מדוע חנוכת המשכן היתה ביום השמיני?
נדב ואביהו ביקשו להקריב את זרה, יצירה אנושית טבעית ולא היה לה מקום בחנוכה העל טבעית של המשכן
על כך עונה המהר"ל מפראג: "כי הטבע הוא תחת מספר שבעה ומה שהוא על הטבע הוא שמיני" (תפארת ישראל פרק א'). דהיינו, הקמת המשכן אכן מקבילה ומרמזת לבריאת העולם, אולם היא מכילה יסוד נוסף ונעלה יותר, המשכן אינו מציין את העולם הטבעי אלא את העולם הנסי שמעל הטבע.
עולם הטבע נוצר בידי האל ונמסר להשגחתו של האדם, האדם אמנם מצווה לשמור את הטבע אך יחד עם זאת מוטלת עליו האחריות לשפר את הטבע ולשכללו בבחינת "אשר ברא אלוהים לעשות" כך גם בהולדת האדם, בניגוד לתפיסה האלילית אשר ראתה בברית המילה פגימה בשלמות הגוף, ראו בה חז"ל דווקא הבאה של גוף האדם לידי שלמות. מכאן מובן מדוע ברית המילה נעשית דווקא ביום השמיני, שכן ביום זה נעשה האדם לשלם והוא מתעלה מעל הטבעיות אליה נולד.
בדומה לכך, גם התורה ניתנה לעם ישראל רק לאחר שחלפו שבעה שבועות תמימים מיום יציאתם ממצרים. ביום החמישים, היום בו התחיל השבוע השמיני, נתן להם האל את עשרת הדברות
שנכתבו באצבע אלוקים, לוחות אשר מסמלים את המצוות שמעל לחוקי הטבע.
בדומה לכך גם חג החנוכה נמשך שמונה ימים, וזאת למרות שנס פח השמן נעשה במשך שבעה ימים שכן השמן הספיק באופן טבעי ליום הראשון, אולם בניגוד למדיניות ההלניסטית ששאפה לעולם אחד טבעי, הבליטו המקבים את היות האדם דבק באל שמעל הטבע.
הגמרא מציינת: "תניא אותו יום היתה שמחה לפני הקב"ה ביום שנבראו בו שמים וארץ כתיב הכא "ויהי ביום השמיני" וכתיב התם "ויהי ערב ויהי בקר יום אחד". (מגילה י ע"א). בבריאת העולם מציין הכתוב את התהליך הטבעי של הבריאה שראשיתו חושך וסופו אור, לפיכך "ויהי ערב תחלה" ואילו העולם שמעל הטבע, שבא לידי ביטוי במשכן, ראשיתו וסופו אור "ועמיה שריה נהורא" ועל כן "ויהי ביום השמיני". ומכאן מובן מדוע בקורבנות שבמשכן ובמקדש, הקדשים נאכלים ביום ובלילה שלאחריו.
הדבר שמאפיין את "ויהי ביום השמיני" הוא ההתנהלות העל טבעית שהתרחשה במשכן "ותצא אש מלפני ה' ותאכל על המזבח את העולה ואת החלבים וירא העם וירנו ויפלו על פניהם" האש שיצאה מלפני ה' סימלה את העולם שמעל לטבע והוכיחה לעולם כולו שהאל מצא משכנו ביצירתם של בני ישראל, ולכן נאמר על העם 'וירונו', ומכאן מובן גם סופם הטראגי של נדב ואביהו בני אהרון, במעמד נשגב זה הם ביקשו להקריב את זרה אשר לא ציוה ה', אש זו היתה יצירה אנושית טבעית, ולכן לא היה לה מקום בחנוכה העל טבעית של המשכן.