שמש מהירה: רכב סולארי שובר שיא גינס
צוות אוסטרלי הצליח לשבור את שיא המהירות היבשתית של כלי רכב המבוסס על אנרגיה סולארית. האם אנרגיה סולארית תתחיל להניע את הרכבים שלנו בקרוב? לא בטוח, אבל היום מתקרב
הצוות האוסטרלי הצליח להגיע למהירות של 88.8 קמ"ש במהלך נסיעת הניסוי, והשיא אושר על-ידי גינס. מדובר ברכב המונע אך ורק באמצעות התאים הסולאריים, אשר קולטים את קרינת השמש וממירים אותה לחשמל. המנוע החשמלי של כלי הרכב מתרגם את החשמל למהירות נסיעה קדימה, וכך יכול הרכב להמשיך ולהתקדם כל עוד יש מספיק קרינה ישירה של שמש.
מחזיק השיא הקודם, ה-GM Sunraycer, הצליח להחזיק בשיא במשך תקופה של כ-14 שנים. הרכב עצמו, שנבנה על-ידי אנשי ג'נרל מוטורס, נעזר בטכנולוגיה סולרית של חברת HUGHES, אשר הביאה לרכב את ניסיון רב השנים שלה בייצור לוחות סולאריים ללווינים. ה-Sunraycer נהנה מ-8,800 תאים סולאריים, אשר איפשרו לו להגיע בצהרי
הרכב האוסטרלי, המכונה "Sunswift", שבר את שיא העולם דווקא בשעות הבוקר, בשעה 10:30, ונסיעות הניסוי המשיכו גם שלוש שעות מאוחר יותר. בין היתר, השפיעה על המשך היום עננות שנכנסה לאזור הניסוי והשפיעה על המהירות שיכול היה הרכב להגיע אליה.
הצוות בדרך כלל נוהג ברכב הסולארי בעצמו. כדי לעמוד במשימה, הצוות שכר את שירותיהם של שני נהגים מקצועיים, אשר התחלפו ביניהם באמצע יום נסיעות המבחן. שני הנהגים המקצועיים, ברטון מוואר (Barton Mawer) וקרייג דייויס (Craig Davis), הם נהגי מירוצים שהגיעו במיוחד להשתתף בנסיעות המבחן הללו.
בין המממנים של הצוות האוסטרלי נמצאת חברת בואינג שביחד עם חברות נוספות, מתמודדות על מכרזים רבים של תעשיית החלל האמריקנית והבינלאומית. הצלחה שכזו של צוות סולארי לשבור שיא מהירות יכולה לדחוף את המחקר באנרגיה סולארית קדימה.
היום אנחנו כבר מכירים ואף זוכים לראות לעיתים ברחובות רכבים היברידיים. המרחק שלנו אל רכבים חשמליים, הנעים על חשמל בלבד, קטן מאוד. כבר היום ישנן מספר חברות המתכננות להביא את הטכנלוגיה הזאת לארץ ולקדם אותה בעולם.
האם בהמשך לשילוב מנועים חשמליים לצד מנועי בנזין, והמנועים החשמליים הגדולים, נמצא בעתיד הקרוב גם מכוניות סולאריות? לא בטוח שבעתיד הקרוב זה יקרה, אבל בעתיד הרחוק יותר זה בהחלט אפשרי.
הטכנלוגיה הדרושה להכנסת המערכות הסולאריות כמנועי כלי רכב טרם הבשילה. יש צורך לשפר את יעילות התאים הסולאריים כדי שיצליחו לנצל יותר אחוזים מקרינת השמש. כך נוכל לצמצם את שטח הפנים הנדרש להפיק את האנרגייה החשמלית הדרושה לרכב שלנו לשאת את המשקל העצמי שלו ואת משקל המטען והנוסעים.
בהמשך, נצטרך לפתח מערכת סוללות, כפי שיש היום ברכבים היברידיים, אשר יאפשרו מתן פתרון אנרגיה לשעות החושך ולחודשי החורף, בהם קרינת השמש מוסתרת על-ידי עננים או שאינה חזקה דיה.
יתכן שלפני שהטכנולוגיה הסולארית תניע רכבים לבדה, נוכל לראות אותה משולבת ברכבים כמערכת עזר המספקת טעינת חשמל למנועים-חשמליים, או למערכות אחרות ברכב. ייתכן גם שנראה שילובים שלה ביחד עם מכוניות היברידיות, בדרך להפוך אותה ליעילה מספיק כדי להניע רכב לבדה.
תחרויות בין צוותים ברכבי העולם לשבירת שיאי מהירות, ותמיכת חברות מסחריות גדולות בתחרויות ובמאמצים הללו מקדמים את המחקר הסולארי ואת הטכנולוגיה הסולארית. מי יודע, אולי היום בו נראה את הלוחות הסולאריים משולבים על גבי מכוניות הוא קרוב יותר ממנה שאנחנו חושבים.
הכתבה פורסמה לראשונה באתר newsgeek