למה נח התחתן דווקא עם צאצאית של קין

נח נשא לאשה את מי שגילמה במעשיה את הצד החיובי ביצריות של בני קין, לא הצד ההורג את אחיו אלא הצד היוצר ומחדש

הרב ד''ר דורון דנינו | 5/10/2010 8:24 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
 
תיבת נח - מתוך הספר Bible Illuminations From Creation to Moses של הפרופ' רות בן ישראל
תיבת נח - מתוך הספר Bible Illuminations From Creation to Moses של הפרופ' רות בן ישראל צילום: באדיבות פרופ' רות בן ישראל, מודן והוצאת ''גפן''
פרשת נח היא בעצם התחלה שנייה של סיפור הבריאה. התחלה שנייה אף פעם לא יוצרת יש מאין, אלא מסתמכת על הראשונה כדי לתקנהּ. בסיפור הבריאה בבראשית פרק א' האדם נוצר כחלק מהמארג הכולל את כל בעלי החיים, אולם בניגוד אליהם, לאדם ניתנה תכונה נוספת של צלם אלוקים – האל האציל עליו מיכולת היצירה שלו, שבזכותה זוכה בריאתו לציון 'והנה טוב מאוד'.

נח, בבואו להציל את העולם מפני כיליון מוחלט, בונה במשך שנים רבות תיבה גדולת מימדים שתהא מסוגלת להכיל בבוא יום פקודה את כל מיני הבהמות החיות והעופות.

בנוסף עליהם צריך נח להציל גם את המין האנושי. לשם כך לא די לו להציל את עצמו, עליו להביא אל התיבה משפחה גרעינית מורחבת שתכיל מספר פרטים של גברים ונשים שיהוו את מייסדי האנושות המתחדשת. על פי מדרש תנחומא (נח, ה) המובא גם אצל גדול פרשני התורה, רש"י, (בראשית, ו, י"ד), בניית התיבה ארכה מאה ועשרים שנה, ובשנת שש מאות להולדת נח הושלמה בנייתהּ והוא בא אליה עם רעייתו ועם שלושת בניו ונשותיהם. על פי מדרש אחר (בראשית רבה, כו,ב) בזמן הכניסה לתיבה היה הבכור בבנים בן פחות ממאה שנה, דהיינו שנולד לפחות עשרים שנה לאחר תחילת בניית התיבה. נראה אם כן שבמשך אותן עשרים שנים שבין תחילת בניית התיבה להולדת הבן הבכור עסק נח גם בחיפוש אחר אשה אשר יהיה ראוי לבנות ממנה את המין האנושי כולו.

מה אנחנו יודעים על נח, מלבד העובדה שהיה צדיק תמים ולפיכך מצא חן בעיני האל? נח הוא דור עשירי לאדם הראשון, צאצא דרך שת בנו השלישי של אדם שנולד לאחר שקין רצח את הבל. בנוסף לכך הכתוב מציין שאביו קרא לו נח כי "זה ינחמנו ממעשנו ומעצבון ידינו מן האדמה אשר אררה ה' " (ה, כט). שמו נח מלשון נחמה או מנוחה מעיד אם כן על צפייה שהוא יקל על קללת האדם והאדמה שאירעה עקב חטא עץ הדעת. רש"י בפירושו לפסוק זה, מתאר את מנוחת האדמה שאירעה בימי נח במילים הבאות: "עד שלא בא נח לא היה להם כלי מחרישה, והוא הכין להם. והייתה הארץ מוציאה קוצים ודרדרים כשזורעים חטים מקללתו של אדם הראשון, ובימי נח נחה". דהיינו, נח היה ממציא המחרשה ואבי החקלאות המודרנית.

נח חיפש לו אשה מיוחדת, כזו שתוכל בדומה לאם הראשונה, חוה, לשמש עזר כנגדו. הוא חיפש אשה שמצד אחד תהיה ראויה לשמש כרעייתו של נח הצדיק, ומצד שני תוכל לאתגר את נח הממציא. המקרא שנוהג לחסוך בשמות של אנשים, ועל אחת כמה וכמה כשזה מגיע לשמות של נשים, לא מציין את שמה של אשת נח, אולם חז"ל משלימים חוסר זה ומציינים ברוב הפירושים, שאשתו של נח בן למך מצאצאי שת, היתה נעמה בת למך מצאצאי קין. את קין אנחנו מכירים היטב מן הפרשה הקודמת בה הוא קם ורצח את אחיו הבל.

גם אביהּ של נעמה, למך, ידוע ולאו דווקא בפן החיובי, הוא הרג [בטעות!?] את אביו הקדמון קין ובאותה הזדמנות הרג ככל הנראה גם את בנו שלו תובל קין. מדוע שנח הצדיק ישא דווקא אותה לאשה? נכון שלדעת הפרשנים היא היתה האשה היפה בתבל ואף המלאכים התאוו לה, ונכון גם שנקראה נעמה כי "אמר רבי יצחק צדקת היתה ונעימה במעשיה" (זהר חדש, א, בראשית ל"ג ע"ב), אך כדי להיות אם האנושות נדרשו ממנה תכונות נוספות, מעשיות יותר. מבט על קורותיהן של המשפחות נותן לנו מענה לשאלתנו: בעוד שאבותיו של נח לא הצטיינו במשהו מיוחד וכל פעולותיהם הסתכמו בללדת את הדורות הבאים, הרי שנעמה באה ממשפחה יצירתית שצאצאיה המציאו טכנולוגיות מתקדמות שהאיצו את

פיתוחה של הציוויליזציה האנושית והצדיקו את היות האדם נברא בצלם אלוהים.

קין עצמו, בנוסף להיותו החקלאי הראשון שעבד בזיעת אפו את האדמה שנתקללה בחטא אביו, ייסד גם את העיר הראשונה בעולם אותה קרא על שם בנו חנוך. למך אביהּ של נעמה היה המשורר הראשון, שלושת אחיהּ היו גדולי מפתחי התרבות החומרית האנושית: יבל- "אבי יושב אוהל ומקנה" - היה המביית הראשון של חיות הבית, יובל – "אבי תופס כל כינור ועוגב" – היה המוזיקאי הראשון, תובל קין – "לֹטש כל חֹרש נחושת וברזל"- היה מניח היסודות לכריית המתכות ולחרושת. גם נעמה עצמה התברכה בתכונות דומות לאחיהּ: תרגום יונתן מספר שהיא היתה "מרת קינין וזמרין" דהיינו, ממציאת כלי זמר, ובלשון חז"ל "מנעמת בתוף". בנוסף לכך, על פי הכתוב בספר הזוהר, היתה נעמה שותפה מלאה לאחיה תובל קין בהנחת היסודות לכריית המתכות ולחרושת.

נח, אשר היווה בעצמו עמוד תווך של יישוב הארץ הכיר במעלותיה של נעמה ונשא לאשה את צאצאית קין אשר גילמה במעשיה את הצד החיובי ביצריות של בני קין, לא הצד ההורג את אחיו וממלא את הארץ חמס, אלא הצד היוצר ומחדש, צד אשר ראוי ואף הכרחי לבוא לידי ביטוי בעולם החדש שיבנה על ידי שניהם ועל ידי צאצאיהם המשותפים לאחר המבול.

הרב ד"ר דורון דנינו, חבר קיבוץ שדה אליהו, מרצה במחלקה לתולדות ישראל באוניברסיטת בר אילן, במכללה החרדית בירושלים ובמדרשת הבנות בעין הנצי"ב, חבר בארגון רבני צהר

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

עוד ב''פולמוס''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/channel_news/judaism/ -->