מחכים לקמפיין: מדוע לא הכינו את הציבור לסכנות של רכבת קלה?

התאונה הראשונה אירעה עוד לפני שהרכבת הקלה בי-ם הפכה פעילה. ניסיונות הנסיעה בה מתבצעים כבר חודשים, וניסיון העבר מלמד כי נוכחות רכבת חדשה במרחב העירוני מגבירה הסיכוי לתאונות - ולמרות זאת טרם הועלה קמפיין הסברה נרחב; במשרד התחבורה טוענים: "נעשו פעולות רבות להגברת הבטיחות". אך בדיקה של nrg מעריב מגלה - ספק אם הן ימנעו את התאונות הבאות

גיל מלמד | 8/2/2011 13:30 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
הרכבת הקלה בירושלים מבצעת נסיעות ניסיון מזה קרוב לשנה, אך משרד התחבורה טרם העלה קמפיין הסברה במטרה להכין את הולכי הרגל והנהגים לסכנות הכרוכות בהימצאותה של רכבת במרחב העירוני. התוצאה: תאונת הדרכים הראשונה התרחשה עוד לפני שהרכבת הפכה לפעילה, ותאונות נוספות צפויות בהמשך.

מבדיקות השוואתית שערכו אנשי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים עולה, שבכל מקום בעולם שבו החלה פעילות של רכבת קלה, התרחשו מיד בסמוך לכך גם תאונות דרכים רבות. זאת בעיקר כתוצאה מכך שנהגים והולכי רגל לא ידעו להעריך נכון את "מנהגיה" של הרכבת, ולא היו רגילים לעצם הימצאותה במרחב העירוני.
כתבת: מיכל הוכברג. צילום: אורי דוידוביץ'. עריכה: תמי בנימין
כתבת: מיכל הוכברג. צילום: אורי דוידוביץ'. עריכה: תמי בנימין
כתבת: מיכל הוכברג. צילום: אורי דוידוביץ'. עריכה: תמי בנימין


האוכלוסייה לא רגילה

בניגוד לרכבת "כבדה" (רכבת פרברים או רכבת בינעירונית) אשר פעילה בתוואי נפרד לחלוטין מתוואי הדרך האחרים (למעט מפגשי כביש-מסילה), רכבת קלה נוסעת בתוך המרחב העירוני - בין כלי רכב והולכי רגל.

היעדר ההפרדה הפיזית מגדיל במידה ניכרת את מספר המקומות שבהם עלולים להתקיים קונפליקטים בין הרכבת לבין משתמשי דרך אחרים,

כשהסכנה העיקרית היא תאונות עם כלי רכב אחרים ועם הולכי רגל - במיוחד אוכלוסיות פגיעות כמו ילדים וקשישים.

בניגוד גמור לערים בהן פועלות רכבות קלות מזה עשורים רבים, בכל מקום בו הרכבת מהווה חידוש והאוכלוסייה לא רגילה לקיומה, מתגלה מתיחות רבה בין הרכבת לבין משתמשי דרך אחרים, אשר  פוחתת במהלך השנים.

 אורי דוידוביץ'
זהירות בדרכים - הרכבת הקלה בירושלים אורי דוידוביץ'
לא שילבו, לא תקצבו

יש לציין, כי למרות הניסיון הרב שנרכש בעולם, במשרד התחבורה לא טרחו לשלב את הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בפרויקט ההקמה של הרכבת הקלה בירושלים. למעשה, אנשי הרשות הוזמנו להשתתף בנסיעת הניסיון הראשונה של הרכבת, אולם לא שולבו בתהליך קבלת ההחלטות בכל הקשור לתקנים בטיחותיים ולהתקנים הבטיחותיים הנדרשים.

גם כאשר אנשי הרשות ביקשו לבצע קמפיין הסברה בנושא במטרה להזהיר את משתמשי הדרך מפני הסכנות שכרוכות ברכבת הקלה - הם לא קיבלו את התקציב הדרוש לכך. רק לפני כחודשיים קיבלה הרשות הלאומית "אור ירוק" להכנת קמפיין הסברה בנושא, אולם הרשות יכולה להקציב לצורך זה רק כ-3 מיליון שקל, אשר יספיקו לקמפיין שייארך 3 שבועות לכל היותר.

"מגבירים את הבטיחות"

לדברי דובר משרד התחבורה, עד כה "נעשו פעולות רבות להגברת הבטיחות", ביניהן חלוקת פליירים לתיבות הדואר של תושבי ירושלים, הצבת 300 פקחים לאורך המסילה והנחיית הרשות הלאומית להכין קמפיין הסברה למשתמשי הדרך. לדברי הדובר, קמפיין זה יועלה בחודש אפריל, 4 חודשים לפני תחילת פעילותה המתוכננת של הרכבת הקלה.

אלא של-nrg מעריב נודע שהפליירים שחולקו לתושבים הוכנו וחולקו על ידי זכיין הרכבת הקלה, ה"פקחים" הם אנשי חברות אבטחה שלא הוכשרו כאנשי בטיחות, ושברשות הלאומית לבטיחות בדרכים זקוקים ל-10-7 מיליון שקל נוספים כדי להכין מסע פרסום אפקטיבי.

נוסף על כך, הרשות הלאומית, שהיא הגוף המקצועי שאמון על הבטיחות בדרכים בישראל, קיבלה מנדט אך ורק לתחומי ההסברה החינוך וההדרכה. היא אינה אחראית על הבטיחות הפיזית ועל בטיחות התשתיות.

בינתיים, כפי שהוכיחה התאונה הבוקר, אנשים כבר נפגעים מן הרכבת הקלה, ומספר התאונות צפוי לגדול במידה רבה עם תחילת הפעילות של הרכבת.

הרחבה מחר במוסף עסקים של מעריב 

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים