בנות מצליחות יותר מבנים במבחני בגרות
מנתוני השנה החולפת עולה כי 62% מתלמידות י"ב זכאיות לבגרות, לעומת 52% בלבד מהבנים. משרד החינוך: כך זה תמיד, בארץ ובעולם

הפער הניכר ביותר הוא הפער המגדרי: בהמשך לשנים קודמות, גם השנה ניגשים לבגרויות פחות בנים מבנות – ובהתאם, הבנות גם מצליחות יותר במבחנים: 62.6% מתוך כלל הבנות הלומדות בי"ב זכאיות לתעודת בגרות, לעומת 52.3% מהבנים הלומדים בי"ב.
במשרד החינוך נוהגים לייחס את הפער המובהק, הקיים ברוב מדינות העולם, למשמעת הלימודים החזקה יותר בקרב בנות ולהתמדה שאותה הן נוטות לגלות לאורך כל שנת הלימודים.
פערים נוספים קיימים גם בפילוח על פי סוג הפיקוח. את הזכאות לבגרות על פי מגזר מוביל ביתרון קל בלבד המגזר הממלכתי-דתי, שהזכאות בו עומדת על 65.9 אחוז. בכך נוטלת הציונות הדתית את ההובלה מחדש, לאחר שבשנה שלפני כן עקף אותה המגזר הממלכתי בכמה עשיריות האחוז. נתוני שנת 2009 מעלים גם כן פער קטן בין שני המגזרים: שיעור הזכאות לבגרות במגזר הממלכתי עומד על 64.5%.
הרחק מאחור נמצא החינוך העצמאי, עם 22.3% זכאות לבגרות. בחינוך העצמאי לומדים רוב התלמידים החרדיים שכן ניגשים למבחני בגרות (כ-6,000 תלמידים,
אך לימודי הליבה אינם חולייה חלשה רק בהקשר של האוכלוסייה החרדית. פילוח הזכאות לבגרות על פי מקצועות מגלה כי ברובם המוחלט של לימודי הליבה הציונים נמוכים בהרבה מבמקצועות הבחירה. יוצאי דופן בהקשר זה הם המקצועות מתמטיקה ואנגלית, בהם תלמידים רבים ניגשים לבגרות בהיקף של ארבע וחמש יחידות לימוד, וזוכים לציונים גבוהים יחסית.
בכל הקשור למקצועות הרוח ניכר כי יש לתלמידי ישראל לאן לשאוף להתקדם. בספרות, היסטוריה ואזרחות רוב התלמידים לא מצליחים לעבור את רף 75 הנקודות. גם בתנ"ך ובהבעה הציונים לא גבוהים בהרבה. דווקא במתמטיקה, באנגלית ובמדעים הציונים גבוהים הרבה יותר.
בכלל, במקצועות הבחירה יש ריבוי של תלמידים שניגשים לבחינות בהיקף של חמש יחידות לימוד, והציונים גבוהים ומחמיאים יותר מאשר במקצועות החובה של הליבה. את הטבלה מובילים לימודי השפות: בערבית הנלמדת בבתי ספר יהודים משיגים התלמידים ציון יפה של 90.9, ובצרפתית, שפת הבחירה הנוספת, הם מגיעים לממוצע של 92.2.
מגמה נוספת הבאה לידי ביטוי בנתוני הבגרויות היא איכות תעודת הבגרות. בשנים האחרונות חלה ירידה באחוז תעודות הבגרות העומדות בדרישות הסף של האוניברסיטאות. נכון לשנת תשס"ט, 85.58% מתעודות הבגרות עומדות בדרישות אלו, לעומת 86.8% בשנת תשס"ח ו-87% בשנת תשס"ז. יש לציין כי מבחינת מספר התעודות הזכאיות לא חלה ירידה, אלא רק בחלקן האחוזי מתוך הכלל.
במשרד החינוך מצהירים על כך כי העלאת אחוזי הזכאות לבגרות, ובמיוחד במקצועות היסוד ובמקצועות המדעים, היא יעד מרכזי לשנת הלימודים הקרובה. ראשי המשרד אומרים כי העלייה שכבר נרשמה השנה היא סימן זהיר להיפוך מגמת ההידרדרות שהייתה בשנים האחרונות. על כן, שנת הלימודים הקרובה עתידה להיות שנת מבחן, שתבהיר אם אכן מדובר במגמה חיובית, או באוסף של תנודות סטטיסטיות חסרות משמעות.






נא להמתין לטעינת התגובות






