"אין קרינה חריגה במכוניות היברידיות"

אחרי שחוללו סערה כשהדליפו לתקשורת נתונים על קרינה מסוכנת במכוניות שמפחיתות את זיהום האוויר - במשרד להגנת הסביבה מודים: "לא מצאנו כי ברכב היברידי נשקפת סכנה מחשיפה לקרינה"

גיל מלמד | 22/4/2010 10:03 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
חודשים אחדים לאחר שאנשי המשרד להגנת הסביבההדליפו לתקשורת נתונים אודות קרינה אלקטרומגנטית חריגה, כביכול, ממכוניות היברידיות, מודיע היום (ה') המשרד כי "לא ניתן לקבוע כי ליושבים ברכב היברידי נשקפת סכנה בריאותית כתוצאה מחשיפה לקרינה בלתי מייננת".
טיוטה פריוס ההיברידית. לא נשקפת סכנה
טיוטה פריוס ההיברידית. לא נשקפת סכנה צילום: רויטרס


לאחר שכבר יצרו בציבור את הרושם, לפיו מכוניות היברידיות מסוכנות יותר ממכוניות שאינן כאלה בכל הקשור לקרינה אלקטרומגנטית, כעת מסתפקים במשרד להגנת הסביבה בהמלצה לציבור להימנע ככל האפשר מחשיפה לקרינה אלקטרומגנטית מכל סוג ומכל מקור, אלא שמטבע הדברים הציבור חשוף לקרינה כזאת בגלל רשת החשמל, מכשירים חשמליים רבים, מכשירים סלולריים וגם מכוניות.

מנתונים שהעביר דובר המשרד עולה, כי כבר בשנת 1998 הכריז המכון הלאומי למדעי בריאות הסביבה של ארצות הברית על השדה המגנטי בתדר רשת החשמל כ"מסרטן אפשרי". בשנת 2001 הוא הוכרז ככזה גם על-ידי הארגון הבינלאומי לחקר הסרטן של ארגון הבריאות העולמי.

ב-2009, לאור פרסומים בעיתונות האמריקאית, החלו אנשי המשרד להגנת הסביבה לבחון את נושא הקרינה האלקטרומגנטית של מכוניות היברידיות. במהלך הבדיקה המליצו אנשי המשרד למשטרת ישראל שלא להצטייד במכוניות היברידיות, נוכח משך החשיפה הממושך של שוטרי הסיור לקרינה פוטנציאלית.
המשרד אינו מסיר את המלצתו

לדברי דובר המשרד להגנת הסביבה, בדיקת המכוניות ההיברידיות בוצעה "מאחר שהמשרד מבקש לעודד שימוש בכלי רכב היברידיים על מנת להפחית את פליטת גזי החממה וזיהום האוויר מתחבורה. המשרד מצא לנכון לבחון גם את נושא החשיפה לקרינה מכלי רכב אלו, בהשוואה לרכבי בנזין, בטרם ימשיך בהמלצתו".

במהלך הבדיקה בוצעו בדיקות קרינה אצל יבואניות הונדה וטויוטה. לאחרונה, בעקבות ההדלפה לתקשורת לפיה במכוניות היברידיות נמדדה רמת קרינה חריגה, הפעילו יבואני ההיברידיות לחץ, בדרישה להפעיל בדיקה זהה לגבי כל המכוניות שנמכרות בישראל, ולא רק לגבי מכוניות היברידיות.

מן הממצאים שבידי המשרד להגנת הסביבה עולה, שרמת הקרינה שנפלטת ממכוניות שאינן היברידיות דומה ולעיתים אף גבוהה יותר - מזו שמפיקות ההיברידיות. בהודעת דובר המשרד להגנת הסביבה נאמר: "יש לשאוף להפחתה משמעותית של מספר התושבים החשופים דרך קבע ואף באורח זמני, לעוצמות ממוצעות של שדה מגנטי מרשת החשמל, הגבוהות מהערכים שהוזכרו בספרות המקצועית כעלולים

לגרום לתוספת סיכון בריאותית".

בהסתמך על הידע שנצבר בנושא מתקני חשמל כאמור לעיל, קבעה ועדת המומחים, כי בהקשר של כלי רכב, יש להגביל את החשיפה "באופן שחשיפת בודד מן הציבור לא תעלה בממוצע שנתי על מיליגאוסים בודדים, בכפוף להפעלה מושכלת של עקרון הזהירות המונעת".

עם זאת הדובר מדגיש, כי "שלא כמו ברשת החשמל, המתאפיינת בשדות מגנטיים הנכפים על הציבור למשך זמן ממושך באופן יומיומי, רכב הוא מוצר צריכה הנתון לשיקול דעתו המלא של הצרכן, בדומה לטלפון סלולרי ומכשירי חשמל ביתיים". לסיכום , לאור הממצאים ולאור המלצת הוועדה, "לא ניתן לקבוע, כי ליושבים ברכב היברידי נשקפת סכנה בריאותית כתוצאה מחשיפה לקרינה בלתי מייננת", אומרים במשרד להגנת הסביבה. המסקנה שלהם היא ש"המשרד אינו מסיר את המלצתו לגבי השימוש בכלי רכב מפחיתי זיהום אוויר בכלל, ובכלי רכב היברידיים בפרט". יחד עם זאת, אנשי המשרד להגנת הסביבה לא הבהירו את עמדתם בנוגע להבדלים בין מכוניות היברידיות לכאלה שאינן היברידיות.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים