אחד מכל מאה נהגים דיווח כי נרדם על ההגה

יום לאחר שרוכב האופניים גיא תמרי מצא את מותו על הכביש, ככל הנראה, על ידי נהגת שחזרה עייפה לביתה אחרי משמרת לילה, מפרסמת אור ירוק נתוני סקר "עייפות ונהיגה". לפיו, רק 19% מהנהגים בישראל דיווחו כי הם אינם נוהגים כאשר הם עייפים. 14% מודים ש"ניקרו" על ההגה

nrg מעריב | 17/4/2011 11:39 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
בעקבות תאונת הדרכים בה נהרג רוכב האופניים גיא תמרי על ידי נהגת, שככל הנראה, שחזרה עייפה אחרי משמרת לילה ארוכה, מפרסמת אור ירוק נתונים אודות סקר שערכה בנושא "נהיגה ועייפות".

הנתונים מדאיגים, בסקר שערך מכון גיאוקרטוגרפיה עבור העמותה, עולה, כי רק 19% מהנהגים בישראל דיווחו שאינם נוהגים אף פעם כשהם עייפים. רק כמחצית מהנהגים יעצרו בצד למנוחה במידה וירגישו עייפים מדי בזמן נהיגה, 6% לא ינקטו בשום פעולה על מנת להתעורר או לנוח וימשיכו בנהיגה כשהם עייפים.

1% מהנהגים דיווח כי נרדם לחלוטין על ההגה, נתון מדאיג, המשקף שכיחות של אחד מכל מאה נהגים בישראל. עוד עולה, כי. 14% מהנהגים נסעו לפחות פעם אחת במהלך השנה האחרונה ברכב עם נהג ש"ניקר" על ההגה, 7% נסעו עם נהג שכמעט נרדם וירד מהשוליים וכ-3% נסעו עם נהג שנרדם על ההגה במהלך נהיגה.
"רוצח שקט"

הסקר חושף גם, כי ככל שיורד הגיל עולה שיעור המדווחים על נהיגה במצב של עייפות: קרוב לחמישית מהצעירים בגילאי 18 עד 34 נסעו ברכב שהנהג בו "ניקר" על ההגה לפחות פעם אחת במהלך השנה האחרונה. שיעור הגברים ש"ניקרו" על ההגה, כמעט נרדמו במהלך נהיגה וירדו מהשוליים או נרדמו לחלוטין גבוה בהשוואה לנשים – 20% גברים לעומת 9% נשים.
 

צילום: אור ירוק
צילום: אור ירוק
צילום: אור ירוק


הסקר בחן גם את השפעת המחסור במקומות עצירה בצידי הכביש על נהיגה בעייפות, ונמצא כי 15% מהנהגים היו לפחות פעם אחת במהלך השנה במצב בו רצו לעצור בצד בשל עייפות, אך לא היה להם היכן לעצור.

"לצערי ממצאי המחקר מציגים פעם נוספת את העובדה כי נהגים רבים נוסעים תחת עייפות, שמכריעה אותם בסופו של דבר, והיא ה"רוצח השקט" בכבישים", אמר מנכ"ל אור ירוק, שמואל אבואב. "נהיגה במצב של עייפות מסוכנת בדיוק כמו נהיגה תחת השפעת אלכוהול, אולם כמעט בלתי אפשרי לאכוף אותה ועל כן נדרשת אחריות אישית מצד הנהגים. הפתרון היחיד הוא לעצור את הרכב ולנוח 10-15 דקות במקום בטוח. העייפות חזקה יותר מכל ניסיון
להתמודד עימה".

על פי נתוני אור ירוק 2562 רוכבי אופניים נפגעו בתאונות דרכים בערי ישראל בין השנים 2003-2010. עוד עולה, כי בשנת 2010 (עד נובמבר) נהרגו 16 רוכבי אופניים לעומת 15 ב-2009.

מסקר תצפיות שערכה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים באוקטובר-נובמבר 2009, עלה כי כשני שליש מקרב רוכבי האופניים בישראל אינם מקפידים על חבישת קסדה. רק 39% מרוכבי האופניים מעל גיל 18 חובשים קסדה כל הזמן, ובקרב ילדים המצב חמור אף יותר – 36% בלבד מקרב רוכבי האופניים בני 17 ומטה חובשים את קסדתם תמיד או לעיתים קרובות.

"הרכיבה על אופניים יכולה להיות קטלנית. בתאונות בין אופניים לרכב, רוכבי האופניים, בדיוק כמו הולכי הרגל, פגיעים מאוד ואין להם הגנה של שילדת הרכב ושאר אביזרי הבטיחות שיש ברכב", מסביר אבואב. "בנוסף, במקרים רבים מדובר בפגיעות ראש, שהן הקשות והשכיחות ביותר בתאונות רוכבי אופניים. לכן, ניכרת חשיבותה של הקסדה בהגנה על הראש. הקסדה מקטינה בעד 88% את הסיכוי לפגיעת ראש חמורה ובעיקר לנזק מוחי". 


כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים