לשבור את הלוחות בעמנואל

בכל דור ודור יש לוחות שצריכים לשבור, כדי שאנשים יבינו שהם קידשו מטרה לא נכונה, ושב'דרכה של תורה' הם עוותו כמה דברים

אלישיב רייכנר | 28/6/2010 9:15 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
ילדה בוכה מלווה את הוריה למאסר
ילדה בוכה מלווה את הוריה למאסר  צילום: עמיחי אתאלי
שלושה ימים, כך סוכם, ילמדו יחד הילדות האשכנזיות והמזרחיות בעמנואל. שלושה ימים שלא יוגדרו חלילה כימי לימודים רגילים אלא כ'ימי עיון בנושא אהבת ישראל'. אחרי שלושה ימים של אהבה ואחדות, ייצאו כל התלמידות לחופש נפרד, אשכנזיות לחוד ומזרחיות לחוד, ואהבת ישראל תחזור למדרשים ולאגדות חז"ל.

אולי לא במקרה יצא כך שאחד משלושת ימי האהבה והאחדות בעמנואל, הוא צום י"ז בתמוז שיחול מחר. אחד מחמשת הדברים שאירעו בי"ז בתמוז הוא שבירת לוחות הברית. משה רבנו ירד מהר סיני, ראה את העם מכרכר סביב העגל ושבר את הלוחות שנכתבו ב'אצבע א-לוהים'. על המעשה הנועז הזה, מספרת הגמרא, הוא קיבל יישר כוח מהקדוש ברוך הוא.

אחד ההסברים המוכרים לשבירת הלוחות הוא שמשה ביקש להעביר בכך מסר לעם: אם טעיתם בדרך, ואתם סוגדים לעגל מזהב, אז אין שום משמעות ללוחות הברית, גם אם הם ניתנו ישירות מהאל. לוחות הברית הן בסך הכול אמצעי נוסף לעבודת ה' של בני ישראל, ואם הם רוקדים סביב עגל, כנראה שיש להם בעיה רוחנית יסודית, כך שאין טעם להעניק להם אמצעי נוסף לחיבור עם ה'. בשבירת הלוחות  העביר משה מסר חשוב לדורות. כשעבודת ה' שלכם מעוותת, אין משמעות אפילו ללוחות שנכתבו באצבע א-לוהים.

בכל דור ודור, יש שומרי תורה ומצוות שמעוותים את עבודת ה', מבלבלים בין עיקר לטפל והופכים אמצעי למטרה. בכל דור ודור יש לוחות
שצריכים לשבור, כדי שאנשים יבינו שהם קידשו מטרה לא נכונה, ושב'דרכה של תורה' הם עיוותו כמה דברים. 

בשביל חסידי סלונים, התקנון שקבע האדמו"ר עבור המגמה החסידית בבית הספר בעמנואל, הוא תקנון קדוש שהם ימסרו עליו את הנפש. האדמו"ר בעצמו הכריז בשבוע שעבר שגם כיתת יורים לא תרתיע את חסידיו, ולא תגרום להם לעבור על סעיפי התקנון שקובע איזו תלמידה ראויה ללמוד במגמה ואיזו לא.

החרדים טענו שהמאבק בין בג"ץ לחסידות סלונים הוא מאבק בין התורה לשלטון החילוני, אבל עם כל הכבוד לאדמו"ר מסלונים, תקנון שמדיר תלמידות דתיות מלימוד תורה רק בגלל שהן נועלות נעלי ספורט אחר הצהריים או בגלל שהן מביאות לבית ספר תמונות משפחתיות, הוא לא תורה. תפיסה דתית שמתייחסת לתקנוני כניסה לבית ספר כמו לתורה מסיני היא תפיסה מעוותת.

התגובה של בג"ץ לקנאות של חסידי סלונים הייתה תגובה ילדותית ומטופשת. לא היה צריך לאסור את ההורים ולהפוך אותם לקדושים מעונים, אבל ההתנהלות המגושמת של בג"ץ לא פוטרת את החברה הדתית מלעמוד מול חסידי סלונים בעמנואל ומול כל שאר הכתות החרדיות הממדרות, ולשבור לעיניהם את הלוחות. מול תקנוני בתי ספר שאינם מסוגלים להכיל תרבות דתית מעט שונה משלהם צריכים לשבור לוחות. מול תלמודי תורה וישיבות שיש בהם מכסה קצובה למזרחים צריכים להתייצב ולומר: זו לא דרכה של תורה. 

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

רייכנר ענייני

צילום: רועי שרון

עיתונאי במקור ראשון. תושב ירוחם. אב לחמישה שעדיין נשאל אם ההורים בבית

לכל הכתבות של רייכנר ענייני

עוד ב''רייכנר ענייני''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים