החוקרים של מכון ויצמן שווים יותר כסף

לפי השיטה החדשה לתקצוב מחקרים באוניברסיטה, התפוקה המחקרית של סגל המכון היא הגבוהה ביותר: כמיליון שקל בממוצע לחוקר

אפרת זמר ברונפמן | 25/1/2011 8:28 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
הצלחה של חוקר באקדמיה הוסיפה תמיד תדמית יוקרתית גם לאוניברסיטה בה הוא פועל, אך החל מהשנה, במסגרת תכנית השיקום של מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל, גם מחקר מוצלח מגדיל את תקציב המחקר של אותו מוסד אקדמי.

מכון ויצמן. התפוקה המחקרית הגבוהה ביותר
מכון ויצמן. התפוקה המחקרית הגבוהה ביותר צילום ארכיון: ברקאי וולפסון
על פי מודל התקצוב החדש לשנת הלימודים הנוכחית תשע"א שהגיע לידי מעריב, התפוקה המחקרית של חברי סגל מכון ויצמן היא הגבוהה ביותר בין שבעת המוסדות האקדמים הגדולים בישראל, עם ממוצע של כ-972 אלף שקלים לחוקר. במקום האחרון: אוניברסיטת חיפה עם ממוצע של כ-468 אלף שקלים לחוקר.

כאמור, החל מהשנה, האוניברסיטאות מתוקצבות לא רק על ידי חישובים יבשים של מספרי סטודנטים ומרצים, אלא גם על פי התפוקות המחקריות ואיכותו. את תקציבי המחקר הם מקבלים מהמדינה באמצעות הוועדה לתכנון ותקצוב (ות"ת) במועצה להשכלה גבוהה (מל"ג).

"השאלה החשובה במודל החדש היא לא הנתון היבש של כמה אנשי סגל מועסקים במוסד האקדמי, אלא מה התפוקות שלהם", הסביר גורם מקצועי באקדמיה. "כל מוסד מקבל את החלק היחסי שלו מתוך כלל התפוקות האקדמיות, ולכן השאלה היא כמה תפוקה יש עבור איש סגל".
"דרך המלך"

לדברי הגורם, "זה קובע את ההכנסה הממוצעת של המוסד לאיש סגל, בגין מחקר. מספר אנשי הסגל במכון וייצמן, למשל, הוא בערך חצי ממספרם באוניברסיטת בר אילן, אך מכיוון שמדובר בחוקרים עם תפוקה גבוהה, הרי שתקציב המחקר שמקבל המכון גבוה יותר מזה שמקבלת האוניברסיטה".

אז איך בעצם נקבעת מצוינות מחקרית? המודל החדש כולל חמישה קריטריונים: זכייה בקרנות מחקר תחרותיות, כמות ואיכות של פרסומים בכתבי עת מדעיים, גיוס כספי מימון למחקר מקרנות לא תחרותיות, מספר הדוקטורנטים שמסיימים דוקטורט במוסד, ומספר תלמידי תואר

שני שמסיימים כתיבת תזה.

נתונים אלו מתייחסים רק למרכיב המחקר בתקצוב הות"ת, וסך כל התקציב של כל מוסד כולל גם רכיבים הקשורים להוראה, כמות סטודנטים, מספר אנשי סגל - וכמובן תרומות.

תכנית התקצוב החדשה גובשה על ידי יו"ר הות"ת, פרופ' מנואל טרכטנברג, בגיבוי שר החינוך ויו"ר המל"ג, גדעון סער. "השינוי נועד להיות תמריץ למצוינות", מסר פרופ' טרכטנברג, ושר החינוך סער הוסיף, כי "הרפורמה שהותנעה לאחרונה, יחד עם הגידול התקציבי, מציבה את מערכת ההשכלה על דרך המלך, לאחר עשור של שחיקה תקציבית".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/channel_news/in_country/ -->