בית המקדש הברזילאי: יש היגיון בשיגעון
אנשי הכנסייה בברזיל שרוצים להקים דגש של המקדש הם כמו היהודים שעסוקים בתכנון הבית השלישי מבלי להשקיע בתיקון המדינה והמידות

הדמיית מחשב של בית המקדש הברזילאי הדמיית מחשב
הגמרא במסכת סנהדרין, מספרת על נבוזראדן, שר הצבא של נבוכדנצאר מחריב בית המקדש הראשון, החושש מפני העונש שייענש על ששרף את המקדש. בת קול שמימית, מרגיעה את אותו בבלי באומרה: "היכלא קליא קלית" ובתרגום חופשי - "היכל שרוף שרפת". חורבן המקדש, ע"פ אותה בת קול, לא התרחש ברגע שהשליך בו נבוזראדן את הגפרור, אלא בשלב מוקדם הרבה יותר, כשהשחית עם ישראל את דרכו המוסרית והדתית.
רבים הם התועים והטועים, הסוברים כי חסרונו של בית המקדש בעולמנו הינו חסרון ארכיטקטוני. כך סוברת כנראה אותה כנסייה ברזילאית, הרוצה להקים מבנה שייקרא "בית המקדש" אך לא יכלול את המשמעות הדתית, הערכית והמוסרית של אותו בית. במובנים רבים, אותו מבנה עצום המתוכנן בסאו פאולו, עונה להגדרתה של אותה בת קול תלמודית – הוא אינו אלא "בית שרוף". זאת, למרות אותם 200 מיליון דולר שישוקעו בעשותו מפואר והדור.
בית המקדש הוא לא מוזיאון
אם הייתה טעות זו נחלתם הבלעדית של כמה נוצרים ברזילאים, החרשתי, אך טעות זו מעמיקה ומחלחלת אף ברחבי העולם היהודי. רבים הם הגופים, המוסדות והמכונים העוסקים ב"הכנות" לבניית בית המקדש. הללו מבצעים מדידות על הר הבית והללו מכשירים כהנים לעבודה, אלו יוצרים את כלי המקדש ואלו מגדלים בהמות לקרבן.
המשותף לכולם, כמו גם לאותה כנסייה בסאו פאולו, הוא כילוי המשאבים על העיסוק בצד הטכני והתעלמות כמעט מוחלטת מתיקון המידות, האדם והחברה שהינו שלב מקדים לבניין הגשמי. חורבן הבית, לימדונו חז"ל, איננו תקלה מקרית ומצערת אלא קריאה רמה לתיקון המידות: "מקדש ראשון מפני מה חרב? מפני עבודה זרה שפיכות דמים וגילוי עריות.
מקדש שני מפני מה חרב? מפני שנאת חינם".
אכן, מצוות עשה מן התורה "לבנות את בית הבחירה". אך בנייה זו איננה מתחילה במכרז קבלנים אלא בחינוך, בעשיית חסד, ביראת שמים ובאהבת חינם. בעיני, גופים הנאבקים למען זכויות העובד, המסייעים לנפגעי תקיפה מינית, התומכים בנכים ובחולים ועוד שכמותם הם הראויים יותר מכל לכינוי "התנועה לכינון המקדש".
מוזיאונים יש בירושלים בשפע וגם סטקיות ניתן למצוא בנקל, משמעותו של בית המקדש שונה בתכלית. כפי שמלמדת אותנו אותה יוזמה ברזילאית – בית מקדש שאיננו מלווה בתיקון עולם במלכות שדי, המוקם במציאות רווית שפיכות דמים, גילוי עריות ושנאת חינם, אינו אלא כנסיה לעבודה זרה.
הרב אילעאי עופרן – רב קבוצת יבנה ומלמד במכינת צהלי במשואות יצחק