זה שמאל, זה?

לשון סתרים פוסט-מודרניסטית המובנת לכותביה בלבד, ציניות מאוסה וטון אחיד ומפחיד. על תפיסת השמאל המעוותת של "העיר"

איבון קוזלובסקי גולן | 21/6/2010 7:56 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
המושגים "שמאל" או "ימין" שכל צד בישראל אוהב כל כך להצמיד לעצמו מקבלים משמעות נוראה כשהם הופכים מהגדרה בעלת משמעות ועומק לקישוט ואבזור של האגו ולאמצעי לתפיסה עצמית מעוותת בלי שום קשר לשורשיו של המושג. המושג שמאל סוציאליסטי נלחם על זכותו של האדם לחיות בחברה שוויונית ודמוקרטית. במהותו, הסוציאליזם עוסק באהבת האדם, זכויות עבודה ופרנסה, שוויון בין המינים והדתות, חלוקת נטל הוגנת במיסוי, שבירת שדרת המעמדות וכך הלאה.

מקומון "העיר" התל אביבי לקח על עצמו להיות שופרו של השמאל, ויש לראות בכך מעשה של ברכה. לשם כך הוא צריך לעמוד בכמה קריטריונים: שפה ברורה המכבדת את קוראיה (גם את תושבי העיר הערבים), כתבות הנוגעות לעוולות במקומות עבודה, בעיות עלייה, חינוך, שחיתויות והעדר זיהוי פוליטי - שהרי הסובל, כל סובל, הוא אדם. אלא שהמקרה של "העיר" הוא דוגמה דווקא להתרחקות השמאל הסגולי ממקורותיו.

ההדיוט שקורא "העיר" מוצא שמדובר בעיתון מטעם עצמו: כתוב בלשון סתרים פוסט-מודרניסטית המובנת לכותביה בלבד (ומה עם הקוראים הערבים?); הראיונות נגועים בהגחכה מכוונת של המרואיין, מלווים בצילום לא מחמיא שלו ובציניות שמעוררת חשד כי הראיון נעשה במטרה להשפילו (איפה פה כבוד האדם? ) רק מפני שהוא בעל שררה כלשהי; הפרשנות לאירועי השבוע פוליטיים ברובם וחסרי עומק, כפי שמצופה מאינטלקטואלים מטעם עצמם; והגרוע מהכל: הטון הכללי הוא אחיד ומפחיד - טון הבוקע מקולה של שטיפת מוח סכמטית מסוימת מאוד ללא מבט קטן הצדה, שמסוגל לעורר דיון אמיתי וביקורתי, למשל על מערכת הניצול המתמיד בין עובדים למעביד. עולמם הצר הוא לב תל אביב ותו לא.
מה השלב הבא, בדיחות דוד לוי?

ציד המכשפות-הלא-נכונות נמשך על פני עשרות דפי הגיליון במשך כל שבוע ברציפות ובעקביות. כך, למשל, שולחים כתבי נוער לסקר אירועי תרבות - ואלו מחזירים בפרשנות פוליטית ובתהיות פוליטיות: איך ייתכן שמנהלת הבלט הישראלי המוערכת בעולם על אמנותה החליטה לסיים מופע סיום במארש צבאי כמחווה לנוער שמתגייס בקרוב? אחרים מתמוגגים מכך שאלון גרבוז, מנהל הסינמטק של תל אביב, מקרין סרטים נאציים. בורים, כבר אמרנו? סרטים נאציים מוקרנים בכל מקום, החל מ"יד ושם" ובכל כיתת בית ספר הלומדת על "ניצחון הרצון" של ריפנשטאל ומרעיה. בחירת מארש לסיום הופעת בלט היא טעם אישי של אמן אחד. ביקורת אמנותית היא משהו אחר.

על שער אחד הגיליונות האחרונים הופיעו ישראלים תומכי השייטת אוחזים בדגל ישראל בתנוחה לא מחמיאה בהפגנה ברחבת מוזיאון תל אביב, כשהם מוצגים כפאשיסטים. רקע הגיליון היה צהוב, כצבעה של בית"ר ירושלים

- רמז לדימוי הברברי שקובע על ידי רודפי השלום לתושבי ירושלים המזרחיים עוד מימי הבחירות של 1977. השלב הבא יהיה בדיחות דוד לוי, כדי להסיר ספק בפני הקורא איזו תרבות עליונה ואיזו נחותה (האשכנזית על פני המזרחית כמובן, לא חלילה על פני הערבים הפלסטינים).

בעיתון "הארץ" פרסם השבוע אריאל הירשפלד את טורו הקבוע. הפעם כתב על טקס חלוקת פרסי כבוד באוניברסיטה העברית. הוא בחר להתמקד ברב אמן בינלאומי, הפסנתרן הרוסי (יהודי) יבגני קיסין, שעורר את תמיהתו של הכותב כשנשא דברים במבטא רוסי כבד בעד ישראל ואהבתו התנ"כית אליה. הכותב החסוד היה מוכן לסלוח לו, היות שקיסין הפליא בנגינה עם הסקרצו השני בסי במול מינור של שופן, וסיים את טורו במשפט: "בלי הנגינה, היו דבריו של קיסין מביכים. לצד הנגינה הם היו נועזים". כל האמור לעיל מחייב לשאול בלשון גששית (עממית, אלא מה) זה שמאל זה? זה עיתון זה?.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

איבון קוזלובסקי גולן

צילום: דעות

ד"ר. ראש תוכנית לתואר שני בתרבות הקולנוע באוניברסיטת חיפה. מאמינה שהחינוך הוא ערך יסוד להישגים חברתיים ומדעיים וכן מנוף להבניית ערכים הומניים ואמפטיה לזולת. לא מאמינה בפוליטיקה של הרגע אלא במסורת חברתית מוצקה המעוגנת בהשכלה חילונית ויהודית וחברה הוגנת לכל‎

לכל הטורים של איבון קוזלובסקי גולן

עוד ב''דעות''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים