המדריך השלם לחג הפסח
הרב ברוך אפרתי תמצת עבורכם את עיקרי ההלכות הקשורות לביעור החמץ, לחג הפסח ולספירת העומר

• ביטול חמץ מוציא אותנו מידי איסור בל יראה ובל ימצא
• אנו חוששים שמא נמצא עוגה בפסח בביתנו ונאכל ממנה בפסח בטעות, או שמא לא נבטל בלב שלם. לכן אנו גם מוציאים מביתנו את החמץ. בבדיקה אנו מחפשים חמץ גדול (כזית), ולא פירורים, המתבטלים ממילא בביטול חמץ ואין חשש שנאכלם.
• לפיכך, אין סיבה ואין צורך לנקות מקומות אשר בדרך כלל אין מכניסים אליהם חמץ, או מקומות אשר לא סביר שניכנס אליהם בפסח, כגון כוכים, מתחת לרהיטים כבדים וכדומה
• שלושה ימים יכולים להספיק לניקוי הבית מחמץ לכתחילה. כאמור לעיל, אין חיוב לנקות מאבק אלא מחמץ המצוי במקום נגיש
• גם את הרכב יש לנקות כראוי שכן מכניסים בו חמץ. וכן את עגלת התינוקות. וכן בארגז הצעצועים.
• חצר, גינה, מרפסת פתוחה וגג פתוח, אינם צריכים בדיקה, אלא יש לוודא שאין בהם חמץ ארוז. אנו סומכים על עורבי השכונה החביבים.
• אסור שניקיון הבית יגרום לצלקת רוחנית אצל ילדינו. הכל באוירה נעימה ומשוחררת
• המעוניינים למכור חמץ לקראת נסיעתם לפסח, יפנו אלי או אל המועצה הדתית. מי שאינו יכול/ה להגיע למכירה עצמה, יכול/ה למנות אותי כשליח ע"י email המפרט היכן החמץ והיכן יהיו מפתחות הבית למקרה שהגוי בא לממש את זכותו. יש לרכז את החמץ בארון מיוחד ולכתוב עליו 'זהירות, חמץ'. אין למכור חמץ ממש, אלא רק כלי חמץ, תערובת חמץ או ספק חמץ. חמץ ממש מותר למכור רק אם יהיה בביעורו הפסד מרובה, וראוי להחמיר.
• זה הכלל- כבולעו כך פולטו. על כן, כלי ששימושו באש ממש עם חמץ (כגון כיריים) יש ללבנו באש. וכלי ששימושו בבישול רותח של חמץ (כגון סירים), יש להגעילו.
• כלי זכוכית- מגעילים ג' פעמים, אך עדיף להמנע משימוש ולקנות חדשים לפסח. לספרדים מספיקה שטיפה במים קרים
• שיש- לשפוך עליו מים רותחים, או לכסותו בנייר כסף, במקום בו נניח את הסירים בפסח.
• כיור- לקנות גיגית ולהניחה בכיור. או לצפות את הכיור בנייר כסף. או לשפוך מים רותחים, אך אז להשתדל לא לשים בו כלים חמים בפסח.
• תנור- לנקות עם מים וסבון עד שלא רואים פירורי אוכל, להפעיל חצי שעה על חום הכי גבוה. יש לקנות תבניות אפיה מיוחדות לפסח במקום הרגילות.
• מדיח כלים- לנקות היטב, כולל מסננת. להפעיל עם סבון על תוכנית מלאה בעודו ריק. להמתין 24 שעות. ראוי להגעיל את המגשים, אך אין חובה.
• כלי פלסטיק- להגעיל. והמחמיר להגעיל 3 פעמים תבוא עליו ברכה. ואם
• בקבוק לתינוק- להחליף, ואם אין ברירה- להגעיל.
• גביע של קידוש- להגעיל או להחליף.
• מחבת-ליבון קל. ולספרדים די בהגעלה. ואם יש בה טפלון, לא להשתמש בפסח.
• שולחן אוכל-לנקות ולהחליף מפה.
• מיקרוגל-לנקות טוב. להרתיח בו חצי כוס מים עם סבון. אם יש מגש מזכוכית, להוציא אותה ולהשתמש ללא מגש, או לכסותה בפלסטיק.
• פלטה-ראוי לקנות אחת מיוחדת לפסח. אך מן הדין מותר להפעילה על הכי גבוה לשעה, ולכסות בנייר כסף.
• קולט אדים-עדיף להמנע משימוש. מן הדין מותר לאחר שפיכת מים רותחים.
• ארון-לנקות עם מגבון לח. ואם אין כח, ולא משתמשים בו בפסח, לסגור אותו ולמכור במכירת חמץ.
• מקרר-לנקות באופן כללי, כך שלא יהיה בו חמץ. אין צורך לעבור עם קיסם או לשפוך מים רותחים.
• הלכות הכשרת כלים וכשרות המאכלים הינן מפורטות, ולפיכך אהיה נוכח בחלק מזמני הגעלת הכלים במקום בע"ה.
• ביצים- מותרות, על אף החותמות.
• תרופה לבליעה- אם היא עם טעם, צריכה הכשר. אם היא מרה- מותר להשתמש.
• סבון/שמפו/בושם/אפטרשייב/איפור- מותרים לשימוש גם ללא הכשר
• משחת שיניים- צריכה הכשר לפסח, ובשעת הדחק מותר גם ללא הכשר
• אוכל לתינוקות- צריך הכשר לפסח
• אוכל לבעלי חיים (כלב, חתול, ציפור,דג וכדומה) - צריך הכשר לפסח. את האוכל האסור של בעל החיים יש למכור במכירת חמץ
• מצה עשירה – אין לאכול. לספרדים מותר, ויש מחמירים גם לספרדים בעוגיות פפשודו תעשיתיות
• ראוי להחמיר ולהדר באכילת מוצרים קנויים בפסח, ולקנות הכשר רבנות ידועה ולא הכשרים שאינם ידועים או רבנות שאינה מוכרת
• "איסור זה, כיון שקבלו אבותינו משום גדר, מדין תורה אסור לבטלו. והמפקפקים והמקילים בזה, מעידין על עצמן שאין בהם יראת שמים ויראת חטא ואין בקיאין בדרכי התורה. וכל מדינות אשכנז, וצרפת ורוסיה ופולניה קיימו וקבלו עליהם ועל זרעם את החומרה הטובה הזו שיש בה טעם בעיקר, ופורץ גדר ישכנו נחש" (ערוך השולחן)
• על כן, אסור לאשכנזים לאכול קטניות בפסח על אף שכיום סיבת האיסור הוחלשה מאד, וביום שגדולי ישראל יחליטו אחרת, ההלכה תשתנה
• רוב בני עדות המזרח נהגו לאכול קטניות. האוכל אצל ספרדי, לא יאכל קטניות ממש, אך יכול לאכול מכלים שבלועים בקטניות
• הקטניות האסורות הן רק אותם הסוגים שהיו בימי הגזירה, וכן בתנאי שהקטניות באות במגע עם מים בתהליך ההכנה שלהן. אך אם אין את אחד התנאים, מותר לכתחילה לאוכלם בפסח
• לפיכך, ליפתית/קינואה/סויה אינן כלולות באיסור קטניות, שכן לא היו בימי הגזירה
• שמן קטניות שנכבש בכבישה יבשה, מרן הראי"ה התיר לאכילה בפסח, שכן לא בא במגע עם מים כלל. לפיכך שמן קנולה וכדומה מותר בפסח
• מוצרים תעשייתיים של תערובת קטניות, י"א שמותר לאוכלם בפסח, כגון שוקולד וכדומה, ואפשר להקל בזה (בסופו של דבר, יוצא שרק מוצרים ספורים מאד של קטניות אסורים בפסח)
• מותר לתת קטניות לחיית המחמד בפסח, וכן מותר לחולה לאכול קטניות
• לאחר תפילת מעריב בודקים את החמץ לאור הנר בברכה, ככתוב בסידורים
• בודקים את כל המקומות אשר סביר שיש בהם חמץ, כולל רכב (עם פנס)
• לאחר הבדיקה, אומרים ביטול חמץ, כנוסח שבסידורים. יש להבין את הנאמר, ולומר את הביטול גם במילים פשוטות המובנות למבטל. הביטול הוא עיקר המצווה ועל כן יש להשקיע בו זמן וכוונה
• למחרת בבוקר תתקיים סעודת סיום מסכת נדרים עבור הבכורות המתענים
• לאחר השריפה אומרים שוב ביטול חמץ, בנוסח שבסידורים, בהבנה ברורה של העניין.
• במשך היום אין לאכול מצות. אך מצה עשירה מותרת.
• לאחר חצות אין לעשות מלאכה.
• מכינים את שולחן הסדר. טוב לקנות מצות שמורות לליל הסדר.
• בליל הסדר נתמקד בזיכרון השעבוד ובזיכרון הגאולה ונספר על כך לילדינו. עיקר עניינו של החג הוא העברת חוויית השעבוד והגאולה הלאה לדור הבא.
• כל אחת ואחד חייב מהתורה לאכול כזית מצה לפחות. נוהגים לאכול שני כזית בתחילה, ואח"כ עוד כזית ב 'כורך', ועוד אחד באפיקומן. ויש מנהגים אחרים לעדות שונות.
• גודל כזית לכתחילה - כגודל הנפח של זית סורי גדול בימינו, שהוא כנפח חצי מצת מכונה. יש להשתדל לבלוע את שני הכזית באכילה רגילה וזריזה. אם בלע תוך 4 דקות כשני שליש מצת מכונה, יצא.
• יש לאכול את המצה ולשתות את הכוסות בהסיבה. ראוי גם לנשים להיסב, אך אינן חייבות
• שותים ארבע כוסות. בכל כוס שותים רביעית. נפח רביעית- כחצי כוס חד פעמית. לכתחילה שותים בבת אחת רביעית. אם יש צורך אפשר לשתות רביעית תוך 4 דקות.
• לאחר אכילת האפיקומן אין לאכול, אך מותר לשתות
• שחרית של יו"ט. תפילת הטל. שכח 'מוריד הטל' – אם נזכר עד סוף הברכה, חוזר לראש הברכה. אם לא, חוזר לראש התפילה.
• סופרים ספירת העומר. שכח לספור, יספור ביום ללא ברכה ובשאר הלילות בברכה. שכח גם ביום, יספור בשאר הלילות ללא ברכה
• יו"ט שני של גלויות- אורח מחו"ל, חייב רק במצוות החג מהתורה, ויכול לעשות מלאכות מדרבנן
• אין מניחים תפילין בחול המועד
• אין לעבוד בחול המועד. אמנם, אם יפסיד את עבודתו בשל כך, מותר.
• מי שנאלץ לעבוד בחול המועד, יכול לעבוד גם במקום שלא הוכשר לפסח. אך לא ימכור ממש חמץ.
• אין להתגלח ולהסתפר בחוה"מ. אך הרגיל להתגלח בכל יום מימות השנה הרגילים, ואם לא יתגלח בחוה"מ יצטער מגירוד או אי נעימות בפניו, מותר לו להתגלח בחול המועד
• אין לכבס בחוה"מ
• עד ל"ג בעומר אין להתחתן ואין להסתפר/להתגלח. מי שהוזמן לחתונה מותר לו ללכת.
• אין להאזין בימי הספירה לשירים עליזים ורועשים. אך שירים רגילים, מותר לשמוע מהרדיו וכדומה, אך לא מלהקה חיה
• לקראת חג העצמאות מותר להסתפר ולהתגלח, וכן לשמוע מוזיקה עליזה, אפילו חיה
• ביום ל"ג בעומר מותר להסתפר ולהתגלח, ולספרדים בבוקר ל"ד







נא להמתין לטעינת התגובות






