עגל הזהב, לא מה שחשבתם
מה הקשר בין עגל הזהב לבין הכרובים שבקודש הקודשים ומדוע אליהו ואלישע לא התייחסו לעגלי הזהב
אין ספק שעשיית הצלם דווקא בדמות עגל, מקורה בהשפעת התרבות האלילית ממנה הגיעו בני ישראל. אולם לפני שנסביר מדוע יצר אהרון דווקא צלמית של עגל נענה על השאלה השנייה תחילה - האומנם סברו בני ישראל שהעגל הוא זה שהוציאם ממצרים? הלוא הם היו עדים לפני זמן קצר בלבד ליציאת מצרים ולעשר המכות שקדמו ליציאה זו, בהן נאמר בין היתר "ובכל אלוהי מצרים אעשה שפטים". סביר להניח אם כן שהם לא התכוונו לעגל באומרם מלים אלו. אז מה הייתה כוונתם? בתרבויות שמיות שונות ובכללן בתרבות הכנענית שימש העגל כאמצעי רכיבה לאל הראשי, כגון הבעל. אם כן סביר להניח שגם במקרה שלפנינו שימש העגל ככלי רכיבה עליו רכב באופן סימבולי ה' אלוהי ישראל, ומאחר ואלוקי ישראל הוא אל מופשט נותר העגל בבדידותו וניתן היה לטעות ולהבין שאליו הופנתה הקריאה "אלה אלוהיך ישראל".
שנים רבות מאוחר יותר, עם פילוג הממלכה לממלכת יהודה ולממלכת ישראל, אנו עדים לפעולה דומה עד מאוד אותה ביצע ירבעם בן נבט, הראשון למלכי ישראל: "וַיִּוָּעַץ הַמֶּלֶךְ וַיַּעַשׂ, שְׁנֵי עֶגְלֵי זָהָב; וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם, רַב לָכֶם מֵעֲלוֹת יְרוּשָׁלִַם הִנֵּה אֱלֹהֶיךָ יִשְׂרָאֵל, אֲשֶׁר הֶעֱלוּךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם. וַיָּשֶׂם אֶת הָאֶחָד בְּבֵית-אֵל וְאֶת-הָאֶחָד נָתַן בְּדָן" (מלכים א, י"ב, כח-כט).
מדוע עשה
ירבעם שני עגלי זהב? וכיצד זה הם מהווים אלטרנטיבה למקדש שבנה שלמה בירושלים? בשבוע שעבר הראינו שהאל 'זקוק' למקום מוחשי עליו ישכין את שכינתו, ולשם כך עשה משה את הכרובים שמעל ארון הקודש, אשר נאמר עליהם בהקשר זה: "וַיִּשְׁלַח הָעָם, שִׁלֹה, וַיִּשְׂאוּ מִשָּׁם אֵת אֲרוֹן בְּרִית-יְהוָה צְבָאוֹת, יֹשֵׁב הַכְּרֻבִים" (שמואל א, ד, ד) וכן: "וַיָּקָם וַיֵּלֶךְ דָּוִד, וְכָל-הָעָם אֲשֶׁר אִתּוֹ, מִבַּעֲלֵי, יְהוּדָה לְהַעֲלוֹת מִשָּׁם, אֵת אֲרוֹן הָאֱלֹהִים, אֲשֶׁר נִקְרָא שֵׁם שֵׁם יְהוָה צְבָאוֹת יֹשֵׁב הַכְּרֻבִים, עָלָיו" (שמואל ב, ו, ב). מאחר ולממלכת יהודה יש מקום בו שוכן האל – בין הכרובים שבמקדש, ביקש ירבעם ליצור בסיס אחר עליו ישכון האל בממלכת ישראל. ירבעם בחר דווקא בתבנית של עגל גם משום שזהו סמלם של בני יוסף השבט החזק והמרכזי בממלכת ישראל "בכור שורו הדר לו", אולם בעיקר משום שבצלמית זו בחר אהרון כבסיס למשכן האל.
נותרה השאלה מדוע יצר ירבעם שני עגלים ולא אחד, ומדוע הציב אותם דווקא בדן ובבית אל? דומה כי ירבעם ביקש לשוב למצב הראשוני של עם ישראל במדבר, בו שכן האל על כל העם ולא במקום ספציפי בלבד, ולפיכך ביקש ירבעם להדגיש כי בניגוד ליהודה אשר שם שוכן האל רק על הכרובים שבמקדש, הרי שאצלו האל שוכן בין שני העגלים אשר נמצאים בשני קצות הממלכה מדן שבצפון ועד בית אל שבדרום– דהיינו על כל ממלכת ישראל. ירבעם ביקש להחזיר את המצב לקדמותו, כפי שרצה אהרון לפני שנכנע [אליבא דירבעם] לכעסו של משה ולאדמיניסטרציה הכוהנית והלוויית הממוסדת, ומאותה סיבה גם בחר ירבעם לקרוא לשני בניו, נדב ואביה, כשמותיהם של שני בני אהרון שמתו בהקריבם אש זרה, משום שניסו שלא להיכנע לאדמיניסטרציה הכוהנית שבמשכן.
ירבעם, בדומה לאהרון בפרשתנו, לא התכוון ליצור עבודה זרה אלא ביקש לייסד אלטרנטיבה דתית לגיטימית למקדש שבירושלים. מכאן יכולים אנו להבין מדוע הנביאים שביהודה דנו מעשה זה לגנאי וראו בו חטא בל יכופר, בעוד שהנביאים שחיו בממלכת ישראל, דוגמת אליהו ואלישע, אשר עשו מלחמת חורמה כנגד עבודת הבעל והאשרה, לא התייחסו כלל לעגלי הזהב.