מסוק היסעור: כלי טיס קרב ותיק, ללא תחליף

מסוק התובלה מסוג CH53 שהתרסק ברומניה, נמצא בשירות צה"ל מאז 1969. יש לו היסטוריה של מבצעים מורכבים וגם של אסונות

אמיר בוחבוט | 26/7/2010 23:30 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
תעודת זהות היסטורית: מסוק התובלה העיקרי של חיל האוויר הישראלי, CH-53 או בשמו, היסעור, שהתרסק היום ברומניה, נכנס לשירות בשנת 1969 והשתתף מאז במבצעים מורכבים רבים. ביניהם הנחתת הכוחות המיוחדים בבעל-בק במלחמת לבנון השנייה במבצע "חד וחלק", חילוץ נפגעי ספינת הטילים אח"י חנית, חילוץ פצועי הירי הדו-צדדי של חטיפת גולני במבצע עופרת יצוקה ואף בחטיפת מוסטפא דיראני.

הייעוד של המסוק הוא חילוץ, נשיאת מטען רב, הובלת לוחמים וציוד טיסה למרחקים. מערך היסעורים ידע גם אסונות, ביניהם אסון הנ"ד במאי 1977. במהלך תרגיל אוגדתי התרסק יסעור לא הרחק מנקודת המראתו וכל 54 נוסעיו נהרגו, בהם גם אנשי צוות האוויר.

האסון הכבד ביותר ארע בשנת 1997 בעת ששני מסוקים התנגשו זה בזה מעל היישוב שאר יישוב, כש-73 לוחמים נספו. זה האסון הכבד ביותר בתולדות חיל האוויר הישראלי.
צילום: יוסי אלוני
מסוק יסעור צילום: יוסי אלוני
"חידוש נעורים"

בתחילת העשור החל שדרוג המסוק הוותיק שעד כה לא נמצא לו תחליף, ובחיל האוויר שמו דגש מרכזי על החלפה מדורגת של החלקים הדינמיים בתחום הבטיחות במסוק, כמו ממסר ראשי וחלקים נוספים. הפרויקט זכה לכינוי "חידוש נעורים".

לאחר מכן נכנס חיל האוויר לפרויקט "2025" שייעודו השבחת המסוק לשנת 2025 עד להחלפתו על ידי דור המסוקים הבא. בפרויקט הונח הדגש על שדרוג תא הטייס, שיפורים נוספים, אך קלים, בתחום השליטה

והנדסת האנוש.

טייסים שטסו מסוק משודרג בפרויקט "2025" הגדירו אותו כמוצלח מאוד. קצין בכיר בחיל האוויר, הסביר "אין כיום תחליף למסוק היסעור. חברת סיקורסקי עובדת על הדור הבא המכונה ,CH-53K אך הוא נמצא כעת בפיתוח, והאב טיפוס שלו יהיה מוכן רק בשנת 2018. במסוק החדש  יותקנו כל 'החלומות הרטובים' של טייסי המסוקים אך עד אז, כל מה שנותר לנו הוא להשביח את המסוקים שעושים עבודה מצוינת".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/channel_news/army_security/ -->