הורים: המשחק בבובות הוובקינז מלמד להמר
כדי "לגדל" את הבובות, אשר הפכו להיט אצל ילדי ישראל, הילדים צריכים לגלוש באתר אינטרנט ובו משחקי הימורים ממש כמו בקזינו בלאס וגאס

"אין ילד שלא מכיר את הוובקינז", מספרים הורים, "זה חמוד ומקסים שלילד יש עולם דמיוני, אבל בפנים גילינו משחקים שהם ממש לא לגיטימיים".
הוובקינז, שהפך ללהיט בקרב הזאטוטים בני הארבע ומעלה, כולל בובות שכאשר רוכשים אותן מקבלים קוד לאתר אינטרנט צבעוני ומושקע.
באותו אתר, מקבלים הילדים "תעודת זהות" ומעניקים שם לבובה. מאותו רגע הם מנהלים את סדר יומה של הבובה. הם קונים לה ביגוד ואוכל, לוקחים אותה לסוכנות נסיעות, מרפאה, מועדון או מרכז תעסוקה. במקביל הם משחקים במשחקים שונים באתר בהם צובר הילד "קינזקאש" - כסף וירטואלי.
מתוך קופת הקינזקאש הילד מממן את ההוצאות עבור בובת הוובקינז. ככל שהוא ישחק ביותר משחקים באתר, כך הוא יצבור יותר ממון וירטואלי. "הילד מבין שככל שהוא משחק יותר יהיה לו יותר כסף, וזה למעשה הקבלה לעבודה", מסביר ב', אב לשניים, "הוא מבין שהכסף הוא לא דבר ברור מאליו, ושצריך לעבוד עבורו - וזה חינוכי בעיניי".
אז איפה הבעיה? מתברר כי בין שלל המשחקים, הופתעו הורים רבים לגלות כי ישנם משחקים הפועלים בשיטת הקזינו וההימורים. כך למשל יש משחקי הטלת קוביות וגלגל המזל. "בכל שאר המשחקים יש היגיון, ויש פיתוח חשיבה, אבל המשחק הזה הוא פשוט לא חינוכי והוא מלמד את הילדים להמר", מסביר ב'.
לטענת הורים, בניגוד למשחקים האחרים, אם הילד יוצא ממשחק הטלת הקוביות הוא לא יכול לחזור לשחק בו עד שיעברו שמונה שעות. "זה פשוט מחבר אותו למסך. הוא לא
מנכ"ל המועצה לשלום הילד, ד"ר יצחק קדמן, כבר מתכוון להעביר את הסוגיה לבדיקה משפטית, אך מבהיר כי בכל מקרה המגמה לשלב הימורים במשחקים לילדים קטנים פסולה. "גם אם אין כאן עבירה חוקית של הימורים, ואנחנו נבדוק את זה, מבחינה אתית זה חמור", מסביר ד"ר קדמן, "מי שמלמד ילדים לעסוק בהימורים עושה טעות חמורה ביותר. גם אם פורמאלית זה לא הימור, יש כאן הרגל של ילדים צעירים לפורמט של הימורים".
בחברת וובקינז מודעים ככל הנראה לבעייתיות. במידע להורים המופיע באתר החברה נכתב כי "וובקינז לא משיק, תומך או מעודד הימורים. הימור פירושו של דבר שהשחקן מטיל כסף למשחק ויכול להפסיד את כספו. משתמשי וובקינז אינם יכולים להפסיד קינזקאש".
עם זאת, נכתב כי שניים מהמשחקים באתר "משתמשים במרכיבים חזותיים המשויכים לעתים בקשר אסוציאטיבי עם הימורים", אך מודגש כי אין בהם הימורים. "זו פשוט שיטה לחלק למשתמשים שלנו פרסים אקראיים", מסביר האתר, "מאחר שילדים קטנים אוהבים פרסים, הרי זה רק טבעי שאזורים אלה של האתר פופולאריים מאוד".
ד"ר סיגלית עליש, מטפלת משפחתית ומרצה בחוג למדעי ההתנהגות במסלול האקדמי של המכללה למינהל, מציעה להורים להציב גבולות ברורים. "כל הורה מכיר את הילד שלו, וצריך לשים את הגבול, כדי לא ליצור מצב של התמכרות. אפשר לראות במשחקים האלה משחק הימורים בעייתי - החיזוק הכספי הוא בעייתי, גם כשמדובר בכסף וירטואלי".
תגובת יעל ארד, מנכ"ל חברת PMI, זכיינית וובקינז בישראל: "פניתם אלינו בשעה מאוחרת, אנו נבדוק את הנושא ונגיב בהתאם".