הנשירה של תלמידים עולים כפולה מהשאר
דוח של מרכז המחקר והמידע בכנסת מגלה כי שיעור נשירת תלמידים עולים כפול לעומת ילידי ישראל. כמו כן, נמצא כי שעות ההוראה לא מיושמות

ממסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, מקצה משרד החינוך לבתי הספר שעות סיוע עבור תלמידים עולים. שעות אלו נועדו להקניית השפה העברית ולתגבור לימודי עבורם. על פי ממצאים שהעלה משרד החינוך, שעות התגבור לא מנוצלות במלואן - ושעות הסיוע מתוכן מהוות מרכיב משמעותי.
על פי ביקורת פנימית של המשרד, כ-59% מבתי הספר היסודיים שנבדקו לא ממלאים את כל מכסת שעות התגבור המתוקצבות והנדרשות כסיוע לתלמידים זכאים. כ-36% מחטיבות הביניים לא מעניקות לתלמידים עולים או זכאי טיפוח את כל מכסת השעות שמגיע להם על פי התקן.
החריגות הבולטות בהקצאת שעות התגבור נמצאות במחוזות ירושלים, מרכז, דרום ובמגזר הממלכתי-דתי. שעות התגבור שלא נוצלו במלואן, משמשות, בדרך כלל, להוראה רגילה או לתפקידים ושעות אחרות.
במהלך הדיונים התגלה גם כי שיעור הנשירה ממערכת החינוך של תלמידים עולים גבוה כמעט פי שניים משיעורי הנשירה של ילידי ישראל. גם מידת השתלבותם במסגרות חינוך חלופיות נמוכה יותר. יו"ר ועדת העלייה והקליטה, ח"כ דנון דנון (ליכוד) נדהם מהנתונים והגדיר אותם "תופעה קשה ומבישה".
דנון הסביר, כי על "משרד החינוך לבדוק היטב שלא נעשה שימוש למטרות אחרות בשעות ההוראה לתלמידים עולים, שכה זקוקים להן כדי לשלוט בעברית ולהשתלב בחברה. העובדה שאין מנהל בי"ס שנקנס חמורה, ולא ייתכן שאנחנו, במו ידינו, נגרום לנשירת תלמידים רק בגלל חוסר שליטה בעברית".
ח"כ מרינה סולודקין (קדימה) הוסיפה: "כמה זמן נער בגיל עשרה יכול לשבת בכיתה מבלי להבין את השפה - ודאי
יו"ר הוועדה דנון פנה בסיום הישיבה לשר החינוך גדעון סער, וביקש להעביר לוועדה בתוך חודש את מספר השימועים ופירוט הסנקציות שננקטו נגד מנהלי בתי ספר שלא הקצו את מלוא שעות התגבור לתלמידים עולים. דנון גם ביקש מסער לערוך בקרה נפרדת לגבי שעות תגבור לתלמידים עולים מזו הנערכת לכלל התלמידים הזקוקים לכך.







נא להמתין לטעינת התגובות






