"אלה הדברים" מול "אלה המשפטים"

אנו בשלב שבו הבורא נעלם מחיינו אבל מכוח הצווים הרחוקים ההם והפקעתו מהתהליך אנחנו מסוגלים לנהל את עולמנו ביציבות

אברום בורג | 12/2/2010 7:27 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
"וְאֵלֶּה הַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר תָּשִׂים לִפְנֵיהֶם”. אחר מתן תורה באה רשימה ארוכה של חוקים וצווים, שרובם עוסקים בסדר הדין הפלילי של תורת ישראל. מערכים שלמים של ארגון חברתי נולדו מ"המשפטים" של הפרשה שלנו: דיני אלימות, מגבלות על העבדות והשעבוד, דיני אבידה, רכושו של אדם ואחריותו, היחסים בין האזרח לממשל, הליכות עדים והלכות עדויות ועוד ועוד. אוסף מרשים של תשתיות שהפך ברבות השנים למערכת החוק והסדר של העם היהודי.
 
אברום בורג
אברום בורג צילום: ראובן קסטרו

כמעט כל פסוק בפרשה זכה לתילי תילים של דרשות משלו. אבל אנחנו נלך הפעם בעקבותיה של מילה אחת, אות אחת בפרשה. אני מעוניין להתמקד באות ו' המופיעה במילה הפותחת של הפרשה: “ואלה". רש"י בשמם של כמה מדרשים ומובאות קדומות נתלה בוו החיבור ופותח כך את פרשנותו לפרשה:

"ואלה המשפטים – כל מקום שנאמר אלה פסל את הראשונים, ואלה מוסיף על הראשונים, מה הראשונים מסיני, אף אלו מסיני”. על גבה של ה"וו" רש"י תולה ומחבר את מערך הדינים האנושיים, סדר הדין הפלילי והאזרחי של יוצאי מצרים, אל מתן תורה ועשרת דיברותיו. והוא עוד ממשיך ומפרש את סמיכות הפרשיות שבין פרשת השבוע הקודם וצוויה לבין חוקי השבוע: “ולמה נסמכה פרשת דינין לפרשת מזבח לומר לך שתשים סנהדרין אצל המקדש”.
ניגוד בין ריגוש לשגרה

ברוחו של רש"י הולכים עוד פרשנים רבים ומוסיפים נדבכים שונים לממשק בין מתן תורה של שבוע שעבר לבין פרטיה של פרשת השבוע.   אחרי כל החיבורים העמוקים האלה אני מבקש לפרש אחרת את ה"וו" הזו של “ואלה המשפטים". זאת איננה וו החיבור אלא וו ההיפוך. בדרך כלל וו ההיפוך משמשת בעברית להיפוך מילה מעבר לעתיד או להפך. למשל: "וְאָכַלְתָּ וְשָׂבָעְתָּ וּבֵרַכְתָּ אֶת יְהוָה אֱלֹהֶיךָ".

"אכלת" – בלשון עבר. "ואכלת" – והרי כל העתיד לפניך. אני מבקש לטעון כי הוו הזו, וו ההיפוך, מהפכת את חווית מעמד הר סיני למשהו אחר. שתי הפרשות השכנות האלה אינן פרשות משלימות ועוקבות זו את זו אלא פרשות המציגות שני מצבי צבירה רוחניים ונפשיים המנוגדים זה לזה בתכלית הניגוד. פרשת מתן תורה היא שיאו של סיפור ההתגלות החד-פעמית, ואילו המשפטים והדינים הם המחויבות היומיומית לבנייתה של חברת אנוש טובה, צודקת וחומלת.

זהו הניגוד בין הריגוש לשגרה, בין יוצא הדופן לרגיל וליומיומי.  ישנם כמה סיפורי תורה שעניינם

אירוע גְדול ממדים, עצום ונשגב במופעיו שתוצאתו המיידית היא מפח נפש והיפוך של האנרגיה החיובית המרטיטה לשלילית ומרגיזה. הנה כמה מהם: הבריאה והגירוש מגן העדן, קריעת ים סוף והריב במרה, מעמד הר סיני וחטא העגל. פעם אחר פעם מנסה אלוהים לנהל את העולם באמצעות הבזקות והבלחות לתוך המציאות היומיומית. מופיע, זבנג ונעלם. אבל בני האדם הם רק בני אדם. הם צריכים משהו קבוע, יציב, נוכח תמיד. החד-פעמיות מטעה אותם. אחרי השיא באה נפילה, וככל שהקומה של המופע גבוהה יותר כך המפגש המרסק עם אדמת המציאות הקשה כואב יותר.

מי שנופל מהרצפה סובל פחות ממי שניחת ארצה ממרום

ספר תורה.
ספר תורה. צילום: חמד אלמקת
ניסיון החיים מעיד כי מי שנופל מהרצפה סובל פחות ממי שניחת ארצה ממרומי קומת הפנטהאוז הגבוהה. במובן זה, פרשת משפטים היא החלופה למתן תורה. אלוהים ירד על ההר והותיר אחריו עשרה דברים נשגבים מאוד. התגלותו נעלמה זה מכבר ועל שחיקתם של עשרת הדברים הנ"ל כבר ציטטתי את שאמר אבי המנוח בציניות.

עם זאת, מהתוצרים הנורמטיביים והמוסריים שנבעו ממכלול המשפטים של הפרשה שלנו נבנה בניין עולם יציב של תורה, חוק ופסיקה תקדימית מחייבת. המשנה והתלמודים, ספרות השאלות והתשובות, ובאופן עקיף גם החוק הישראלי יונקים מהשורשים שבפרשה הזו. מסתבר כי בניין איטי שנבנה על ידי האנשים מלמטה יציב הרבה יותר מארמון פלאים היורד משמים על ידי האלוהים מלמעלה. דרך לימוד המקראות, והפיכת הפסוק לחוק, לתקנה, להוראה ולסייג היא דרך אחרת לניהולו של העולם. דרך של התפתחות אבולוציונית איטית ולא קיצור דרך רבולוציוני, מרהיב ככל שיהיה, שסופו בנחיתה כואבת.

נאמר מעתה: “ואלה המשפטים" זאת הדרך היהודית המסורתית שגברה על הדתיות הילדותית של ימי קדם. בעידן הילדות האמונית היו בני האדם צריכים את אלוהים נוכח כמו בייביסיטר. אבל מהר מאוד הפכה הנוכחות הזו למריבה הדדית שסופה תסכול וכליה. כעת אנו בשלב שבו אלוהים נעלם מחיינו אבל מכוח הצווים הרחוקים ההם והפקעתו מהתהליך אנחנו מסוגלים לנהל את העולם שלנו ביציבות. אין לנו אמנם דרמות מופלאות אבל גם האכזבות נסבלות יותר. אז מה עדיף? יתרו או משפטים, מעמד הר סיני או מערכת חוק וסדר? יבחר הבוחר.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

בלשון בני אדם

צילום: רובי קסטרו

אברהם בורג מסתכל על פרשת השבוע מזווית ליברלית והומנית בספרו החדש "בלשון בני אדם" הרואה אור בהוצאת דביר

לכל הכתבות של בלשון בני אדם

עוד ב''בלשון בני אדם''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים