שבדיה ונורבגיה סגרו חלק מהמרחב האווירי
התקדמות ענני אפר חדשים מכיוון איסלנד אילצו את שתי המדינות הסקנדינביות לסגור חלקים מהמרחב האווירי, אך לא מעל ערי הבירה שלהן
רשות התעופה בשבדיה מסרה כי המרחב האווירי מעל הערים גטבורג ומאלמו וחלקים נרחבים ממערב המדינה ומצפונה נסגרו, אולם נמשכת הפעילות מעל הבירה שטוקהולם. דובר הרשות ציין כי השינוי ברוחות גרם לכך שענן האפר מעל שבדיה לא התפזר בהתאם לציפיות.

העננים מהר הגעש אייפייליוקול באיסלנד. צילום: רויטרס
בינתיים נמסר על ענני אפר חדשים מעל מערב נורבגיה, ובעקבות זאת הוחלט על סגירה מחודשת של המרחב האווירי באזור, כולל בערים סטוונגר וברגן. הרשויות הנורבגיות ציינו כי הפעילות האווירית מעל הבירה אוסלו נמשכת כסדרה.
מסוכנות הבקרה האווירית האירופית יורוקונטרול נמסר כי ההערכה היא שקרוב ל-22 אלף טיסות יעברו היום בשמי אירופה, כאשר מרבית לוחות הזמנים בשדות התעופה יחזרו לפעילות נורמלית. בסוכנות הבהירו כי ענן האפר מוגבל כרגע לצפון האוקיינוס האטלנטי בין איסלנד לנורבגיה וסקוטלנד.
כבר אתמול, אחרי שישה ימים של עוצר שיצרו את משבר התעופה החמור בהיסטוריה, נרשם שיפור בתנועה האווירית. לאורך היום עברו כ22.5- אלף טיסות ברחבי אירופה, המהוות כ80- אחוז מכמות הטיסות האופיינית. עם זאת, פקק התנועה האווירי שנוצר כה עצום, וההערכה היא שיחלפו עוד ימים או אפילו שבועות עד שלוחות הזמנים יחזרו למצבם השגרתי, וכל הטיסות יחודשו כסדרן.
חילופי האשמות
ההחלטה על פתיחת השמיים התקבלה לאחר שמדענים שמנטרים את האוויר החליטו שרמת הריכוז של חלקיקי האפר המסכנים את מנועי הסילון של המטוסים ירדה באופן משמעותי. במקביל זיהו המדענים כי רוב האבק כבר שקע לגובה נמוך יחסית, של כ20- אלף רגל 6,000) מטר) - הרבה מתחת לגובה הטיסה של מטוסי הנוסעים.
עם חידוש הפעילות האווירית, החלו חילופי האשמות בחיפוש אחר האחראים למשבר הגדול. חברות התעופה והתיירות זועמות על כך שהאיסור לא הוסר מיד לאחר שהתגלה כי אפשר לטוס בבטחה מעל הענן, וטוענות כי ההחלטה לקרקע את המטוסים הייתה שגויה.
"בשביל תעשייה שהפסידה 9.4 מיליארד דולר ב,2009- וככל הנראה תפסיד כ12- מיליארד
דולר ב2010-- המשבר הזה פשוט הרסני", אמר ג'ובאני ביסיניאני, ראש ארגון חברות התעופה הבינלאומי (יאט"א.( הוא כינה את המשבר "מוגזם ולוקה בקבלת החלטות גרועה," וקרא לממשלות באירופה לפצות את חברות התעופה.
רוב האצבעות המאשימות מופנות כלפי מינהל התעופה האזרחית של בריטניה - הגוף שקבע לראשונה שיש לעצור את הטיסות, מחשש שהאפר ישתק את מנועי המטוסים (כפי שקרה למטוס של בריטיש איירווייס ב.(1982-
שתי חברות התיירות הגדולות באירופה, TUI ותומאס קוק, הניחו לרגע את התחרות ביניהן ושחררו הודעה משותפת שבה מתחו ביקורת נוקבת על ממשלת בריטניה - שלדבריהם לא הבינה את ההשלכות החמורות של עוצר הטיסות.







נא להמתין לטעינת התגובות






