מחקר מקיף: הזלזול והשעמום בקמפוסים
מה עושים סטודנטים במהלך ההרצאות? מדברים בטלפון, מפהקים, אוכלים וקוראים עיתון. והמרצים? מאחרים, ומזלזלים בסטודנטים

סטודנטים (למצולמים אין קשר לידיעה) צילום: אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת ירושלים
סטודנטים מנהלים ביניהם שיחות בלתי פוסקות ואף עונים לטלפונים הסלולריים במהלך השיעורים. הם מגיבים בהתפרצויות וחוצפה כלפי המרצים, מאחרים לשיעורים ומטיילים בשטח הכיתות, אוכלים ושותים במהלך השיעורים. מרצים ציינו כי ישנם סטודנטים שאינם טורחים אפילו להסתיר את חוסר העניין שלהם בשיעור, מפהקים בקולניות ואפילו קוראים בעיתון.
מן העבר השני התלוננו סטודנטים על יחס מתנשא מצד מרצים, הנובע מזלזול וחוסר כבוד, כמו גם אי עדכון סילבוס (תקציר פרקי הקורס), איחורים להרצאות, הבעת דעות אישיות במהלך השיעור, אי השלטת סדר במקרה של סטודנטים המפריעים לשיעור ועוד.
מראה של שינויים שחלו בחברה הישראלית
לטענת הסטודנטים, ישנם מרצים המתייחסים להוראה כאל נטל משעמם, ויש בכך חוסר כבוד כלפיהם. המחקר מסביר כי גילויי חוסר הכבוד משפיעים ישירות על הנעשה בכיתה - מקטיעת השיעור ועד חוסר יכולת להתרכז בחומר הלימודים.
ד"ר יסעור-בורוכוביץ', ראש החוג לשירותי אנוש במכללה האקדמית עמק יזרעאל, מספרת כי נושא היחסים בין מרצים לסטודנטים התפתח מאוד בספרות המחקר העולמית בשנים האחרונות, על רקע גילויי אלימות ורצח בקמפוסים שונים, ובעיקר בארצות הברית.
"בישראל לא היו מקרים קיצוניים שכאלה ואין אלימות פיזית, אבל יש חוסר כבוד רב", אומרת יסעור-בורוכוביץ'. "האוניברסיטאות והמכללות הן במידה רבה מראה של שינויים
שחלו בחברה הישראלית. גילויי חוסר הכבוד אופייניים לחברה ולתרבות בישראל. אנחנו רואים חוסר כבוד הדדי בכביש, בין פציינטים לרופאים, בין נותני שירות למקבלי שירות, וגם בקמפוסים".
ומהן הסיבות להתנהגות הזו? המחקר גילה כי חלק מהמניעים הוא הצורך לבלוט בתוך קבוצה גדולה, לחץ להישגיות המאפיין את הלימודים, מחסור בגבולות ברורים בין סטודנטים ומרצים, פער דורות ביניהם, וגם שעמום וחוסר עניין, מצד שני הצדדים.
המחקר מספק גם פתרונות, שהעלו המשתתפים במחקר, בהם עידוד המודעות לכבוד הדדי, מפגשים משותפים תקופתיים בין הצדדים, רענון ההוראה וגיבוי הסגל האקדמי לצורך התמודדות עם הפרות משמעת.







נא להמתין לטעינת התגובות



