סדרת חינוך
ניצול מתמודדי הריאליטי ייפסק, הדרמות יקבלו תפנית קומית והשמנים יכבשו את המסך- קברניטי הטלוויזיה ינסו להציג לנו ב-2011 מציאות ערכית מתמיד, אבל כנראה שעדיין נצפה בזוגות שמתאהבים בחשכה ונפרדים ברגע שהאורות נדלקים- ואיך לא, בעונה נוספת של האח הגדול

הדוהיפה קו-ריאליטי של והדרמה הקומית יבלטו על המסך, ולפי בכירים בענף, 2011 תהיה שעתן הקומדיות הישראליות - הודות ל"רמזור." אבל עוד לפני השיחה על הצפוי ב2011- כדאי לזכור שעולם הטלוויזיה כולו לפי עניין בתעשייה, נמצא במצוקת חומרים. "אין כרגע אף סוג תוכן בעולם שיש לו איזשהו ביקוש היסטרי", אומר אלעד קופרמן, הבעלים של קופרמן הפקות. "העולם מחפש תפוח האדמה הלוהט הבא שייצור מהפכה כמו זו ש'האח הגדול' יצרה בעולם בזמנו". אבי ארמוזה, הבעלים של ארמוזה פורמטס המתמחה בהפצת פורמטים בחו"ל מסכים עם הדברים. '"הישרדות' אמנם הגיעה אלינו באיחור, אבל כשזה קרה בערוץ 10, קשת הזדרזה להביא את 'האח הגדול' ורשת את 'המרוץ למיליון", הוא אומר. "הדברים החזקים כבר כאן, והעולם עובד און-ליין כך שלא נוצר מצב שבו יש תוכן חדש שבארץ לא יודעים עליו. מצד שני כולנו כבר רקדנו, אכלנו שרנו והסתגרנו בווילה - ויש תחושת מיצוי. האתגר הוא, גם עבור השוק הישראלי וגם הבינלאומי: למצוא את הז'אנר הבא שישלוט בפריים-טיים. זו זעקה שאנחנו שומעים מכל גוף שידור בעולם שאיתו אנחנו בקשר, ובמקום שבו יש חיפוש נמרץ כל-כך, זה יקרה בסוף. יש ניסיונות לחבר בין ז'אנרים וליצור תוכן שיש לו נוכחות בכל פלטפורמות השידור".
לפי התחזיות של ארמוזה ושל קופרמן, התוכן שישלוט ב2011- יהיה זה שיחבר בין הטלוויזיה, הסלולר והאינטרנט ויגביר את המגמות האינטראקטיביות. "יש אווירה של 'צפייה מרובת מסכים, שצוברת תאוצה בשנה האחרונה ותתגבר ב-2011", אומר קופרמן. "זו תופעה שכבר באה לידי ביטוי בתוכניות כמו 'האח הגדול' ו'אל תפיל את המיליון"'. רן תלם, סמנכ"ל התוכניות בקשת, מסכים כי "שעשועון שרק צופים בו הוא קצת מיושן." לדבריו, בשנה הקרובה תכני הטלוויזיה יפגשו את הצופה מעבר למסך בצורה אינטראקטיבית - בעיקר בשעשועונים ובריאליטי. "אנשים צופים בתוכניות לאו דווקא בשעות השידור שלהן, וזה מחבר את הצפייה דרך רשתות חברתיות לצפייה משותפת יותר".
הדרמות הישראליות, ז'אנר שפרח ב-2010, ימשיך לתפוס מקום של כבוד גם בשנה הבאה ולהוכיח שאפשר להשיג רייטינג דו-ספרתי כל עוד בוחרים בקפידה את התוכן. "תחושתי היא שבשנה הבאה נראה יותר דרמות, גם כי הזכיינים מחויבים רגולטורית לסוגה עילית וגם כי הם הבינו שהצופה אוהב סיפורים ישראליים", סבור המפיק מוש דנון המשמש גם כיו"ר איגוד המפיקים.
"עולם הדרמה בארץ נמצא בתנופה חסרת תקדים", מסכים אילן דה-פריז, סמנכ"ל התוכן של רשת. "אצלנו יש הרבה פרויקטים שנמצאים בתהליכי פיתוח והפקה בתחום. הציבור מתחבר לדרמות ישראליות והן מעניינות לא רק את הקהל המקומי אלא גם את הקהל בחו"ל", הוא מציין. "יש קצת בייבי-בום של דרמות כתוצאה מעבודה אינטנסיבית בשנים האחרונות, ואני מאמינה שב-2011 נראה כיוונים חדשים בדרמות," מוסיפה אילנית סימן טוב הירש, מנהלת הפיתוח של ערוץ 10.
אין ספק שהמגמה שצברה תאוצה השנה - שבה זנחו היוצרים את העיסוק הבטוח במערכות יחסים ובשדרות רוטשילד בואכה שינקין - תמשיך בשנה הבאה בסדרת הדרמה "פלפלים צהובים" ובעונה השנייה של "חטופים". לצד זאת, אפשר להניח שעם כל הכבוד לתעוזת הזכיינים, הבשורה האמיתית בתחום תגיע כנראה מכיוונן של הוט ויס. השחרור מכבלי הרייטינג ומהצורך לשאת חן בעיני המפרסמים הוא שהביא אל המסך דרמות כמו "עספור," "נבלות" ו"מחוברים".

לשיטתו, תת-הז'אנר שצפוי להתפתח ב2011- הוא הדרמה הקומית. '"הבורר,' 'עספור' ו'טקסי דרייבר' הן דרמות עם המון אלמנטים קומיים. היום גם כשצופים בדרמה מצפים לאלמנטים מצחיקים - זה חלק גדול מהצלחת סדרות כמו 'הבורר'
תלם מציין כי מעבר לעונה החדשה של "רמזור", לקשת יש 5 תוכניות קומיות בקנה (בין השאר על עולם המשפט בכיכובם של שרון טייכר וערן זרחוביץ;' על עולם המוזיקה בכיכובו של שי גולדשטייןן; ועל יחסים בתוך המשפחה בכיכובו של צביקה הדר). גם דה-פריז מציין כי ב2011- חלק ניכר מתוך 14 הפרויקטים החדשים של רשת ינותב לטובת התחום הקומי. "עולם המערכונים החל לחזור על עצמו קצת," הוא אומר. "לא בדיוק חידשנו שם, לכן הסיטקומים הם הפתרון - ונראה שגם היוצרים כבר פחות חוששים מכתיבתם".
למי שהחל לחשוש לגורלו של ערוץ 20, אל דאגה: ז'אנר הריאליטי לא ייעלם מהר כל-כך, והזכייניות לא יוותרו על מסחטות הרייטינג - שפעמים רבות מהוות גם מקפצה להשקת תוכניות דרמה חדשות. ב-2011 נראה את העונה החדשה של "כוכב נולד," וגם "האח הגדול", "המירוץ למיליון" ו"הישרדות" יחזרו לעונות נוספות. עם זאת, בתעשייה מדברים על שינוי מגמה גם בתחום זה. "ריאליטי חיובי יתחיל לשלוט, כזה שמערב תחרות בריאה ופחות השפלה ופגיעה במתמודדים, כמו 'מאסטר שף' ו'רוקדים עם כוכבים,"' אומר דנון.
"הנאה מריאליטי טוב הפכה להנאה הדומה לזו שמספק הכדורגל, ולדעתי ריאליטי כמו 'האח הגדול' הוא השאריות, וזה ילך ויקטן עם הזמן. אנשים רוצים לראות דברים טובים יותר בטלוויזיה, ולדעתי אין להם כבר כוח או סבלנות לפשפש בקרביים אחד של השני", הוא ממשיך. "האווירה הכללית תהיה טובה יותר, דבר שיעניק מקום טוב יותר גם לשעשועונים".
גם סימן טוב הירש סבורה שתככים ומזימות בריאליטי הם הכי 2010. "אני מאמינה שהשנה הבאה עדיין תהיה עתירת ריאליטי ומסכימה עם השאיפה לריאליטי שעושה טוב", היא אומרת. "אם בעולם דמויות ארסיות וקשות מתקבלות באהבה, בארץ קשה יותר לקבל את זה. אני חושבת שתהיה מגמה של תוכניות להעצמה אישית ושל דוקו-ריאליטי קיצוני כמו 'מחוברים,' שניצניו החלו השנה - מגמה של התמסרות טוטאלית למצלמה".
פורמט של דוקו-ריאליטי כזה צפוי לעלות ב2011- בלוויין תחת השם "חי בללה-לנד" ובמרכזו 5 זמרים ים-תיכוניים (ביניהם דודו אהרון וזהבה בן), שיחיו יחדיו בווילה בלוס אנג'לס במטרה לכבוש את עיר המלאכים. הזוכה המאושר יקבל חוזה הפקות בחברת תקליטים בינלאומית. "בעיניי זה יהיה הדבר החם הבא", פוסק יונה ויזנטל, סמנכ"ל התוכן של יס. "זה לא יהיה ה'אח הגדול', לא יעקבו אחריהם 24 שעות ביממה - אבל זה כן יהיה הפורמט הגדול של 2011, ואני יכול לספר לך שבעולם כבר מתעניינים בו. הרי חלומו של כל זמר או שחקן בעולם הוא לכבוש את לוס אנג'לס".
גם קשת התחילה לשדר אמש דוקוריאליטי, "בקרוב אהבה" - תוכנית שבמסגרתה 5 נשים (ביניהן סיגל שחמון וגילי שם-טוב) יצאו למסע לחיפוש אהבה. סדרה נוספת בז'אנר שתשודר במהלך השנה בזכיינית ערוץ 2 תלווה 100 זוגות בניסיונם להיכנס להריון.
ברשת ישודר דוקו-ריאליטי בשם "המשפחה", שבו מצלמות ילוו 24 שעות ביממה למשך 8 שבועות את חייה של משפחה ישראלית. "זה פרויקט יוצא מן הכלל ואני מהמר שהוא יהיה אירוע טלוויזיוני דרמטי", אומר בזהירות דה פריז. "מעבר לכך, אנחנו מפתחים דוקו-ריאליטי לא רק בתחום הבידור אלא עם אוריינטציה חברתית יותר. האתגר האמיתי הוא לקחת את ז'אנר הריאליטי ולהביאו למקומות הערכיים החיוביים ביותר, להפסיק את הניצול של משתתפי הריאליטי. מעבר למסר של תחושה טובה שישדר הריאליטי של 2011, יהיה בו מאפיין של ערכיות ותהיה חשיבות חברתית לז'אנר - וברשת אנחנו עובדים על זה".
מפיקי הריאליטי בישראל אמנם מהמרים על גל של "ריאליטי חיובי," אך בינתיים בארה"ב ההצלחות הגדולות הן עדיין "ג'רזי שור," תוכנית מציאות שערורייתית במיוחד, ו"עקרות בית אמיתיות", שעוקבת אחר נשים בורגניות עם מאפייני אישיות בעייתיים. הליהוק לעונה האחרונה של "האח הגדול" הושפע מהטראש של "ג'רזי שור," ולא נתפלא עם תצוץ הפקה ישראלית לתופעה: 6 צעירים חולקים דירה באזור הנמל, עובדים, מתאהבים, מבלים ודוקרים - להיט בטוח. תוכניות מסוג זה ודאי יגיעו בגרסאות שונות למסך הישראלי, ואולי במקביל נזכה לשיבוטי "מאסטר שף": גרסת הקינוחים, הילדים וה-VIP.
קברניטי הזכייניות שתרים אחר ריאליטי לא פוגעני מוזמנים לייבא את הלהיט האחרון מבית אנדמול (שהביאה את "האח הגדול."Dating in the Dark") , "זוהי תוכנית ריאליטי מתקתקה ולא טראשית מדי, שבה גברים ונשים מכירים בחושך ומוכיחים שהאהבה לא תלויה במראה. לאחר שהמתחרים רואים סוף-סוף את האדם שבו התאהבו בעלטה, הם מקבלים הזדמנות להבריז לו בלי לומר שלום. מופרך, אבל לא כמו ,"Stars Skating With the" שהיא למעשה "רוקדים עם כוכבים" על הקרח,שהושקה לפני חודש וחצי בארה"ב. נקווה שאת הגרסה הזאת ישאירו לאמריקאים. אנחנו נסתפק בדליה מזור על קרקע מוצקה.
את המגמות העיקריות בטלוויזיה הישראלית קשה לחזות, אולם בגזרת סדרות הרכש העתיד כבר ידוע. הפיגור הטלוויזיוני של ישראל אחרי ארה"ב עדיין תקף, ולכן הסדרות שעלו לאוויר בעונת הסתיו האמריקאית של 2010 הן אלה שיפתחו אצלנו את השנה האזרחית החדשה. לדוגמה, "אימפריית הטיילת" המדוברת של HBO תשודר בלוויין, ו- "the big c" קומדיית הסרטן בכיכובה של לורה ליני - נקנתה על-ידי הוט.
חבל שעברה כמעט חצי שנה מאז החלו לשדר את הסדרות האלה בארה"ב, ואלה מאיתנו שנהנים מפס רחב ומסבלנות צרה כבר צפו בהן מזמן, כמו גם ביתר הבציר האמריקאי הדל. למרות זאת, נדמה שגם חברות הכבלים והלוויין מתחילות להפנים את עיקרי הכפר הגלובלי ולהבין שעדכניות ורלוונטיות חשובות לא פחות מהתכנים. כבר ב-2010 שודרו סדרות מצליחות כמו "דקסטר" ו"24"- ימים ספורים לאחר שידורן בארה"ב (בנוסף לאירועים כמו פרק הסיום של "אבודים").

ב-2010 הבינו בארה"ב שתם עידן סדרות המסתורין הגדולות - ואצלנו יבינו זאת רק השנה.
לעומתן, סדרת הזומבים "Dead The Walking" דווקא הפכה ללהיט היסטרי וגם היא תשודר ביס במהלך השנה. בארה"ב כבר מתוכננת מתקפת נגד של לפחות 3 סדרות שיעסקו במתים-חיים - אשר ייצרו טרנד שאולי יכניע סוף-סוף את סדרות הערפדים המעיקות.
סוג נוסף של יצורי אופל שישלוט ב2011- בארה"ב ואת ניצניו נראה גם אצלנו לקראת אמצע וסוף השנה הוא אנשי הזאב. נוכחותם המשנית ב"יומני הערפד" וב"דם אמיתי" תהפוך למרכזית ב"Teen Wolf" של MTV ובעונה חדשה של הסדרה הבריטית "Human Being".
טרנד אחר שבלט בארה"ב ב-2010 ויגיע אלינו רק השנה הוא סדרות שבמרכזן דמויות שמנות ובעיקר נשיות. הטלוויזיה האמריקאית מעולם לא אהבה שמנות: הן יכלו להיות כוכבות המשנה, הסייד-קיק המצחיקה של הגיבורה החטובה, או להופיע בתוכניות אירוח ובתחרויות לגילוי כישרונות - אך מעולם לא הוצגו כמושא רומנטי או החזיקו על כתפיהן סדרה שלמה.
אידיאל היופי המערבי תמיד עמד בסתירה למצב ברחוב, אבל נדמה שאמריקה מתחילה להכיר בכך שהיא אומה שמנה - והמסך שלנו עומד להתמלא בגיבורות כבדות מהממוצע. "גדולה מהחיים" (מינואר בהוט), העוסקת בבחורה רזה שמתגלגלת לתוך גוף של אישה שמנה, תפתח את השנה אצלנו. בהמשך יגיעו ,"Huge" המתרחשת במחנה קיץ לבני נוער בעלי עודף משקל (סדרה שנכשלה בארה"ב), וגם "מייק ומולי" שהצליחה יותר - סיטקום על גבר ואישה כבדי משקל הנפגשים בקבוצת תמיכה לאכלנים כפייתיים ומתאהבים.

אמנם ישראל לא נוטה בדרך כלל לרכוש פורמטים מתוסרטים ("המשרד" יוצאת דופן), אבל אין לנו בעיה לשאוב השראה מחו"ל. הטרנד המסתורי והעל-טבעי הפופולרי כל-כך בשנים האחרונות בארה"ב זכה אצלנו בינתיים לנציגויות רק ב"תמרות עשן" וב"חצויה" (שתיהן בהוט), אבל סביר להניח שהשנה נזכה לעוד כמה נציגויות מהז'אנר.
לוח השידורים בארה"ב לשנה הקרובה ייראה מוכר למדי לצופה הישראלי: לא רק "רמזור" שלנו נקנתה ועברה אמריקניזציה; יש עוד סדרות שכבר הספקנו לראות - "כמעט אנושיים", "סקינס" ו"לגדול בלי בושה," ששודרו לאחרונה בלווין - ולמעשה מדובר בסדרות בריטיות שהאמריקאים קנו וצילמו מחדש, בלי מבטא ועם קצת יותר זוהר וסקסיות. האם לאמריקאים נגמרו הרעיונות? כנראה שבעונה הקרובה נצטרך לסמוך קצת יותר על התוצרת המקורית שלנו.







נא להמתין לטעינת התגובות


