רדיו מלחמה
הגל"צניקים העדיפו את אתי אנקרי ואנשי קול ישראל את שירי ארץ ישראל, כשהמפיקה של קול ישראל היתה הולכת לשירותים המפיקה של גל"צ היתה ממהרת להעלות את כתבת התחנה לשידור- רינה מצליח ושלום קיטל נזכרים בתככים מאחורי הקלעים של איחוד השידורים במלחמת המפרץ לפני עשרים שנה

רפי רשף ראובן קסטרו
אחת הדרכים לגלות מי שולט בשידור היתה באמצעות השירים. "כשמשמיעים את אתי אנקרי אתה יודע שגל"צניק באולפן, וכשאתה שומע שירי ארץ ישראל אתה יודע שמישהו מ"קול ישראל" באולפן", סיפרו בזמנו. אבל עם כל הכבוד לתחרות בין אלונה לדניאל לאתי אנקרי, שפרצו באותה השנה, ולסקאדים של סדאם המלחמה האמיתית היתה מאחורי הקלעים של הצעירים מהתחנה הצבאית למבוגרים יותר שעושים את אותו התפקיד בתחנה המתחרה. "כשמפיקה של "קול ישראל" הלכה לשירותים מיהרה מפיקה של גלי-צה"ל להעלות כתבת שלהם לשידור ולהיפך", סיפרה אחת מעובדות "קול ישראל".
מצליח: "לא נתנו לנשים לשדר וזה קומם אותנו"

רינה מצליח חיים אזולאי
מי שפחות הסתירה את הסבל היא הכתבת הפוליטית של חדשות 2, רינה מצליח, דאז כתבת הבריאות של קול ישראל. "מצד אחד זה נורא כיף להיכנס לאולפן ולהגיש פתיח לכתבה שלי מול דן שילון או רפי רשף אבל מצד שני זה סבל גדול", תיארה זאת מצליח. "סבל משום שאני שונאת שאנשים נוספים". כשהיא אומרת "נוספים", היא מתכוונת לכתבת
הבריאות המתחרה של התחנה הצבאית באותה התקופה.
"אני זוכרת שהייתי שם עם שלום קיטל ועם עורך בשם אברהם בן מלך והוא לקח אותנו לדיזניגוף ובאמצע הדרך כשהיינו ברחוב ריינס היה נחש צפע", נזכרת מצליח. "חזרנו במהירות לאולפן בליאונרדו דווינצ'י ואיך שהגענו לשער ראינו כדורי אש מעל הראש וזה היה מאוד מזעזע".
איך היה באולפן המשותף?
"בהמשך עברנו לירושלים כי היה מסוכן לעבוד בקריה ושם התחלנו את העבודה המשותפת. בהתחלה היו חיכוכים. כשהיה נופל טיל הגל"צניקים היו אומרות לעורך שלנו בוא נעלה סלבס והוא לא היה מבין מה הן רוצות. היה פער מנטלי גדול של תל-אביב מול ירושלים".
היתה גם מתיחות בין הצדדים?
"היתה מתיחות אבל מצד שני היתה אווירת חירום שהאפילה על התחרות. אני זוכרת שערכתי משמרות של דן שילון והיה מאוד נחמד, אבל אני גם זוכרת שלא נתנו לנשים לשדר בזמן אזעקה וזה קומם אותנו. בסופו של דבר היתה אווירה נחמדה. הם למדו מאתנו ואנחנו למדנו מהם. נחשפנו לדרך עבודה שלהם והם לדרך עבודה שלנו. זה מצחיק להגיד את זה אבל אני זוכרת את זה כתקופה מאוד טובה".
קיטל: "זה עבד מצוין"

שלום קיטל. צילום ארכיון: ראובן קסטרו
מי שהופקד על ריכוז החדשות באותה תקופה ב"קול ישראל", היה שלום קיטל. "זו היתה הצעה שבאותו הזמן נראתה הגיונית מאוד", מספר קיטל. "כשאנשים נמצאים במצב של אי וודאות והם צריכים לקבל מסר אז היתה מחשבה במקום שאנשים יהיו מבולבלים ובכל תחנה יהיה מסר אחר ובכל מקום תהיה פרשנות אחרת, לאחד רשתות".
זה משהו שהיית עושה גם היום?
"זה לא דבר מומלץ בדרך כלל. בשנת 1991 זה עבד מצוין ומבחינת המסר היה צריך כתובת אחת ממנה אפשר לקבל אותו וכך זה היה וגם מבחינה תרבותית נוצר מפגש מעניין של האנשים משתי התחנות גם ברמת אנשי החדשות כמו רוני דניאל חיים זיסוביץ רזי ברקאי שהיו ב"קול ישראל" לרפי רשף ודן שילון שהיו בגלי-צה"ל. וגם בין אנשי התרבות שהיו ב"קולי ישראל", אהוד מנור ורבקה מיכאלי ליואב קוטנר מגלי-צה"ל היה מפגש מעניין. היה לסיפור הזה הרבה עוצמה. ברמה התיאורטית לא בטוח שזה נכון לעשות, אבל זה לא אומר שנקודתית באותה מלחמה זה היה דבר נכון ואפקטיבי וגם זכה לאהדה גדולה בציבור".







נא להמתין לטעינת התגובות


