שיגעון הקופונים: מי באמת משלם את המחיר?
רגע לפני שאתם רוכשים עוד שובר למוצר שאתם לא צריכים, תחשבו על החור בכיס, על הארון המלא ועל ערמות הזבל שפוגעות בסביבה
הפיתוי כמובן גדול. הקופון שצץ תחת כל אתר ברשת, מבטיח 50% הנחה, עולם ומלואו עבור הישראלי המצוי המתמחה בחיפוש אחר חסכון. ויותר מזה, המחפש באופן קבוע דרך להערים על מערכת הכללים המצויה ולשלם פחות. אך האם המסע הקבוע לחסכון באמת מיטיב עם הצרכנים? וזה עוד לפני שאמרנו מילה אחת על הנזק הסביבתי.
הפסיכולוגיה השיווקית ברורה. כשהשני בחינם, זה בטוח משתלם. כך מצאתי את עצמי חייב לרכוש חולצה נוספת, כי השובר פג תוקף ממש עוד רגע. האם הייתי רוכש חולצה חדשה בכל מקרה? לא בטוח. האם קיימת האפשרות שאוותר על השובר ואשאיר את החולצה בחנות? תראו לי ישראלי אחד שהיה זורק את כספו, כי בחודשיים שעברו לא בדיוק הצליח למצוא את החולצה המתאימה, או הזמן לאתר אחת כזו.
זה המקום להודות, זהו לא מסע צלב נגד אתרי הקופונים. אם אתם צרכנים חכמים ומוסיפים את אתרי הקופונים במסע למציאת מה שכבר חיפשתם בלאו הכי - הרווחתם. אך אם אתם קופצים על ההזדמנות כי היא שם – וגם כותב שורות אלה מודה שאכל כמה ארוחות טובות בזכות אתרי ההטבות – לא מן הנמנע שבסופו של דבר תמצאו חור בכיס וגם מקום חסר בארון.
מפנים את הזבל
תרבות הצריכה המוגזמת, אינה רק סוגיה כלכלית-צרכנית. בהיבט זה, מי שאינו יודע להתנהל - נפגע. תרבות הצריכה המוגזמת מובילה לכמויות בלתי נגמרות של פסולת. הרים של מוצרים - שאתם מפנים עבור אחיהם החדשים, שיוחלפו בקרוב בחברים אחרים - יעשו דרכם לאתרי פסולת, מזבלות ודומיהם.
בישראל כ-13 אתרים לסילוק פסולת. אם הפסולת תגיע לשם היא לא מסיימת את תפקידה בעולם. היא ממשיכה לסכן ללא הפסקה את הסביבה: מטרדי ריח, זיהום מי תהום, פליטת מוגברת של גז מתאן הם רק הכותרות. ועוד לא אמרנו דבר על אתרי הפיראטיים, שכשהפסולת גדלה – נמצאים גם
מקומות אלטרנטיביים לטיפול בה.
אז מה עושים? בטח שלא חוזרים למערות, כפי שיגידו מיד טוקבקיסטים שלא עוצרים בירוק. רק כשנבין שקיים קשר בין קנייה לסביבה נהפוך לצרכנים חכמים. אני לא שולח אתכם לרכוש מוצרים אורגנים, חיתולים רב פעמיים או תולעים לקומפוסט.
אני שולח אותי ואתכם לעשות שיעורי בית. לחשוב היטב, אם אנחנו צריכים את השני בחצי מחיר. זה לא טור שמעודד הסתפקות במועט, זהו גם לא כתב אישום נגד האתרים שמבקשים להטיב איתנו, אלא הזדמנות לגרום לכם לחשוב, רגע לפני שאתם מחליטים ברגע לרכוש עוד משהו שאתם לא ממש צריכים.