לא כולל שירות: על הסדר וצביעות

הוויכוח על אורך השירות הצבאי של חיילי ישיבות ההסדר הוא לגיטימי, חבל שמח"ט הצנחנים לא מבין שהצורה שבה הוא התבטא רחוקה מלהיות לגיטימית

אריאל שרפר | 15/12/2010 9:56 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
 
חיילי גדוד 202 של הצנחנים תלמידי ישיבת ההסדר של קרני שומרון
חיילי גדוד 202 של הצנחנים תלמידי ישיבת ההסדר של קרני שומרון צילום ארכיון: רועי שרון
כבר שנים מתנהל ויכוח בציבור הישראלי מהי תרומה למדינה, ומי תורם יותר או פחות. במשך השנים האלה התעוררו ויכוחים נוספים ללא סוף או הכרעה בכל הקשור לשירות הצבאי ולאורכו, כשתמיד אלה שהוו מטרה נוחה בויכוחים כאלה היו החרדים והדתיים הלאומיים, הראשונים בשל התנגדות של רבים מהמגזר ורבניו לשירות צבאי באופן כללי, והשניים בשל השירות הצבאי המקוצר במסלול ישיבות ההסדר. 

גם גורמים מתוך הצבא עצמו, כשהבולט שבהם היה ראש אכ"א לשעבר האלוף אלעזר שטרן, הביעו התנגדות למסלול ההסדר הקצר וההומוגני, והתבטאו נגדו בכל פורום ובכל הזדמנות שנקרתה בדרכם במסגרת שירותם וגם לאחר סיומו. אבל התקפה מכוערת כמו זאת של מפקד חטיבת הצנחנים אלוף משנה אהרן חליוה על מפעל ההסדר לא זכורה כבר הרבה זמן, כשאיש צבא בכיר מצהיר בפה מלא מול לוחמים שהוא אינו סובל את בני הישיבות המשרתים בצבא, ואף מונע את קידומם. 

אני לא אומר שחליוה צריך להיות גדול בתורה(והוא ממש לא מצטייר ככזה), אבל הוא בטח מכיר את הקביעה שמנהיג צבאי או מדיני צריך להיות זה שיצא לפניהם ויבוא לפניהם. האם מישהו באמת ירצה להסתער או להיות פקוד של מפקד צר-מוחין ומשוחרר לשון ורסן, שמבטל בהבל פיו את תרומתם לצבא של המוני משרתים בקודש שיצאו ממקום תורה לשדה הקרב כששתי הזירות מקודשות בעיניהם באותה מידה? 

כששמעתי לראשונה על הפרשה, לא יכולתי שלא לחשוב על ויכוח שהיה לי פעם באמצע מארב בצוות הטנק בו העברתי את רוב שירותי הצבאי המקוצר במסגרת ישיבת ההסדר בשילה, ובו המטירו חברי הצוות שבצריח קושיות רבות על ראשי באשר למסלול שירותי, בניסיון לערער את השקפתי האיתנה והמוצקת לפיה מי שחשקה נפשו באמת ובתמים בלימוד כדי להפוך לגדול בתורה ביום מן הימים, יכול לנצל היטב את האישור שקיבל מהמדינה לחלק את שירותו בין צבא סדיר למילואים כשהמשקל מתחלק בין לימוד לפעילות צבאית מלאה וקרבית בדומה למסלולי העתודה.

עם זאת, בהמשך הדרך, לאחר שחזרתי לישיבה לשיעור ד', הגעתי למסקנה שהלימוד יום שלם קשה עלי, וכנאמן למילתי באותו ויכוח בו הבהרתי לחברי לטנק שההסדר אינו מהווה התחמקות משירות צבאי מלא- אלא פיתרון לאלה שבאמת מתעתדים להקדיש את חייהם ללימוד התורה, שבתי לצבא להשלמת שירות צבאי של שלוש וחצי שנים, מתוך תקווה שאצליח להגיע גם לתפקידים פיקודים. מסיבות שונות, זה לא קרה- אך לא התחרטתי על בחירתי. מילאתי את חובתי למדינה כמו כולם, בלי להרגיש שום טינה על המשרתים בהסדר, כיוון שהבנתי אותם ואת רצונותיהם כמי שהיה גם במסלול וגם מחוצה לו. 

בימים אלה כשהמדינה סוערת על מכתבי רבנים, תהליך מדיני תקוע וחקירת השריפה בכרמל, עצוב לגלות שיש אנשי צבא שמייצרים כותרות המלבות שריפות מילוליות על נושאים רגישים כל כך בחברה הישראלית.

ועדיין,

בשולי הדברים חשוב להוביל מכאן לדיון מעמיק וחסר פשרות על הלגיטימיות של מסלולי ההסדר והנח"ל החרדי לכל מי שלא בטוח בהתאמתו לחיים של לימוד תורה נטו. אפשר להזכיר שהסערה סביב ח"כ הרב חיים אמסלם החלה גם בגלל דבריו בנושא שירות צבאי לאלה שאינם מתאימים לאורח החיים בישיבה, מחייבת את הרבנים העומדים בראשם של המפעלים החינוכיים הללו להידרש לעניין ברצינות, בניסיון לגבש פעם אחת ולתמיד עמדה המבהירה מהי תרומה למדינה- ואיך כולם יכולים להרגיש שהם רוצים בכך,מבלי שיצטרכו אחר-כך לרדת למחתרת, להסתכן בנידוי, או להוות מטרות לחיצים של איש צבא ממורמר.

ובנימה הומוריסטית-נוסטלגית: המגיבים לדברי אל"מ חליוה הזכירו את השתמטותם מגיוס של  צעירי תל-אביב .מעניין אם הם התכוונו לאלה ששחקו בתוכנית לא כולל שירות.

הכותב הוא עיתונאי דתי ששירת בעבר במסגרת ההסדר, אך השלים את שירותו הצבאי לאחר שבחר לעזוב את המסלול
 

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

עוד ב''פולמוס''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/channel_news/judaism/ -->