בג"ץ לשב"כ: נמקו למה הבידוק בנתב"ג מפלה
בצו מיוחד שהוציא בג"ץ הוא מורה לרשות שדות התעופה ולשב"כ לנמק מדוע הבידוק לא שוויוני. "יוצר מציאות לא נסבלת במדינה דמוקרטית"

עו"ד עאוני בנא, המייצג בדיון את האגודה לזכויות האזרח, יחד עם עו"ד דן יקיר, הביע היום סיפוק מהחלטת בג"ץ: "אף אחד לא חולק על החשיבות של בדיקות ביטחוניות, אולם האופן הגורף שבו נבדקים האזרחים הערבים, נחקרים על יעדי נסיעתם, על האנשים שבכוונתם לפגוש, נדרשים לחשוף מידע אישי ששמור במחשביהם – כל אלו יוצרים מציאות בלתי נסבלת במדינה דמוקרטית, ובה תזכורת תמידית לאזרחים, כי המדינה עצמה לא רואה אותם כשווי זכויות."
עו"ד דן יקיר, היועץ המשפטי של האגודה לזכויות האזרח, הוסיף: "לרשות גורמי הביטחון עומדים אמצעים רבים ושונים לקיום בידוק ביטחוני. מדינה דמוקרטית לא יכולה להשלים עם השפלת ואפליית עשרים אחוז מאזרחיה".
במהלך הדיון שנערך בשבוע שעבר הקשתה הנשיאה ביניש: ""האם זה לגיטימי שערבי ישראלי ייכלל בפרופיל הסיכון של נוסעים בנתב"ג רק בגלל מוצאו?".
אחר כך היא אמרה לנציגת המדינה, עו"ד אסנת מנדל: "לא ביקשנו לפרט את שיטות הבדיקה. השאלה היחידה היא שאלת הלגיטימיות של בידוק נפרד לאזרחים ערביים. האגודה לזכויות האזרח מדברת על ההשפלה שיש באופן הבידוק. אני מניחה, שבעקבות כל הדיונים, אופן הבדיקה משתנה ושהנושא של השפלת הנבדק והבכתו בפרהסיה, כנראה בא על פתרונו. נשארת השאלה האם לגיטימי להכניס בהגדרה של קבוצת סיכון את העובדה שהאיש הוא אזרח ממוצא ערבי?"
ביניש וחבריה להרכב הסכימו, כי אין מקום לתיוג
"בעבר היה תיוג רחב מדי, אבל לפי הנתונים היום טוענת המדינה שזאת לא הדרך, ושאחד הרכיבים בתוך פוטנציאל הסיכון שהם מכירים, הוא השתייכות לאוכלוסייה שיש לה פוטנציאל של שתוף פעולה עם גורמי טרור", ניסתה ביניש להסביר את עמדת המדינה.
עתה יהיה על השב"כ ועל רשות שדות התעופה להגיש תצהיר מנומק ומפורט בו ינסו לשכנע כי הם שינו ושיפרו את הליכי הבדיקה הביטחונית של הנוסעים בנתב"ג ובשדות תעופה נוספים אבל שעדיין אין מנוס מכך שבדיקה זו תחייב גם מרכיב אתני מסוים, דהיינו "פרופיילינג" של אזרחים ערבים ישראליים, בהגדרה של קבוצת הסיכון ובידוק נפרד לגביהם.
השב"כ ורשות שדות התעופה כבר הודיעו בעבר, בתגובה גלויה לעתירה, כי הם שיפרו את הליכי הבידוק הביטחוני וצמצמו את תחושת ההשפלה של הנבדקים. לטענת השב"כ, השינויים האלה יביאו ל"הפחתת המרכיב הדיפרנציאלי" בבידוק של אזרחים ישראליים הטסים מנתב"ג ולהפחתת ההכבדה על הנוסעים והפגיעה ברגשותיהם. זאת, תוך שמירה על רמת בטחון גבוהה.
עד כה נעשו שינויים ביחס לשערי הכניסה לכלי רכב ולשערי הכניסה הרגלית לטרמינל וכן ביחס למערך בידוק כבודת היד. ואילו ביחס לבידוק כבודת הבטן של המטוס, הסתיים פיילוט להפעלת המערכת החדשה והיא תתחיל לפעול עד סוף שנת 2012 ותחילת שנת 2013.