המסע לרב תרבותיות מתחיל בעיר לסטר
העירייה מציעה שירותים בשפה ההודית, אצל מחצית מהתלמידים האנגלית אינה שפת אם. כך הופכת העיר באנגליה לרב תרבותית
אלו שעות מתוחות בלסטר, ימים ספורים לאחר אירועי המשט האלים לעזה שהוציאו תושבים רבים לרחובות במטרה להפגין נגד "הכובש הציוני." העיתון המקומי לסטר מרקורי מפרסם ריאיון חגיגי ומיוחד עם איסמעיל אדם פתאל, תושב מחוז לסטרשייר שהיה על ספינת המרמרה, והגיליונות נחטפים בשוק המקורה, שנחשב לאחד השווקים הגדולים באירופה.

בכיכר המרכזית מתארגנת הפגנה ספונטנית של פעילי שמאל מרקסיסטים הקוראים להטלת אמברגו על ישראל. הפעילים מחתימים עוברים ושבים על עצומה נגד "הישות הציונית," ובאופן מפתיע דווקא מוסלמים רבים מסרבים בנימוס לחתום.
מטרים ספורים משם נרשמת התקהלות נוספת. האטרקציה החדשה בעיר היא בריטים נוצרים, שהתאסלמו, וכעת עומדים באחת הכיכרות המרכזיות בעיר ומפצירים בחבריהם ללכת בעקבותיהם. רבים מתאגדים סביבם, אך דווקא שם נרשמים עימותים עם תושבים מקומיים שדורשים לעצור את ההתקהלות ולמנוע מהמארגנים לחלק ספר קוראן לכל עובר ושב.
סטיב, תושב לסטר, שנכח במקום, כבר כמעט מיואש. כמו רבים מחבריו הוא שוקל לא פעם את האפשרות לעזוב. "האנגלים כאן מרגישים שהם נדחפים החוצה," הוא אומר. "העירוב הזה אמנם בלתי נמנע, וזה לא בהכרח דבר רע, אבל התחושה היא שמהגרים של דת ספציפית, האיסלאם, משליטים את עצמם על כל הדתות האחרות. המתח פה הוא תמידי. בין כולם. בין בריטים לבנים למוסלמים, וגם בין מוסלמים אפריקאים לאסייתים. אתה פותח את העיתון ואתה קורא ששחורים הכו אסייתים, לבנים הכו פקיסטנים, הינדים הכו סיקים ועוד ועוד מקרים."
אתה מכיר הרבה חברים שעזבו?
"כן. האבסורד הוא שלפני 40 שנה, עם גלי ההגירה הראשונים, עזבו לבנים רבים ובמקומם התיישבו מהגרים. עכשיו המהגרים הללו הם שעוזבים לשכונות מרוחקות יותר בעיר, והמהגרים מהגל החדש תופסים את מקומם. יש פה שכונות שכבר הפכו למובלעות מוסלמיות. אפילו המהגרים הוותיקים, שהם בעיקרם הינדים ופקיסטנים, מרגישים שהם נדחקים החוצה. האיסלאמיזציה של לסטר מתמשכת ואנחנו פשוט חוששים".
בעיני התייר המזדמן לסטר היא עוד עיר ויקטוריאנית עם כל הסממנים המוכרים. קתדרלות עתיקות, כיכרות ציוריות ואינספור בניינים עם גגות אדומים. וכמובן יונים. אך מרכיב אחד בתמונה מספר את הכל. לצדם של המבנים העתיקים עומד בגאון מבנה עצום וירקרק שקשה כמעט להכניסו לפריים אחד - המסגד המרכזי של לסטר. מבנה שבנייתו הסתיימה בשנות התשעים ומאז הוא מאכלס מאות ולעתים אלפי מאמינים מוסלמים מדי יום ביומו.
אך הפופולריות של המסגד בדעיכה. לא עקב ירידה במספר המאמינים, חלילה, אלא משום שבסמוך לו הוקמו בשנים האחרונות עשרות מסגדים נוספים. "לפני 30 שנה היו בלסטר שני מסגדים בלבד", מספר סולימאן נקדי, חבר הוועד המנהל של פדרציית הארגונים המוסלמים
ואכן, תופעת בנייתם של מבני דת מוסלמיים נמצאת בשיאה בבירת המחוז. תושבי העיר מתקשים לזכור גלי הגירה כה גדולים כפי שחוו בשנים האחרונות, כאשר אלפי סומלים, תימנים ואפגנים נמלטו מאימת המלחמות בארצותיהם והתיישבו בלסטר, לא פעם בלי שידעו לומר מילה באנגלית.
תושבי לסטר כבר יודעים. העיר תהפוך בשנים הקרובות לעיר הרב-תרבותית הראשונה באירופה. מאחורי הניסוח הבריטי המכובס עומד החשש שבתוך זמן קצר מאוד (ויש שיטענו שכבר עתה) יהפכו התושבים הבריטים המקוריים למיעוט בעירם, והקבוצות האתניות בעיר יהוו יותר מ50- אחוז.
למעשה, אף אחד אינו יודע את הנתונים המדויקים. מאז שנערך המפקד האחרון בבריטניה, בשנת ,2001 ובו נקבע כי אחוז התושבים הבריטים המקוריים עומד על כ,60- מנסים כולם לנחש, מי במתח ובמי בציפייה, אם במפקד הקרוב שייערך בעוד כמה חודשים יצנח שיעור הבריטים אל מתחת לקו 50 האחוזים ויעניק ללסטר את התואר העיר הרב-תרבותית הראשונה באירופה.
מדי כמה חודשים מפרסמים עיתוני בריטניה בכותרות ענק את תוצאותיהם של מחקרים שונים המנבאים את התאריך המדויק. יש המעריכים כי העיר חצתה בשנתיים האחרונות את הרף, ויש המעריכים שהדבר לא יקרה לפני ,2019 אך נראה שלכולם ברור שזה רק עניין של זמן.
"בכל עיתון כותבים בכל פעם תאריך אחר", אומר בדאגה תושב העיר כריס מאן, "אבל אף אחד לא רוצה להתעסק במשמעויות של זה ובמה יקרה כשהרף הזה ייחצה. כולם עוסקים בתחזיות ובמחקרים, ובינתיים אנחנו מאבדים את העיר שלנו".
קצת יותר מ300- אלף תושבים גרים בלסטר, שמשתרעת על שטח מצומצם יחסית של כ80- קמ"ר. לצד הבריטים המקוריים, שמספרם נאמד במפקד שנערך ב2001- בכ170- אלף, גרים בעיר כ60- אלף מוסלמים, 55 אלף הינדים, 17 אלף סיקים והשאר בני דתות אחרות או שאינם מוגדרים.
כאמור, קיימים דוחות רבים וסותרים באשר לשינויים הדמוגרפיים העוברים על לסטר. אחד הדוחות שנחשבים למהימנים ביותר הוא זה שפורסם על ידי פרופ' לודי סימפסון מאוניברסיטת מנצ'סטר בסוף ,2007 שהעריך כי קהילות המיעוטים בלסטר יחצו את רף 50 האחוזים בשנת .2019
עוד עולה מהמחקר, כי מי שתלך בעקבותיה היא עיר הפועלים בירמינגהם, שעשויה להיהפך לרב-תרבותית במהלך שנת .2024 לונדון אמנם אינה בדרך להיהפך לרב-תרבותית, אך החוקרים מראים כי כמה מועצות עירוניות בתוכה כבר מחזיקות ברוב של בני מיעוטים ובחלקים גדולים בה אין בכלל ילידים בריטים.
"השינויים מצביעים על מגמה עולמית של עירוב אתני, שרק הולכת וגדלה", אמר פרופ' סימפסון לאחר פרסום הדוח. החוקרים דחו מסקנה של מכון מחקר אחר, שקבע עוד קודם לכן כי אוכלוסיית בני המיעוטים בלסטר למעשה חצתה כבר ב2005- את רף 50 האחוזים.
בקהילה היהודית בעיר לא מתרגשים מהממצאים. מדובר בקהילה קטנה, יחסית, המונה בין 500 ל700- אנשים, המסוכסכת בתוך עצמה (בין רפורמים לאורתודוקסים.( אחד מאנשי בית הכנסת הרפורמי של לסטר, שביקש להישאר בעילום שם, היטיב להגדיר את המצב: "בגדול, אפשר להגיד שהיחסים בין היהודים למוסלמים בעיר טובים יותר מאשר היחסים בין הרפורמים לאורתודוקסים."
ובכל זאת, הנתונים הדמוגרפיים לא מעוררים חשש בקרב הקהילה היהודית?
"לסטר בדרך להפוך לעיר הראשונה שיש בה קהילה אתנית בעלת רוב. אבל בסך הכל אני חושב שהיחסים בין המוסלמים ליהודים הם די טובים. אין ספק, יש כאן תקריות לא נעימות והייתה התלהמות מסוימת בזמן האחרון בגלל האירועים בעזה, אבל אפשר להגיד שהתקריות כאן מאוד נדירות. אני חושב שעשו עבודה קשה מאוד בלסטר כדי לבנות קשרים בין הקהילה היהודית למוסלמית כדי שלא יתעוררו בעיות. אני חייב לומר שדווקא בקהילה היהודית הקטנה יש יהודים שאינם תומכים בישראל כפי שהייתי רוצה שיתמכו בה".

סולימאן נקדי, שפדרציית הארגונים המוסלמים שהוא חבר בה מונה כ186- ארגונים מוסלמיים, נוטה להסכים. "בסך הכל אני חושב שיש לנו הרבה אינטרסים משותפים עם הקהילה היהודית", הוא אומר. "אנו עובדים בצמידות בכל הקשור לקבורה ולמוות, כי לשתי הקהילות יש צורך לקבור את המתים בתוך 24 שעות, אפילו הקמנו ארגון משותף שמסייע לנו לקדם את זה.
נקדי גם היה שותף בייסודה של יוזמה הנקראת "ילדיו של אברהם", המאגדת מוסלמים, נוצרים ויהודים להידברות ושיח. "אני חושב שיש קשר די חזק עם הקהילות היהודיות. אל תשכח, כולנו פה קהילות מיעוטים. אז אנחנו תומכים זה בזה בכל מיני תחומים".
ובכל זאת, מה קורה כשיש מתיחות במזרח התיכון?
"היחסים מדי פעם קשים כשיש מתח בין ישראל לפלסטינים, אבל למדנו לשלוט בזה, פחות או יותר. אנחנו מנסים לספק תמיכה כשצריך. באירועים האחרונים של המשט לעזה הבנו שיש צורף דחוף לקיים הידברות. הייתה סכנה ממשית להסלמה, שאני לא יודע איפה הייתה עלולה להיגמר".
איך התמודדתם עם זה?
"קיימנו משחק כדורגל בין מוסלמים ליהודים במגרש הכדורגל שליד העירייה, ובזה נגמר הסיפור".
נראה שמה שמטריד את נקדי הרבה יותר מהקהילה היהודית הוא הקהילה הבריטית המקומית. לסטר נחשבה עד לא מזמן כסמל מופת לדו-קיום בין המוסלמים לתושבים המקומיים, ונציגים מערים מעורבות אחרות כדוגמת מאלמו בשוודיה ומרסיי שבצרפת אף ביקרו בה כדי לחזות באידיליה.
עם זאת, נראה שבשנים האחרונות, במקביל להקצנה המוסלמית שמתבטאת בפונדמנטליזם, בהסתה ובהקמת תאי טרור על אדמת בריטניה מקצינות גם עמדותיהם של תושבי אנגליה, שמאסו בגלי המהגרים.

רק לפני פחות משנה הוקמה במדינה הליגה להגנת אנגליה ,(English Defense League EDL) הדוגלת בצמצום ההגירה ובדחיקת רגליהם של המהגרים, והיא תופסת תאוצה רבה ברחוב ואף באה לידי ביטוי בהפגנות זעם קשות שאירעו בכמה ערים מעורבות ברחבי אנגליה כולה.
"היחסים שלנו טובים יותר ביחס לאזורים אחרים במדינה", אומר נקדי. "ואני חושב שבסך הכל עיריית לסטר והעיר לסטר מקבלות אותנו בברכה. ב,1970- כשהגיעו לכאן מהגרים מאוגנדה שאידי אמין החליט לגרש, עיריית לסטר פרסמה מודעות בעיתונים באוגנדה שבהן נכתב שמהגרים אוגנדים אינם רצויים בלסטר.
"כמובן שזה דבר שלא יקרה עכשיו. אני חושב שכולם יודעים שהמהגרים, ובכלל זה המוסלמים, תרמו רבות לחיים הפוליטיים בעיר, לחיים הכלכליים שלה ולחיים בכלל. אבל בכל זאת, אני לא מתעלם מהנתונים ויודע שגם בלסטר יש עלייה משמעותית במספר האנשים שחברים בארגוני הימין הקיצוני. אבל זה אחד האתגרים שלנו כקהילה, ואני בטוח שנצליח לעמוד בו. אני רק יכול לקוות שמדובר בתופעה זמנית ולא מתמשכת וקבועה".
בכל הנוגע לדור העתיד של לסטר המסקנה ברורה: העיר בדרכה להפוך למרכז עירוני מוסלמי לכל דבר ועניין. למעשה, עקב ריבוי המהגרים כבר עתה עולה כי 45 אחוז מתלמידי מסגרות החינוך בעיר אינם דוברי אנגלית כשפת אם (תושבי לסטר מדברים כ70- שפות שונות10,000 .( תלמידים כלל אינם לומדים במסגרות החינוך הממלכתיות, אלא במסגרות החינוך המוסלמיות. לסטר נחשבת גם לאחת הערים הדתיות ביותר באנגליה. למעלה מרבע מתושביה מגדירים את עצמם כדתיים.

נקדי עצמו אינו מבין את הטענות על הקצנה בקרב חבריו לקהילה. "אני לא מבין מה הבעיה בקיצונים. גם איינשטיין היה קיצוני. כמעט כל התלמידים באוניברסיטאות הם קיצוניים בצורה כזו או אחרת. החשש היחיד שיכול להיות הוא שלוקחים את ההקצנה לכיוון של אקטים פוליטיים אלימים, ואנחנו עובדים על זה כדי שזה שלא יקרה. אבל קיצוניות? זה ישנו בכל מקום".
למייק יו, חבר הוועד המנהל של הליגה להגנת אנגליה ומי שעורך את ביטאונה החודשי, יש דעה קצת שונה על ההקצנה המוסלמית. "אנחנו בעצם הקמנו את הליגה להקמת אנגליה כתגובה לפונדמנטליזם האיסלאמי," הוא אומר. "אף אחד לא מדבר פה על גזע. אלא שאנחנו רוצים שאנשים שבאים לכאן יכבדו את החוק ואת המנהגים שלנו".
אם כך, לא מפריע לך שבלסטר יהיה רוב לקהילות האתניות, כל עוד ישמרו על החוק והזכויות שלך?
"ערים מעורבות הן לא הבעיה. הבעיה היא דווקא עם האנשים שלא מקבלים את העירוב ולא מקבלים את דרך החיים שלנו. ההגירה היא בעייתית כי אין עליה שליטה. אני לא יכול ללכת למדינה מוסלמית ולבקש לקבל יחס על פי חוק אחר - אתה יכול לתאר לעצמך איזה עונש אקבל. אז למה אנחנו צריכים להיות סובלניים ולקבל אנשים שבאים לגור בלסטר, לא מוכנים לחיות על פי החוק שלנו ורוצים לחיות על פי חוקי השריעה? אני חושב שהממשלה הבריטית עדיין לא מוכנה להתמודד עם הבעיות הללו.
"אבל הם יצטרכו להתמודד עם זה לפני שהבעיה תהפוך לקשה עוד יותר. זה מגיע למצב שאתה רואה קבוצות של מוסלמים שתוקפים קבוצות של מהגרים מדתות אחרות. אתה הולך למסגדים ומגלה שמרבית האימאמים הם דור ראשון להגירה, לא מדברים מילה באנגלית ומגיעים מאזורי קרב כמו פקיסטן. במקום שתיווצר כאן אינטגרציה, הם דוחים את זה ויוצרים בידול ומביאים להתנגשות הציוויליזציות. כשהם עושים את זה, אז אתה רוצה לקום ולומר מספיק כבר. הגיע הזמן לעצור את זה. אנחנו לא רוצים שהמדינה שלנו תהפוך לתיאוקרטיה מוסלמית".
אתה באמת חושב שהציבור תומך בכם? ארגוני השמאל טוענים שאתם פשיסטים. גורמים בציבור חושבים שאתם הרבה יותר מסוכנים מהמהגרים המוסלמים.
"נכון, כי היום זה לא פוליטיקלי קורקט למחות נגד מוסלמים קיצוניים. הארגונים הפונדמנטליסטיים המוסלמיים משתמשים בטקטיקה חכמה במקום לומר באופן ברור 'אנחנו לא אוהבים מערבים, חושבים שהתרבות שלכם חלולה,' הם חודרים לתוך המסגרות הפוליטיות עד שהם מגיעים לשלב שבו הם מקבלי ההחלטות. כיוון שהשמאל במצוקת כוח אדם הוא מגייס אותם, הופך לפרומוסלמי, אנטישמי, ובעצם מאמץ אידיאולוגיה איסלאמית. וזה מה שמסוכן באמת. אדם כמו ג'ורג' גאלוויי, בריטי שהיה חבר של סאדאם חוסיין ותמך בחיזבאללה, הקים מפלגה פוליטית בשם "כבוד" ורץ על הטיקט הזה בתוך המשחק הפוליטי. זה אבסורד".