כנס המי"ל: חשש מקריסת חב' טלוויזיה
בכנס שנערך היום התחרו רבים מבכירי ענף התקשורת בתחזיות שחורות בכל הקשור לעתיד הטלוויזיה אם תשווק חבילת ערוצים צרה

הדיון בנושא הרפורמה בתקשורת, הכוללת מעבר מזיכיונות לרישיונות בערוצים המסחריים ושיווק חבילה צרה בכבלים ובלוויין בתמורה לפרסומות, הוקפא לאחרונה על ידי משרד האוצר, לאחר שוועדת הכלכלה של הכנסת תמכה בפיצול החוק, ובהמתנה בנושא החבילה הצרה. לטענת ורשבסקי, משיכת החוק והעיכוב במעבר לרישיונות פירושם אסון לתעשיית הטלוויזיה.
"התעשייה הזו חולה אנושות, אין היום זכיין שמרוויח כסף, ויש שתי זכייניות על סף פשיטת רגל", אמר. הוא ציין, כי בשוק התקשורת הסלולרית שלושת המפעילים מרוויחים למעלה מ-1.4 מיליארד שקל בשנה. "שלושת המנכ"לים של חברות הסלולר גאונים, ושלושת המנכ"לים של חברות הטלוויזיה הם סתומים", אמר. "יש כשל שוק – מערוצי הברודקאסט דורשים דרישות לא הגיוניות, בעוד שברשות השידור כולנו משלמים כדי לממן את הפגר המת הזה".
למשמע דברים אלו קם מהקהל במחאה יגאל גלאי, הבעלים של "גלאי תקשורת", האחראי על יחסי הציבור של רשות השידור. "בערוץ 1 יש תכנים שלא ישודרו בשום מקום אחר, וגם תחנות הרדיו של הרשות והארכיון הלאומי של ישראל מצריכים כסף", אמר גלאי בלהט. "אין תכני מקור ברשות השידור, בשביל מה שמשדרים שם לא צריך 800 מיליון שקל, זה עדיין פגר מת", התעקש ורשבסקי.
רון אילון, מנכ"ל YES, טען באירוע כי הדיון בנושא הרפורמה בתקשורת הוא הדיון של אתמול. "גוגל TV ואפל TV ישנו את פני התעשייה", אמר אילון. "שאלות על מתן רישיונות, מה תכיל חבילת הבסיס או חובת ההשקעה בהפקות מקור הן שאלות מיותרות. על מה הרגולטורים מפקחים? הרי הצופה כבר בוחר בעצמו איפה ומתי לצרוך את התכנים שלו, הדיון הזה מאחר את זמנו".
אילון התייחס לחבילה הצרה, באומרו כי "העיסוק הארכיאולוגי הזה עוד יותר מטומטם מהמשט לעזה". לדבריו, HOT איבדה ברבעון הראשון של השנה 12 אלף מנויים. "הם לא הגיעו ל-YES, וכנראה פנו לצפייה באינטרנט
ניצן חן, יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, טען כי הטענה של אילון מוגזמת. "אני כבר שנים שומע שאו-טו-טו הטלוויזיה והאינטרנט מתמזגים, אבל למרות הניצנים לכך, זה עדיין לא קורה", אמר. "אני עדיין לא רואה איך גוגל TV מנצחת את YES. אני מסכים שהרפורמה צריכה לעבור מקצה שיפורים, ולהתייחס גם לאינטרנט ולהשפעותיו, ועל כן טוב שהוקפאה בשלב זה". על כך השיב אילון, כי "לרגולטורים יש נטייה לתת לנו לגסוס לפני שעושים משהו, יושב פה יוסי ורשבסקי שחי מטלוויזיה, והוא בדרך לחדר מיון".

מנכ"ל הרשות השנייה, מנשה סמירה, אמר כי ישנם מודלים במדינות בעולם כיצד להתמודד עם האינטרנט. "ערוצי הברוסקאסט הבינו שמודל הרווחים השתנה, ולא קיים רק מפרסומות, לכן הקימו גופים משלימים, כמו שקשת עשתה עם אתר מאקו ועם ערוצי נישה שרכשה", אמר. "סך ההכנסות הוא מכלל הפלטפורמות, וזה נכון שעדיין אין הסדרה בתחום, אבל כשתהיה – גם היוצרים ירוויחו".
על כך הגיב אבי בר, מנכ"ל ערוץ הספורט: "נענע10 לא מצליחה להתרומם, אז כמה נתח בהכנסות היא מהווה לערוץ 10? כמה רון אילון מרוויח מוואלה? באינטרנט יש שקל וחצי, מה שיש שם זה בעיקר זליגת תוכן, שמביאה לירידה ברייטינג. גם מאקו עוד לא מביאה הכנסות ולא עומדת לבד על הרגליים".

"מנכ"לי שלושת הזכיינים הם המונופול לפרסום, והם לא מסוגלים להתמודד עם 5 משרדי פרסום ולמלא את זמן האוויר", אמר. "על איזה שוק פרסום מדובר פה? איך מדברים על כניסת מפעיל שלישי לטלוויזיה במעבר לרישיונות, אם כרגע אנשים שחיים מטלוויזיה כמו אביב גלעדי לא מעוניינים להחזיק בדבר הזה?".
חן הוסיף, כי בין ממיר ה-DTT , המאפשר צפייה ב-5 ערוצי בסיס ללא צורך במנוי לכבלים או ללוויין, תמורת מחיר חד פעמי, לבין חבילת ערוצים ב-300 שקל לחודש, קיימות אפשרויות ביניים. "זו ההזדמנות של HOT ו-YES לבנות חבילה צרה שגם ירצו לצפות בה, וגם לא תפגע בחברות כלכלית", אמר.
סמירה ציין, כי עד כה בין 70-100 אלף משקי בית רכשו את ממיר ה-DTT. "לא באנו להתחרות בכבלים ובלוויין, אלא לתת מענה למי שרוצה לצפות בערוצים הפתוחים הנגישים, ולא לשלם הרבה כסף", סיכם.






נא להמתין לטעינת התגובות


