9,711 מכוניות נגרטו; 190 אלף מכוניות חדשות
במסגרת תוכנית הגריטה ירדו מהכביש פחות מעשרת אלפים מכוניות. מספר קטן לעומת 2.5 מיליון כלי רכב הנוסעים בכבישי ישראל. למרות צמצום זיהום האוויר המדינה לא מקדמת את הרחבת התוכנית

בדרך לגריטה. היקף הגריטה הטבעית במשק: 140 אלף מכוניות צילום: איי-פי
לאחר כ-20 שנים של דיונים החלה השנה מדינת ישראל את תוכנית הגריטה של מכוניות ישנות, במבצע שמנוהל על-ידי המשרד להגנת הסביבה ומשרד התחבורה. במסגרת תוכנית הגריטה יכולים בעלי מכוניות נוסעים שגילן 20 שנים או יותר למסור אותם למגרש גריטה ולקבל תמורתם 3,000 שקל וכן את חלקה היחסי של אגרת הרישוי שטרם מומש. עד היום (ג') נגרטו 9,711 מכוניות כאלה, ומתוכן 275 מכוניות בנות 15 שנים או יותר, אשר הורדו מהכביש על-ידי הניידות הטכניות של אגף הרכב במשרד התחבורה. במשרד התחבורה רואים בכך "הצלחה יוצאת דופן".
אלא שהמספרים היבשים מלמדים אחרת. עשרת
אלפים מכוניות הן מעט יותר משליש האחוז מכלל צי הרכב הישראלי, אשר גודלו חצה השנה את רף ה-2.5 מיליון כלי רכב. המספר קטן מספר כלי הרכב החדשים שיעלו השנה על כבישי ישראל (כ-220 אלף), ונמוך בהרבה מהיקף הגריטה הטבעית במשק הישראלי (כתוצאה מתאונות וגניבות רכב) שעומד על כ-140 אלף מכוניות בשנה.
על פי הנתונים שהעביר היום משרד התחבורה עולה שרק הצמצום בזיהום האוויר כתוצאה מגריטת עשרת אלפים מכוניות ישנות חוסך למשק הישראלי נזקים בהיקף שנאמד בין 25 ל- 70 מיליון שקל בשנה.
ולמרות זאת, במשרדי הגנת הסביבה והתחבורה לא בוצעה עד כה העבודה המתבקשת להרחבת תוכנית הגריטה למכוניות בנות 10 שנים ויותר (בעולם מבוצעת גריטה במכוניות בנות 7-10 שנים ויותר), אשר תדרוש, באופן טבעי, הגדלת הפיצוי שניתן לבעלי מכוניות ישנות.
פרטים מלאים אודות מצב תוכנית הגריטה יפורסמו במדור הרכב של מעריב ביום חמישי הקרוב







נא להמתין לטעינת התגובות