הכסף הוא לא הכל

לא רק גודל תקציב החינוך משפיע על רמת ההישגים. תנאי משלים הוא ניצול המשאבים הקיימים לקידום הלמידה בדרכים חדשות ויצירתיות

יעקב קופ | 4/8/2010 6:54 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
שני נושאים הנוגעים לחינוך הגיעו לכותרות בחודש האחרון: הישגים דלים של נציגי ישראל באולימפיאדת מתמטיקה בינלאומית, ואישור להעלאת סכום ההשתתפות של ההורים במימון פעילות בית ספרית. לכאורה שני נושאים שאין קשר ביניהם. קשר ישיר אמנם באמת אינו קיים, אבל בצירוף של שניהם יש כדי לחזור ולהעלות למודעות את הקשר שבין משאבים ציבוריים המוקצים לחינוך לבין הישגי התלמידים.

יהיה מי שיטען שלשני הנושאים הללו יש לחבר נושא נוסף שנזכר בכותרות: הבטחתה של הממשלה להגדיל את ההוצאה על החינוך בתקציב הדו-שנתי הקרוב. הסיבה שאינני כורך זה בזה את שני הנושאים התקציביים נעוצה בחוסר הסימטריה בהיסטוריה התקציבית: כאשר מחליטים להעלות את הגבייה מההורים יש סיכוי יותר מסביר שההחלטה אכן תיושם.

לעומת זאת, הבטחה להגדיל את התקציב הממשלתי לחינוך איננה ערובה שתמומש, לפחות לא במלואה. יעידו על כך נתונים על מיצוי התקציב המובטח למשרד החינוך. בשנים האחרונות הצבעתי על הפרשים משמעותיים בין התקציב לביצוע, כפי שניתן ללמוד מעיון בדוחות הכספיים השנתיים של האוצר.

האם היקפו של התקציב הוא המכתיב את התוצאות החינוכיות? האם ככל שיגדל התקציב כך ישתפרו ההישגים הלימודיים והחינוכיים? לא ולא. תנאי משלים הוא ניצול המשאב המוגדל לקידום הלמידה על ידי שימוש במנופים שונים.

אחד הכלים העומדים לרשות משרד
החינוך הוא מבחני המיצ"ב לכיתות בחינוך היסודי והעל יסודי. כיום משמש הכלי הזה בעיקר לדיווחים ומעקבים כלל מערכתיים. אבל הכלי הזה מאפשר, מטבע הדברים, גם מעקב פרטני. מן הראוי לנצל את תוצאות המיצ"ב (ואמצעים דומים) כדי לכוון מאמץ מיוחד אל התלמידים הנזקקים לכך, כפי שמתבקש על פי הישגיהם במבחן. התיקונים יכולים להתבצע במסגרת הכיתה או מחוצה לה, אך באחריות הסגל החינוכי של בית הספר.

כיוון אחר ומשלים במישור הפרטני הוא קידום הגישה היזמית אצל המורים. ההוראה בבתי הספר מתנהלת במידה רבה בהכוונה מרכזית-אם בהקצאת השעות למקצועות השונים ואם ברשימת הנושאים של כל מקצוע. משרד החינוך מפעיל ועדות מקצוע המורכבות מאנשים בכירים, מומחים בעולם התוכן של המקצוע, וחזקה עליהן שהן מתכננות את הדברים בצורה שמקדמת את יעדי החינוך.

גם דרכי ההוראה מנווטות במידה רבה "מלמעלה", בין היתר עוד בשלב הכשרת המורים במכללות ובאוניברסיטאות. אבל כהשלמה לכך חשוב לעודד את המורים למצוא דרכים ייחודיות למימוש הלמידה.

מורים רבים אינם מסתפקים בכלים הבסיסיים המוצעים להם על ידי המערכת בחלקיה השונים אלא מיישמים טכניקות ייחודיות. הניסיון שנצבר ממעקב אחרי פעולתם של מורים יזמים כאלה הוא שתלמידיהם זוכים להישגים גבוהים יותר בכל היבט קידום הגישה הזאת יסייע בניצול אופטימלי של תקציב החינוך.

פרופ' קופ הוא יו"ר משותף של פרס רקנאטי-צ'ייס-רש"י למורה היזם
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

טור אורח

צילום: .

nrg מעריב מציע במה לכותבים אורחים על ענייני השעה

לכל הטורים של טור אורח

עוד ב''חברה''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/channel_news/homepage -->