חוזרים ללימודים: על הסכנות בכבישים
לפני ה-1 בספטמבר חושף ארגון ב"טרם" את הסכנות האורבות לתלמידים בדרך לביה"ס. ברוב המקרים דווקא התנהלות ההורים מסכנת

משמרות זה''ב בפעולה צילום ארכיון: פלאש 90
על פי הדוח, מרבית הילדים (54 אחוז) מגיעים לבית הספר ברגל, כאשר במקרים רבים הילדים נאלצים לחצות כבישים סואנים. 12 אחוז מהילדים חצו את הכביש בצורה מסוכנת: התפרצו לכביש, לא הקפידו על שימוש במעבר חציה או לא נשמעו להוראות משמרות הזה"ב (זהירות בדרכים).
אבל הבעיה היא לא רק בהתנהגות הילדים, אלא גם בתנאי השטח או היעדר מלווים מבוגרים. כך למשל התצפיות גילו כי ב-42 אחוז מהמקרים חונות מכוניות במקומות אסורים בדרכי ההגעה לבתי הספר, כך שהן מסכנות את הילדים.
בהסעות המצב טוב יותר
הסכנות אורבות גם לתלמידים שמגיעים לבית הספר ברכב. בסך הכל 28 אחוז מהילדים הגיעו ברכב פרטי. 19 אחוז מהם ירדו מהרכב בצורה לא בטיחותית עבורם, ו-16 אחוז עשו זאת בדרך שמסכנת ילדים אחרים. כך למשל נצפו ילדים שירדו בצד הפונה לכביש, רכבים שחסמו מעברי חציה ועוד.
בהסעות המצב טוב יותר. 16.5 אחוז מהילדים מגיעים לבית הספר בהסעה. רק 1.5 אחוז מתוכם עשו זאת בצורה מסוכנת. ומה לגבי אופניים? שני אחוז מהילדים שנצפו בסקר הגיעו לבית הספר כשהם רכובים על אופניים, אך 61 אחוז מהם עשו זאת ללא קסדה שתגן על ראשם. כפי הנראה, מדובר בהתרופפות המודעות לסכנה,
שכן בשנה שקדמה לכך רק 48 אחוז מהילדים הרוכבים עשו זאת ללא קסדה.
על פי הסקר, הסכנה אורבת גם בשערי בית הספר ממש. ב-36 אחוז מהמקרים, הורים עוצרים באופן כזה שילדים אחרים עלולים להיות בסיכון ממקום עצירת הרכב; ב-54 אחוז מהמקרים הילד לא ירד מהצד של המדרכה, ובחמישים אחוז מהמקרים הורידו את הילד במקום ללא מעבר חציה.
עם זאת, התשתיות סביב בתי הספר במצב תקין יחסית, בשמונים אחוז מהמקרים המדרכה תקינה, אין שיחים באיזור הכביש שיכלו לפגוע בראות הנהגים, והיו כל התמרורים הנדרשים. בשישים אחוז מהמקרים היו גם פסי האטה בקרבת בית הספר.