הגזמנו עם הביקורת נגד הרכבת
איחורים? תקלות? שריפות? נכון, הרכבת צריכה להיות טובה יותר. אבל בעידן של דלק יקר, עומסי תנועה וזיהום אוויר - אין אופציה אחרת

הרכבת. עדיין כלי התחבורה הירוק ביותר צילום: ברקאי וולפסון
הבליסטראות שחוטפת הרכבת נשמעות לפעמים כמו התירוץ שחיכינו לו כדי למהר ולחזור אל הפרייבט הישן (או החדש) והטוב. אל החסרונות של ההתמכרות לרכב פרטי - פקקים איומים, דלק בתעריף זהב, תאונות דרכים, זיהום אוויר - נדמה שכבר התרגלנו. הם לא גורמים לנו לצאת מהכלים, לבוא בטענות לכל העולם ולחפש אשמים. כלפי החולשות של הרכבת יש לנו, משום מה, הרבה פחות סבלנות.
הזנחה של שנים רבות
רגע לפני ששופכים את הקטר עם המים ומכריזים סופית על כשלון הרכבת בישראל, כדאי לזכור שחלק גדול מהבעיות שצפות עכשיו על פני השטח הן תוצאה של הזנחה בת עשורים שלמים, שבמהלכם הרכבת תוקצבה בקמצנות ונדחקה לסוף התור של ההשקעה בתשתיות. אם ההשבתות התכופות של קווי הרכבת בדרום מטריפות אתכם, ובצדק, חשוב שתזכרו שהקווים מושבתים לצורך עבודות תשתית והרחבת מסילות שנועדו לסגור פערים של שנים שנוצרו בחסות העיוורון של ממשלות ישראל לדורותיהן; כשהשבתה של קרונות משאירה את הרכבת בלי רזרבות - דבר שמחייב צמצום מיידי של נסיעות ומשאיר אנשים עצבנים על הרציף - זה משום שבמשך זמן רב מדי תקציב ההצטיידות של הרכבת היה מתאים לעולם השלישי.
תאונות רכבת הן אירוע פוטוגני
ועתיר דרמה. מדי יום נקטלים אנשים בכבישים, והמידע על כך מופיע באותיות קטנות אי שם בעמוד פנימי בעיתון או בשולי המהדורה, אם בכלל. לעומת זאת, בכל פעם שמתרחשת תאונה ברכבת, כמו האחרונה בנתניה, החגיגה בעיצומה: עדים נרגשים מספרים על הטראומה (שהייתה, ואני לא מקל בה ראש), ובעיתונים מתנוססת רשימת תאונות הרכבת הקטלניות שהצטברו כאן בשנים האחרונות.
רק שרוב התאונות הללו, שבהן היו מעורבות מכוניות, התרחשו באשמתם הבלעדית של הנהגים. כשנהג חסר אחריות פורץ מחסום או מתעקש לחצות מסילה למרות כל אותות האזהרה, זו לא תאונת רכבת - זו תאונת דרכים נוראית. עם כל חסרונותיה, ויש רבים כאלה, הרכבת היא עדיין כלי התחבורה הכי ירוק והכי בטוח בסביבה.
aviv67@gmail.com







נא להמתין לטעינת התגובות
