אין להם מושג: קשיי השפה של התלמידים

ניתוח תוצאות הבגרות בהבעה העלה ממצא מביך: התלמידים לא הבינו מושגים בסיסיים כמו "מסר" ו"מטרה". הפתרון: "שנת העברית"

אפרת זמר-ברונפמן | 30/3/2011 7:40 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
במשרד החינוך החליטו לנסות ולבדוק מה גורם לתלמידים להגיע להישגים לא מספקים בבחינות הבגרות בהבעה וגילו עובדה מביכה: התברר שהתלמידים לא מכירים מלים ומונחים בסיסיים בעברית כגון "מטרה" ו"מסקנה", ולכן הם נופלים כבר בשלב השאלה.

תלמידים בבגרות, קושי בהבנת מילים בסיסיות.
תלמידים בבגרות, קושי בהבנת מילים בסיסיות. צילום ארכיון: אלי דסה
בדרך כלל מורים חוששים מכך שתלמידים לא יזכרו את התשובות הנכונות לשאלות במבחני ועתה מתברר שהבעיה חמורה ובסיסית עוד יותר. מי שלא מבין את השאלה בוודאי שלא יידע להשיב את התשובה. ממצאים אלה עלו מניתוח מבחני בגרות בהבעה עברית שערך משרד החינוך.

כמקובל במבחני בגרות בהבעה, טופס המבחן כולל טקסטים בנושאים שונים והתלמידים נדרשים לענות על שאלות הבוחנות את יכולת ההבנה שלהם ואת יכולת ההבעה בכתב. באגף הפיקוח על הוראת העברית במשרד החינוך לקחו את מבחני הבגרות שנערכו בשנת הלימודים הקודמת-מועד קיץ ומועד חורף - וניתחו את תשובות התלמידים על מנת להפיק לקחים לצרכי הוראה. הניתוח גילה כי המבחנים היו ברמת קושי סבירה אבל התלמידים נתקלו בקשיים בהבנת המשמעות של הוראות האמורות להיות פשוטות ונהירות.

כך למשל, הניתוח גילה כי התלמידים לא הבינו מלים כמו "מסר" ולכן לא ענו נכון על השאלה שביקשה לבדוק מהו המסר של הטקסט. בשאלה אחת התבקשו התלמידים להסיק מסקנה מטבלה. "גם כאן נתגלה קושי בהבנת המילה 'מסקנה', הדורשת יצירת הכללה מכל הפרטים שהוצגו בטבלה", נכתב בדוח שהועבר למורים להבעה. "התשובה נרמזה גם בטקסט עצמו, כך שמי שקרא את הטקסט יכול היה למצוא אותה".

בשאלה אחרת התבקשו התלמידים לתאר שינוי שתואר בטקסט על כריכות מחברות בשנות ה-80. "שינוי" הוא אמנם מושג בסיסי, אבל מתברר שתלמידים רבים לא הבינו את משמעותו.
הפקת לקחים

"נתגלה קושי בהבנת המושג 'שינוי'", נכתב בדוח. "התלמידים כתבו מה קורה כיום ולא תיארו את השינוי, אף על פי ששאלות על שינויים בתהליכים, בעמדות וכו' הופיעו בבחינות גם בעבר". מלים נוספות שהתלמידים לא הבינו הן "עמדה" ו"תופעה", וגם לא את המושג "הביא ל", המבטא קשר בין סיבה לתוצאה.

במשרד החינוך הפיצו בין המורים את דוח הפקת הלקחים של הבחינות הקודמות, כדי שהמורים יתנו דגש על החוליות החלשות וישפרו את המצב.

ממציאם נוספים שעלו בדוח גילו כי תלמידים נוטים להעתיק מהטקסט באופן גורף ולא

מתמקדים בשאלה שמפרטת מה שנדרש מהם. יש להדגיש כי בעיית ההבנה של מלים ומושגים יסודיים באה לידי ביטוי במבחנים גם במקצועות האחרים, כולל היסטוריה, מתמטיקה, ספרות, אזרחות וכל השאר, וגם בהם ניתן לומר שההישגים לא מזהירים.

כל הממצאים הללו הובילו לכך שמשרד החינוך הגה תוכניות לחיזוק הידע בעברית, ובראשן ההכרזה על שנת הלימודים הנוכחית כעל "שנת השפה העברית". עתה מחכים לראות עד כמה התוכניות הללו יצליחו לשפר את הבנת השפה בקרב בני הדור ששליטתו ברזי המחשבים והסלולאריים אינה מוטלת בספק.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/channel_news/in_country/ -->