ביהמ"ש: רכבת ישראל מפלה לרעה את הנכים

אפרת ואיגור, סטודנטים נכים, יצאו למאבק ברכבת ישראל שסירבה לאפשר להם נגישות. ביהמ"ש אישר את תביעתם וקבע: "הפרה גסה של זכותם"

שמעון איפרגן | 16/8/2010 8:03 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
הישג לאוכלוסיית הנכים בישראל: בית משפט מחוזי בבאר שבע אישר תביעה ייצוגית שהגישו שני סטודנטים נכים המסתייעים בכיסאות גלגלים נגד רכבת ישראל, בטענה שאינה דואגת להעניק שירותי נגישות לנכים המעוניינים לנסוע ברכבת, תוך שהוא קובע כי "המשיבה מפרה ברגל גסה את זכותם החוקית של המוגבלים לכיסא גלגלים". ההערכה היא שהנהלת הרכבת תצטרך להקציב מיליוני שקלים כדי להעניק שירותים נגישים לנכים בכל התחנות שלה.

אפרת וקנין ליד תחנת הרכבת בבאר שבע
אפרת וקנין ליד תחנת הרכבת בבאר שבע צילום: יהודה לחיאני
תחילת הסיפור לפני כשלוש שנים, כשאפרת וקנין מבאר שבע ואיגור גונופולסקי מתל אביב, סטודנטים נכים המרותקים לכיסאות גלגלים, החליטו לצאת במאבק על זכויות הנכים המבקשים לנסוע ברכבת. באמצעות עורכי הדין גדעון פנר ודורון קורן הגישו השניים לבית המשפט המחוזי בבאר שבע בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד רכבת ישראל.

מכתב התביעה עולה כי במדינת ישראל חיים יותר מ-17 אלף איש המרותקים לכיסא גלגלים, אשר רבים מהם אינם משתמשים בשירותי הרכבת מאחר שלא בכל התחנות יש מתקן הרמה מיוחד שיסייע להם להיכנס לקרונות. השניים הוסיפו וטענו כי גם בתחנות שבהן יש מתקן הרמה, הרי שרק מנהל התחנה מורשה להפעיל אותו.

"פעמים רבות אני ונכים אחרים הגענו לתחנות רכבת לאחר שתיאמנו מראש את השימוש במתקן ההרמה, אבל פעם המנהל לא היה או שהמתקן היה סגור - כל פעם יש להם סיפור אחר", אומר גונופולסקי.
לא יכלו לרדת אז נסעו ליעד אחר

עוד עולה מהתביעה כי הנכים אינם יכולים ליהנות מנסיעה ברכבת בימים ראשון וחמישי. הסיבה לכך היא שאלה ימים בהם יש עומס עקב ריבוי נוסעים, בעיקר חיילים שעושים את דרכם הביתה או חזרה לבסיס, ולכן מדיניות הרכבת היא לא למכור בימים אלה כרטיסים לנכים במקומות השמורים להם בקרונות. לא פעם אף חויבו נכים עבור שמירת מקומות בימים אלה.

וקנין גם יודעת לספר על מקרים שבהם נכים נתקעו ברכבת שהמשיכה לנסוע ליעד אחר, כיוון שלא היה במקום שום עובד או מנהל שיסייע בהורדתם מהקרונות. על רקע זה תבעו שני הסטודנטים מבית המשפט לאשר את התביעה הייצוגית ולכפות על הרכבת לשלם להם פיצויים, או לחילופין לדאוג להתקנת מתקני ההרמה בכל תחנות הרכבת ולנגישות מלאה

לנכים, כדי שיוכלו ליהנות מנסיעה כמו אנשים רגילים, כולל בימי העומס.

בתגובה טענה הנהלת הרכבת כי לא הפרה את החוק. לטענתה, היא הכשירה עובדים נוספים, פרט למנהלים, לסייע בהרמת הנכים לרכבת. עם זאת, הודתה כי בימי העומס אינה מוכרת כרטיסים למקומות שמורים, וכי היו מקרים שנכים נשכחו ברכבת, אבל מדובר היה לטענתה בטעות אנוש ולא בתופעה גורפת.

בצעד תקדימי החליט השופט המחוזי יעקב שפסר לאשר את התביעה הייצוגית שהגישו שני הסטודנטים, תוך שהוא מותח ביקורת נוקבת על התנהלותה והתנהגותה של הנהלת רכבת ישראל כלפי הנכים. השופט קבע כי על הרכבת מוטלת החובה להפעיל את מתקן ההרמה שהותקן עבור הנכים וכן לשריין עבורם מקומות בקרון נגיש.

"התנהגות פסולה"

"המשיבה הפרה את הוראות החוק והתקנות", קבע השופט שפסר, והוסיף כי "מדובר בהתנהלות פסולה וקלוקלת מצד המשיבה, הנוטלת לעצמה את החירות לפעול כראות עיניה".

איגור גוגופולסקי ליד תחנת האוניברסיטה בתל אביב
איגור גוגופולסקי ליד תחנת האוניברסיטה בתל אביב צילום: אריק סולטן

השופט אף דחה על הסף את מדיניות הרכבת למכור כרטיסים למקומות שמורים לנכים בשעות ובימי העומס, וטען שהדבר יוצר אפליה פסולה. "המסקנה הנלמדת מכל האמור לעיל היא כי המשיבה פוגעת בזכויות האוכלוסייה המוגבלת, המוגנות בחוק כעיקרון יסוד", הדגיש השופט, אשר יעץ לרכבת לנהל משא ומתן עם באי כוח הנכים, כדי להגיע להסכם שיתקן את העוול והאפליה שנגרמו להם.

"אני רוצה להגיע למרכז הארץ הן לצרכי לימודים והן עבודה, אבל עד היום הרכבת לא היתה נגישה בשבילי", אמרה אתמול וקנין בהתרגשות. "עכשיו, בעקבות הפסיקה, אני מקווה שהנהלת הרכבת תיישם את החוק, ותאפשר לנכים להשתמש בשירותי הרכבת גם בימים הרגילים וגם בימים העמוסים".

מרכבת ישראל נמסר בתגובה כי היא "לומדת את החלטת השופט ובוחנת את צעדיה. האירועים המתוארים בתביעה התרחשו ב-2007 ומאז פעלה רכבת ישראל לשיפור משמעותי בשירות הניתן לנוסעים המתניידים (נכים המרותקים לכיסא גלגלים), ואף מעבר לדרישות החוק".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/channel_news/in_country/ -->