התחזית: עומס תנועה מבייג'ינג ועד למכסיקו סיטי

הבירה הסינית צועדת ברשימת הערים הסובלות מתחלואי תחבורה. שטוקהולם ומלבורן הן הערים הטובות בעולם בהקשר זה. לרגל יום התחבורה הציבורית הבינלאומי, מבט פסימי על עולם שתקוע בפקק

אלכס דורון | 5/10/2010 14:45 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
כדאי שתחרטו בזיכרון שלכם את התמונה המדהימה ששודרה בקיץ האחרון בטלוויזיה, "פקק תנועה מפלצתי כמוהו לא ידע העולם", כאשר כל הכבישים שהובילו לבייג'ינג נסתמו ולמשך כמה ימים. תמונות דומות יחזרו על עצמן בשנים הבאות ובעוד מדינות. הסיבה: הפלנטה שלנו מתמלאת והולכת במהירות מדאיגה באמצעים ממונעים, בעיקר פרטיים - כיום מספר המכוניות בעולם עומד על מעל ל-750 מיליון. האוכלוסייה הגלגלית הזאת גדלה ביותר מ-50 מיליון כלי רכב חדשים מדי שנה, ועל פי ההערכות בעוד 15 שנה, ב-2025, מספרם כבר יהיה 1.5 מיליארד. אולי יותר.

במלים אחרות, כלי רכב אחד לכל קצת יותר מארבע נפשות בעולם. ובפועל מדובר במפגע סביבתי מהמעלה הראשונה, "סתימת-עורקים" כרונית, גודש בלתי נסבל, שעות של תסכולים וכעס, בזבוז משווע של כסף. שלא לדבר על השלכותיה הבריאותיות של התופעה הזאת. לקראת יום התחבורה הציבורית הבינלאומי שצפוי להתקיים מחר (ד') ראוי לתת את הדעת גם לכך.

צילום: איי-אף-פי
סין. פקק תנועה מפלצתי כמוהו לא ידע העולם צילום: איי-אף-פי
שעתיים וחצי בפקק

מחקר של חברת יבמ העלה כי מוסקבה היא כיום הבירה העסקית העמוסה ביותר בעולם במכוניות. הפקקים בה עולים לכלכלה הרוסית כ-12 מיליארד דולר בשנה. עומסי התנועה במוסקבה היא תופעה מחמירה והולכת: שעתיים וחצי שעות בממוצע לכל כיוון, מדי יום. 650 פקקים מתרחשים בעורקיה העיקריים מדי יממה. כדי לשחרר את הגודש, צריכים לסלול שם במהירות 400 קילומטר של כבישים נוספים. אלא שברור לכל כי הסלילה רק תחמיר עוד יותר את המצב, יותר כלי רכב פרטיים יזדחלו בכניסות וביציאות.

מדעני מחשב, מתמטיקאים, מומחים

בהדמיות, בנוסף למהנדסי תנועה, שוברים את הראש, באמצעות מודלים שונים, במטרה לפתור את הבעיה הזאת. היא מאיימת לא רק על הבירה הרוסית, אלא גם  על ערי ענק בסין והודו – המדינות המאוכלסות ביותר בעולם - שהן גם התורמות הגדולות ביותר לזיהום האטמוספרה בפחמן דו-חמצני. שלא לדבר על המגה-ערים מכסיקו-סיטי, סאו-פאולו וטוקיו, שהמומחים בהן (בסיוע MIT ויחידות המחקר של יצרניות רכב גדולות) שוברים את הראש כבר שני עשורים במציאת פתרונות ראויים לכאב הראש האדיר. בינתיים ללא הצלחות מרשימות.


ניו יורק משתפרת

בדוח מיוחד של יבמ שפורסם לאחרונה, דורגו 20 הערים הגדושות ביותר בעולם מקרב הערים הגדולות ביותר. מחברי הדוח יצרו מדד ששקלל עשרה נושאים למה שזכה  על ידם לכינוי "מדד הכאב והסבל של הנוסע/הנהג". לשם כך נתבקשו יותר מ-8,000 נהגים בעשרים ערים בכל יבשות תבל, להעניק ציונים שבין 1 ל-100 למצב התנועה בעריהם. הם נשאלו לגבי זמן הנסיעה והנהיגה ליעד, הזמן היומי המבוזבז על היתקעות בפקק, מחיר הבנזין שרכבם שורף, האם מצב התנועה החמיר או השתפר שנה האחרונה בעירם וגם האם המצב גורם לך לכעס ומשפיע על בריאותך או על איכות עבודתך. ולבסוף נשאלו גם האם בגלל המצב בכבישים הם העדיפו עבור מרכב פרטי לאמצעי תחבורה ציבוריים.

את הניקוד הגבוה ביותר – 99 (כלומר שיקוף המצב החמור ביותר בעולם)  קיבלו בייג'ינג ומכסיקו-סיטי. אחריהן: יוהנסבורג - 97; מוסקבה - 84; ניו-דלהי - 81, סאו פאולו - 75; מילאנו - 52; בואנוס איירס - 50,; מדריד - 48; פריס ולונדון - 36; טורונטו - 32,; אמסטרדם ולוס אנג'לס - 25; ברלין - 24; מונטריאול - 23. וכן, תתפלאו בוודאי אבל התפוח הגדול ניו יורק בעיקר בגלל מעבר הדרגתי לשימוש המוני בתחבורה ציבורית קיבלה 19 נקודות. בראש הטבלה מלבורן עם 17 נקודות ושטוקהולם עם 15, שהיא העיר שבה המצב התחבורתי הוא הטוב ביותר מבין ה-20 שנסקרו.

כשאומרים תחבורה יעילה פירושו: שילוב נכון שבין אוטובוסים, רכבת תחתית, עילית ואמצעי הסעה המוניים אחרים. ירושלים לא נכללה במחקר הזה אבל יש להניח שהמיקום שלה – או של תל-אביב – היה במקרה הטוב באיזשהו מקום בשליש המרכזי-העליון של הרשימה.

49% ממשתתפי הסקר הזה אמרו כי מצב התנועה בערים שלהן בשלוש השנים האחרונות רק החמיר ו- 18% טענו שהמצב החמיר באופן קיצוני. 87% דיווחו כי נתקעו בפקקים עשרות פעמים בשלוש השנים האחרונות, כאשר הממוצע של הזדחלות בכביש עמוס כלי רכב פרטיים עומד על יותר משעה ביום.

25% ממשתתפי הסקר הזה בשטוקהולם ומלבורן הפתיעו כשדיווחו שלא חוו בשלוש השנים האחרונות אפילו פקק תנועה אחד. זאת לעומת 40% שדיווחו במוסקבה שבילו בפקק מזדחל גם שלוש שעות ויותר ביום.

פקק מהעולם העתיק

תתפלאו בוודאי, אבל גודש תנועה ופקקים בכבישים אינם מחידושי העידן הנוכחי. ארכיאולוגים טוענים שיש ראיות לכך שפקקי תנועה ועומסים כבדים היו קיימים גם בדרכי הגישה לעיר הרומית הקדומה פומפיי, שתושביה התאהבו ב"מכוניות-הפאר של העידן העתיק" - מרכבות סוסים.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

עוד ב''סביבה''

דעות וטורים

המייל הירוק

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/channel_news/green/ordering_new_1/ -->