
למה הציתו?
זה בכלל לא משנה אם זה התחיל ממזבלה או ממשחק. כולם יודעים שרוב השריפות בארץ מקורן בהצתות מכוונות. עכשיו צריך לשאול למה
הלהבות עודן לוחכות את חיפה והשדרנים מתחרים ביניהם בשאלות כמו: "מדוע אין למכבי האש מסוקי כיבוי"; "אין לנו מספיק משאיות כיבוי ואתה שואל אותי על מסוקים", השתגע בשידור חי המפקד שהתפנה מהצלת חיים והואיל לענות לשאלות הללו; "זה בכלל החרדים אשמים", הסביר נציג 'שינוי' לשעבר; "צריך לגייס אותם לשרותי הכבאות". חגיגת ההאשמות וחיפוש האשמים החלה. רק שאלה אחת לא שמעתי אצל אף מראיין - אולי האשם הוא זה שהצית את הגפרור?
אין ספק שצריך להרחיב את שבילי האש. ואולי עושה עמנו א-לוהים חסד לקראת מתקפה אסטרטגית ומכין אותנו בקטנה לדבר האמיתי. אולי מישהו יבין שאת כל ה "חולירא" שמאוכסנת במפרץ צריך להוציא משם מיד. את מיכלי האמוניה – נשק כימי לכל דבר – שמאוחסנים בקרבת אוכלוסיה חייבים לרוקן. אולי נרכוש או נייצר עכשיו מפציצי מים אמיתיים מטוסים ימיים כאלה ששואבים בשניות כמות אדירה של מי ים ומטילים אותם בבת אחת על מוקדי הבערה קודם שהיא מתפשטת. יש בוודאי מסקנות טכניות רבות להסיק מהאסון שהתרגש עלינו בחנוכה הזה. ובכל זאת, כשמבקשים את האחראים למחדל מחפשים את המציאה מתחת לכל הפנסים מלבד במקום בו היא נמצאת. כי השאלה היא לא למה לא כיבו, השאלה היא - למה הציתו?
אבל הרי הפעם המוקד הוא במזבלה בעוספיה? אולי. וגם בשריפה שפרצה בו זמנית במוקדים שונים בקרית ביאליק – עוד לא נמצאו הוכחות להצתה. נכון. וגם לכל שאר הדליקות שהתעוררו בדרום באותה שעה בדיוק ועצרו את תנועת חלק מן הרכבות – לא נמצאו אשמים. גם זה נכון.
ואחרי כל זה, לי – כמו גם לכל מי שמפחד לדבר על כך בגלוי - ברור היה, שהשריפה הגדולה תצית שריפות משנה הרחק מעבר לטווח הגיצים. זה בכלל לא משנה אם זה התחיל ממזבלה או מהצתה. זה לא משנה כי כולנו יודעים שרוב השריפות בארץ מקורן בהצתות מכוונות. הצתות על רקע לאומי.
כשכולם
לדעתי, עושים את זה בדרך כלל ערבים ישראלים. כמובן שלא כולם, אבל איך שהוא, מי שעושה את זה בא תמיד משם ולא משום מגזר אחר. למה בעצם? הרי כל כך טוב להם פה. אין שום מדינה ערבית שבה יכול אדם ערבי ליהנות מחופש מוחלט ומרווחה כלכלית כמו בישראל. למה הם שונאים אותנו כל כך, למה הם שורפים את הארץ שמרעיפה עליהם כל טוב?
אני לא חושב שהם עושים את זה כי הם אנשים רעים. הכרתי לא מעט ערבים עם לב זהב. הם גם לא עושים את זה בגלל איזו פרימיטיביות חשוכה. הם אינם טיפשים כלל וכלל. אבל יש להם בעיה עם הדת והתרבות המוסלמית.
כשרופא בבית חולים מאיר, רוצח את אחותו על רקע כבוד המשפחה, הוא אינו עושה זאת סתם כך, יש לו רקע תרבותי בעייתי מאוד. "הערבי אינו בן המדבר אלא אב המדבר", הסביר הנציב הבריטי הראשון לסיני, סר צ'ארלס דארוויס. למקום שאליו הוא מגיע, מביא עמו הערבי את המדבר. עכשיו הוא הביא את המדבר אל ההר הירוק כל ימות השנה.
מדוע חש ח"כ עזמי בשארה צורך לטווח את טילי האויב על חיפה. הרי אם יתממשו מאווייו וישראל תובס – הוא כבר לא ייהנה מן המשכורת השמנה ושאר זכויות היתר שהורגל אליהן. אז למה הוא כורת את הענף שעליו הוא יושב?
התשובה היא ששאלות כאלה אינן רלוונטיות בתרבות של שודדים. במדינות ערב, אין מעמד ביניים. במזה"ת, או שהתמזל מזלך להיות אחד מיחידי הסגולה המסבים לסעודה, או שאתה חלק מההמונים המשמשים כחלק מהתפריט. לכן אין ולא תהיה לעולם דמוקרטיה במדינות ערב וכלכלתן לעולם לא תצמח. ישראל מייצרת יותר מכל שכנותיה גם יחד. זה לא כי אנחנו חרוצים מהם, זה משום שחיים כלכליים אמיתיים, אינם יכולים להתקיים בתוך תרבות של גזל.
"מטרת היהודים היא להקים מדינה יהודית בארץ ישראל", הסביר שר החוץ הבריטי בווין במעמד העברת בעיית ארץ ישראל לאו"ם. "ואילו מטרת הערבים היא שלא תהיה מדינה יהודית בארץ ישראל". בווין לא נמנה על חובבי ציון – אבל כמו דארוויס – כשלושים שנה לפניו, הבין גם הוא שאין מדובר פה בהתגוששות בין עמים ותרבויות המבקשים לנחול את הארץ ולפתחה. לא ולא. יש כאן צד אחד בלבד הרוצה לעשות זאת – ואילו לצד השני אין שום כוונה חיובית – מטרתו היא אך ורק חיסול כוונות הפיתוח של הצד הראשון.
למוח המערבי קשה לקלוט זאת. אבל זה בדיוק המצב. מדובר כאן בתרבות שהיא אנטי יצרנית, תרבות שאין בה טוב ורע אלא רק חזק וחלש. אם נתת לי, סימן שאתה חלש. כלומר נחות ממני מבחינה מוסרית (!) ולכן עליך לשמש כטרף עבורי.