בג"ץ: אסירים מוסלמים לא יקבלו חמץ בפסח
שופטי העליון סירבו לאפשר אספקת לחם לקראת חג הפסח לאסירים מוסלמים ב"אגפים מעורבים", בשל "קשיים הלכתיים ומעשיים"

בכך, דחו השופטים בדעת הרוב, אליקים רובינשטיין ועדנה ארבל, את ערעורו של האסיר המוסלמי, מחמוד מדאבה, השוהה באגף מעורב בכלא, על החלטת בית המשפט המחוזי בתל אביב ושירות בתי הסוהר שלא לספק לו לחם לחג, כבקשתו.
בדיון בבית המשפט טען בא כוחו של האסיר מטעם הסנגוריה הציבורית, עו"ד גלעד ברנע, כי "מניעת לחם מאסיר לא יהודי הרוצה בכך היא פגיעה לא מידתית ולא סבירה בזכות חוקתית. אפשר להביא לחם מבחוץ באמצעות אסירים לא יהודים".
מנגד, טען שירות בתי הסוהר באמצעות עו"ד ורד חלאוה כי במתקניו מצויים אלפי אסירים מדתות ומתרבויות שונות, וכי מתאפשר לכולם לקיים
באופן זה מובטחת שמירת כשרות במטבחים ובחדרי אוכל בבתי הסוהר, למעט אלה המשמשים רק אסירים ביטחוניים לא יהודים. בשירות בתי הסוהר הסבירו כי באגפים מעורבים נשמרת הכשרות, וכי לא יתכן לשים את רצונו של מדאבה מעל זכותם של חבריו לאגף המעורב, לקיים מצוות דתם, האוסרת על אכילת חמץ בפסח.
פרקליטת שירות בתי הסוהר הגישה לבית המשפט חוות דעת של הרב הראשי לישראל, יונה מצגר ושל הרב הראשי לשירות בתי הסוהר, וטענה כי במקומות נפרדים, לאסירים לא יהודים, כמו בתי כלא ביטחוניים או אגף האסירים הביטחוניים, ניתן לאסירים לחם מבעוד מועד. אך אם כך ייעשה באגפים מעורבים, עלול להיפגע ה"מרקם והסטאטוס קוו העדין" בכלא.
למרות החלטת בית המשפט, סבר המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, השופט אליעזר ריבלין, שיש לקבל את ערעור האסיר ולספק לו לחם, לפני חג הפסח, כדי שיוכל לשמרו בארונו הפרטי בתא ולצרוך אותו במהלך החג.
ריבלין ציין כי בהיבט החוקתי מדינת ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית, המכבדת את הגר החי בתוכה ואת זכותו לחופש הפולחן ולחופש מדת. עם זאת, כמובן, זכותו של אדם אחד אינה צריכה לפגוע בזכותם של אחרים לקיים את מצוות דתם.
"כשם שאין לכפות על מי שאינו מוסלמי לצום במהלך חודש הרמאדן, כך אין לכפות על מוסלמי לאכול מצות או להימנע מצריכת חמץ במהלך חג הפסח. הוא זכאי ליהנות ממזונו – במגבלות המתבקשות, הן בשל היותו אסיר והן בשל האיזון הנדרש, כאמור, בין זכותו שלו לזכותם של אחרים", הבהיר ריבלין.