילה.

על מנת למגר את תופעת הנהיגה ללא רישיון, חוקק ביולי 2006 סעיף 61א לפקודת התעבורה, המבקש לחשוף את האנונימיות של שלולי הרישיון. על ידי חשיפת שלולי הרישיון, הציבור יוכל להגן על עצמו מפני נהגים מסוכנים ובכך למנוע את נהיגתם. בדברי ההסבר לחוק נכתב, שמאגר המידע יתרום ליכולת האכיפה באמצעות הציבור. למעשה, מאז חוקק הסעיף - הוא לא יושם (בשל בעיות טכניות).

על פי תקנה חדשה עליה חתם שר התחבורה, החל אגף הרישוי במרץ 2011 להוריד מהכביש מאות עברייני תנועה סדרתיים, שצברו 30 עבירות תנועה (למעט עבירות חניה) בחמש השנים האחרונות.
נהגים בשלילה המשיכו לנהוג

התקנה קובעת עוד, כי מי שביצע ב- 5 השנים האחרונות חמש עבירות תנועה, מתוך 11 עבירות הנחשבות חמורות במיוחד, רישיונו יישלל לתקופה של 5 שנים. העבירות הן: נהיגה בשכרות, גרימת מוות ברשלנות, הפקרה (פגע וברח), כניסה למפגש מסילת ברזל כשהמחסום ירד, נהיגה בזמן פסילה, הריגה בתאונת דרכים, נהיגה ללא רישיון, אי ציות לרמזור אדום, עקיפות מסוכנות, נסיעה במהירות 40 קמ"ש מעל המותר וסיכון הולכי רגל במעבר חצייה.

במחקרים אודות ההשפעה של שלילת רישיון כתוצאה מריבוי נקודות קיימת שונות גבוהה בהתייחס למאפייני הנהגים ולתקופה שנבדקה. ההשפעות נעות בין ירידה של 2%

בתאונות (לעומת כאלה שלא נשלל מהם הרישיון) לבין ירידה של 82%. 

מחקרים רבים מצאו שנהגים בשלילה המשיכו לנהוג למרות זאת. במקרים בהם נמצאה הפחתה בתאונות, היא מוסברת בגלל חשיפה נמוכה יותר (כלומר, הם נהגו פחות) או כתוצאה מנהיגה זהירה יותר כדי שלא להיתפס. עוד נמצא, כי לשלילת רישיון אין אפקט משמעותי על כאלה שנוהגים ללא רישיון. קיימת חשיבות גבוהה למשך הזמן בין ביצוע העבירה לבין הענישה: ככל שמשך הזמן ארוך יותר, האפקט נמוך יותר.

כלומר - אפקטיביות שלילת רישיון היא תלוית הקשר: על מה היא ניתנת, באיזה אופן, מי הנהגים, כמה זמן אחרי העונש.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים