מחיר הטסת רה"מ לוושינגטון: מיליון דולר
למרות שלמדינה יש מטוס משופץ, היא מסרבת בינתיים לרכוש אותו – אף שהוא יביא לחיסכון משמעותי. העיקר שלא תהיה עצירת ביניים

ראש הממשלה ימריא ביום שני לביקור בן יומיים בוושינגטון לוועידת הגרעין של הנשיא אובמה. עלות הטיסה של נתניהו ופמלייתו, במטוס חברת אל על, עומדת על כמיליון דולר. לפני חג הפסח טסו נתניהו ופמלייתו גם כן עם אל על לוושינגטון, גם אז ללא מכרז. בלשכת ראש הממשלה הסבירו שחברת אל על היא החברה הישראלית היחידה שטסה לוושינגטון בטיסה ישירה ללא חניית ביניים. אלא שחניית ביניים קצרה, בת פחות משעה, הייתה עשויה לחסוך כסף רב מעלות הטיסה. לכן תמוהה ההחלטה של לשכת ראש הממשלה, שלא מפרסמת מכרז כנדרש.
דוגמה לכך היא טיסתו של נתניהו לוושינגטון בנובמבר 2009, כשנבחרה במכרז חברת ארקיע שעצרה לחניית ביניים באירלנד לצורך תדלוק. אז הסתכמו עלויות הטיסה בכחצי מיליון דולר בלבד - כחצי ממה שנשלם כולנו על טיסתו הנוכחית.
נראה שישנו פתרון קבוע וזול יותר, אך המדינה לא ממהרת ליישמו. נודע כי חברת אל על העבירה למדינה הצעה ראשונית לרכישת מטוס בואינג משומש שיעבור הסבה ואשר ישמש את ראש הממשלה, נשיא המדינה ובכירים נוספים בנסיעותיהם הרשמיות לחו"ל. אלא שהמדינה דחתה את ההצעה.
הרקע להצעה הוא בדיקה שעורכים משרד ראש הממשלה ומשרד האוצר לרכישת מטוס פרטי מיוחד שישמש למטרה זו, במטרה להוזיל את עלויות הטיסה הגבוהות של ראשי המדינה ופמליותיהם. בדיקה דומה התבצעה כבר בימיו של ראש הממשלה הקודם אהוד אולמרט, אך אז הוחלט לגנוז את הרעיון. עלות הטיסה לבדה לוושינגטון תעלה לנו במקרה הקרוב כמיליון דולר. הטיסה הקודמת שנערכה בספטמבר 2009 עלתה אף יותר, ומוערכת בכ-1.3 מיליון דולר.
שני מקורות שונים באל על אישרו את הידיעה. לדברי אחד מהם, המטוס שהוצע למדינה הוא מטוס בואינג מדגם 767-200 שהגיע חדש לישראל ב-1985 ויצא משירות לפני כשנה. אל על הציעה למדינה לשפץ את המטוס על חשבונה, ורק לאחר מכן למכור למדינה את
פעמים רבות במהלך טיסות של ראש הממשלה לארצות הברית נעשה שימוש במטוס מדגם דומה לזה שהוצע למכירה על ידי חברת אל על, כך שלטענתם לא מדובר בירידה ברמת הנוחות שאליה התרגלה פמלייתו. גם בטיסתו האחרונה של ראש הממשלה, שבמהלכה נפגש עם נשיא ארה"ב ועם מזכירת המדינה, נעשה שימוש במטוס בואינג מדגם 767.
מנתונים שהוצגו בוועדת הכספים שדנה בסוגיה בסוף שנת 2009, עלותו של מטוס כזה צפויה לעמוד על כ-100-70 מיליון שקל. עלויות התחזוקה וההפעלה שלו יעלו כחמישה מיליון שקל בשנה. לפי הנתונים האלה, לאחר חמש שנים תחזיר המדינה את ההשקעה ברכישת המטוס הנשיאותי, ותחסוך כ-12 מיליון בשנה.
מיד לאחר שהצעת אל על נדחתה, הוחלט בכל זאת להכניס את המטוס לשיפוץ. בעוד כשבוע אמור המטוס לשוב לשירות פעיל בחברה, שלא לטובתו האישית של ראש הממשלה. לא מן הנמנע שבסופו של דבר ימצא את עצמו נתניהו ממריא בדיוק באותו המטוס שהמדינה סירבה לרכוש, אלא שהפעם נשלם על זה הרבה יותר.
תגובת אל על: "אם יתפרסם מכרז, אל על תתייחס אליו". ממשרד האוצר נמסר: "אנו עדיין עורכים בדיקות בסוגיה". מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה: "משרד ראש הממשלה העביר לחברת הנסיעות, על פי הנוהל המקובל, הגדרת צורך לטיסה ישירה לוושינגטון, ללא עצירת ביניים. הצורך בטיסה ישירה נובע, בין היתר, מכך שראש הממשלה טס לארצות הברית מיד לאחר השתתפותו באירועי יום הזכרון לשואה ולגבורה, נוחת בוושינגטון ומשתתף בפגישות ודיונים של יומיים במסגרת פסגת ביטחון הגרעין.
נושא רכישת המטוס, עבור ראש הממשלה ונשיא המדינה, נמצא בהליך בדיקה שעל פי תוצאותיו, בשלב הבא, יפורסם מכרז. עד כה התקבלו פניות ממספר חברות פוטנציאליות, לרבות חברת התעופה אל על. לצורך קיום המכרז בצורה המיטבית, ישתמשו הגורמים המקצועיים במשרד ראש הממשלה ובמשרד האוצר ביועצים מתחום התעופה במטרה לבחון את החלופות השונות, לצמצם עלות, ולבחור בהצעה המשתלמת והטובה ביותר עבור המדינה".







נא להמתין לטעינת התגובות






