היורה הגיע: מי הרב מהצפון החשוד בירי
בפרשה החדשה שמסעירה את הציבור הדתי יש קיבוצניק שמאלני שהפך לרב, בת הרב שהתלוננה על עמית וקרב ירי מסתורי שהסתיים בפצועים

הרב ושוטר המלווה אותו בעת הארכת המעצר צילום: חמד אלמקת
בתגובה לכך הרב החליט "לטפל בבעיה" יחד עם בנו וחתנו, שניהם בוגרי יחידות קרביות. השלושה שיגרו מסרון מהטלפון הסלולרי של הבת אל אותו בחור והזמינו אותו למפגש. כאשר הבחור, גבר נשוי מיישוב שכן, הגיע למפגש החלה מהומה. שני הצדדים שלפו אקדחים וירו זה על זה. לטענת המשטרה, הבחור ירה בבנו של הרב, הלה נפגע בבטנו ואושפז בבית חולים במצב קשה. במהלך הירי הצליח הרב לפגוע ברגלו של הבחור, והוא נפצע באורח בינוני. ראוי להבהיר כי לטענת עורכת הדין תמי אולמן, פרקליטתו של הגבר הנשוי, לקוחה אמנם עבד עם בתו של הרב, אבל לטענתו לא היה ביניהם שום קשר רומנטי, וודאי שלא מעשה הטרדה, וכי הירי בבנו של הרב היה מעשה מובהק של הגנה עצמית.
יצא משליטה
בקרב מכריו של הרב חלוקות הדעות. חלק טוענים כי לא הופתעו שהרב בעל האישיות התוססת החליט לקחת את החוק לידיו, בעוד אחרים הביעו פליאה שהרב ובנו, שניהם אנשי חינוך מוכרים ומצליחים בצפון הארץ, מעורבים בפרשה אלימה כזו. כדוגמה לכך הביא אחד ממכריו של הרב את השיעור השבועי שהוא נהג להעביר בפרויקט חינוכי ייחודי, שבו בנות אשר "אינן יכולות להתגורר בבית הוריהן וזקוקות לתקופת מעבר, ליווי ותמיכה," כלשונם של מייסדי המיזם, זוכות לבית חם. הכוונה היא
לקראת יציאה לחיים האמיתיים. בשיעורו השבועי בנושא יהדות נהג הרב לרתק את הבנות ולעודד אותן לבצע שינוי ומהפך חיובי בחייהן, בדיוק כפי שהוא עצמו הצליח לשנות את אורח חייו מהקצה אל הקצה.
דבורה בר, שמכירה היטב את הרב זה שנים, הייתה מלאת שבחים עליו: "הוא אדם נפלא, שקול, חם, עדין מאוד, אוהב אנשים ומכניס אורחים. יש לו ידע רב. הוא חכם, בעל ניסיון חיים ומורה נערץ על תלמידיו. הוא גם שכן טוב, אבא טוב, כל המעלות שבעולם," היא אומרת.
ואיך את מסבירה את האירוע הקשה השבוע?
"כנראה שבמהלך השתלשלות העניינים הדברים יצאו מכלל שליטה. כולנו מתפללים לשלום המשפחה, שהעניינים יתבהרו ושתבוא גאולה לעולם עם הרבה שלום".
מכר אחר של הרב הוסיף: "אני פשוט המום. הרב ומשפחתו הם ממש 'מלח הארץ,' יוצאי צבא, נכונים לסייע לקהילה שבה הם גרים והן לאנשים זרים. לא רק המבוגרים, גם בני הנוער העריכו וחלקם אף העריצו אותו. אנחנו המומים לחלוטין ומקווים שבית המשפט ימצא אותם זכאים".
במהלך הדיון להארכת מעצר שנערך שלשום טענו פרקליטיהם של הרב ובנו, עורכי הדין צבי גולן וחיים אייזנקוט, כי זו הפעם הראשונה שהאב או הבן מבצעים עברה פלילית וכי האירוע שאליו "נקלעו" יצא משליטה. השופט סאאב דבור, לעומת זאת, טען כי החשודים הטענה שהחשודים "נקלעו" לסיטואציה אינה מקובלת עליו וכי מי שמביא עצמו ביודעין למצב כזה, "אין לו להלין אלא על עצמו". מעצרם של המעורבים בפרשה הוארך עד ליום שישי, הגם שהחשוד ובן הרב מאושפזים עדיין בבתי חולים.
בלדה לעוזב קיבוץ

עו''ד תמי אולמן צילום ארכיון: אלכס רוזקובסקי
באותו ראיון סיפר הרב בגילוי לב מפתיע כיצד באותה תקופה התוודע גם לעולם הסמים: "במקרים הטובים היה מדובר בחשיש ובמריחואנה, אבל היו גם מקרים קשים יותר שלקחתי טריפים חזקים של אל-אס-די. בתקופה ההיא למדתי על היכולת שלי להתמודד עם טריפים והכרתי את הנזקים האיומים שהם גורמים. העולם הדתי לא יודע במה מדובר. חושבים שזה כמו שתי כוסות ויסקי, אבל האמת היא שזה גומר לבן אדם את החיים. למזלי היו לי רק טריפים טובים של לשמוע שיר של הביטלס ולראות את עצמך טס בתוך הצלילים של השיר, או במקרה אחר לראות את עצמך מטייל בתוך ציורי הטבע של רוסו שאני מאוד אוהב. אני יודע שזה נשמע כמו פנטזיה, אבל כך זה היה".
בהמשך הראיון סיפר הרב על הצד האפל של החיים בעולם מתירני. "היה לי חבר שבעקבות טריפ של אל-אס-די התאשפז למשך שלושה חודשים. כשהשתחרר הוא היה מאושר מהעובדה שיש בידו אישור שהוא כבר נורמלי, אבל אני לא בטוח שהאישור הזה היה שווה משהו. הוא התחתן והתגרש, למד מקצוע ועזב אותו, ומאז הוא לא יציב. משהו נדפק אצלו במוח ומנע ממנו לחזור לחיים רגילים. כשהטריפ לא עובד, זה מביא דברים איומים".
אחרי תקופה נוספת של בטלה באילת, החל הקיבוצניק הצעיר לארגן קבוצה של בני קיבוצים חילוניים כדי שיתנדבו בשכונת שמואל הנביא בירושלים, שנחשבה בשעתו שכונת מצוקה. לאחר שנה של פעילות רבה הוא עבר ליישוב אחר בצפון, הדריך חבורות רחוב וכן סייע לאנשים ממשפחות מצוקה. בשלב זה הוא גם נשא לאישה צעירה בת גילו שגדלה איתו בקיבוץ שבו נולד. לאחר הנישואים החלו בני הזוג להתקרב אל היהדות. הבעל למד בירושלים ב"אור שמח," ישיבה מפורסמת המיועדת לחוזרים בתשובה, שבין כתליה למד גם הרב אורי זוהר בתחילת דרכו כחוזר בתשובה. במשך חודשים ארוכים נקרע הרב בין הזרם הליטאי שאליו שייכת "אור שמח" ובין המגזר הדתי-לאומי שחשף אותו לספר "אורות הקודש" של הרב אברהם יצחק הכהן קוק, מאבות הציונות הדתית. בסופו של דבר, עבר הצעיר שחזר בתשובה ללמוד ב"מרכז הרב," ישיבת הדגל של הציונות הדתית, ואילו אשתו למדה יהדות ב"מכון מאיר".
איש חינוך

היה אחד מחניכי הרב. אל"מ דרור ויינברג שנהרג בפיגוע בחברון רפורודקציה: גרי אברמוביץ'
עיקר פרסומו של הרב בא לו מתחום החינוך. זמן קצר לאחר שחזר בתשובה הוא קיבל עבודה כמדריך ב"ישיבת ירושלים לצעירים" ואחד מחניכיו היה דרור וינברג, לימים אל"מ ומח"ט חברון, שנהרג במהלך האינתיפאדה השנייה בפיגוע ב"ציר המתפללים" בחברון ב.2002- לפני כשני עשורים, לאחר שהוסמך לרבנות וכיוון שבמקביל עסק גם בחקלאות, הוא הצטרף לאחת הישיבות המפורסמות בצפון ופתח בה מגמת חקלאות. גם כאשר נסגרה מגמה זו בישיבה לא ויתרו על הרב האהוב.
לפני שנתיים עזב הרב את העבודה בישיבה כדי להדריך מורים ומנהלים בסדנאות שהעביר. בראיון הוא סיפר שמטרתו היא "לעזור למורים להיות מחנכים טובים יותר. כל מחנך, בכל מקום שיהיה, צריך לעבור בעצמו את התהליכים החינוכיים שהוא רוצה להעביר את התלמידים. מתי מורים לומדים לנהל שיחה אישית עם תלמיד? כמה מהם לומדים שאהבה זה כלי עבודה וכמה מהם יודעים איך לעבוד איתה? המטרה שלי היא לגרום לאנשים להפוך את מה שהם לומדים ומבינים לחלק מהחיים שלהם, להיות אנשים שנוגעים בנפש ומלמדים תורה שנוגעת. המחנכים צריכים קודם כל לגעת בנפש שלהם, ורק אז יצליחו לגעת בנפשות התלמידים שלהם".
בזמן האחרון עמל הרב על הקמת מדרשה חדשה שאמורה להכשיר מחנכים למוסדות חינוך בעיירות פיתוח. למעטים שנרשמו למדרשה הסביר הרב כי בארץ יש אמנם שפע מכללות לחינוך ומכונים להוראה בתחומים שונים, אבל התוכנית שלו נועדה להכשיר מחנכים שיצליחו להשתלב ולפעול דווקא בעיירות הפיתוח.
בראיון לאלישיב רייכנר אמר הרב "קודם כל מדובר בהוראה קהילתית יותר. כל מחנך יודע שלתלמיד שלו יש הורים איפשהו. פעם בכמה זמן גם רואים אותם או שומעים אותם. בעיירת פיתוח אתה חייב להיות מחנך כמה שיותר קהילתי. אתה לא מחנך של הקהילה, אבל השילוב בין הילד לקהילה הוא כל כך משמעותי וחשוב, שמורה שלא יגיע לבית של תלמיד ולא יכיר את התרבות ואת המערכת החברתית שממנה הוא בא, לא יוכל להיות מחנך. דגש נוסף הוא העניין התרבותי. יש צורך לקבל את התרבות שממנה באים אנשים כנקודת מוצא שלא צריכה שום שינוי. צריך להכיר את התרבות שמהם באים התלמידים ולעבוד איתה. לא לבוא ממקום של 'אני אגיד לך מה נכון ולאן אתה צריך להגיע,' אלא בגישה של 'בוא נראה איפה אתה נמצא כרגע, וביחד נבנה את הכיוונים שאליהם אתה חותר ונתקדם אליהם.' השאיפה הגדולה ביותר שלנו היא להכשיר להוראה בני עיירות פיתוח שיחזרו לעיירות כדי להיות שם מחנכים בעצמם".