מהמורות בדרך: המשבר בטיוטה יפגע בשוק ההיברידי?
הפריוס היא אחד מסמלי הסטטוס הירוקים החזקים ביותר. האם החדשות תוצרת טיוטה יכולות לפגוע בהצלחת המכונית ההיברידית או שמדובר בשריטה בלתי מורגשת? עסק ירוק
להבדיל מהצרות הקודמות של טויוטה, כאן לא מדובר בעוד דגם. מדובר במכונית הדגל ההיברידית ואחד מסמלי הסטטוס הירוקים החזקים ביותר. האם החדשות הללו יכולות להוריד ביגון שאולה את הפריוס ואיתה את כל התנועה הירוקה על הכביש או שמדובר בחבטה קלה ולא מורגשת?

437 אלף בעלי מכוניות היברידיות מתוצרת טויוטה יקבלו בזמן הקרוב מכתב מתנצל הביתה מטויוטה שיבקש מהם לסור לדילר שלהם לשעה קלה לפתור את הבעיה שהתגלתה במערכת הבלמים. מדובר בדגמי 2010 של הפריוס, Sai, פריוס פלאג-אין ולקסוס HS250h, המפוזרים בכל העולם ובעיקר ביפן (223 אלף מכוניות) וארה"ב (155 אלף מכוניות).
הבעיה עצמה היא שכשלוחצים על דוושת הבלם בתנאי דרך קופצניים משהו, כמו בדרכים עם מהמורות או כשיש קרח על הכביש, מערכת הבלמים שאמורה לטעון את האנרגיה שהמכונית תעשה בה אחר כך שימוש לא מגיבים מספיק
למרות שמדובר בבעיה במערכת הבלמים, נראה מדיווחים ראשוניים שמרבית בעלי הטויוטות האמורות לא מתרגשים יותר מדי מהחדשות, או לפחות לא רואים בו עילה לשקול את המשך היחסים שלהם עם טויוטה בכלל ועם ההיברידית שלהם בפרט. מרטין לה-מוניקה, כתב בכיר ברשת CNET בתחום הטכנולוגיה הירוקה ובעליה של פריוס 2010, כתב לדוגמה כי "האם אני לא ישן בלילה בגלל הפריוס? עד כה, לא".
לה-מוניקה לא לבד. ב-hybridcars.com הסבירו כי התגובות הרגועות יחסית של בעלי הפריוס יכולות להיות מוסברות במסירות וביחסים המיוחדים של בעלי הפריוס עם המכוניות שלהם. החלטתי שצריך לבדוק האם התקשורת מגזימה כאן כמו תמיד והתקשרתי לקווין, חבר טוב ובעליה הגאה של פריוס 2010, שגם היא תזומן בקרוב לתיקון.
שאלתי אותו מה הוא חושב עכשיו על טויוטה והוא אמר שעד עכשיו הניסיון שלהם עם טויוטה היה מעולה והביטחון שיש לו בחברה נשאר כשהיה. מה לגבי חרטות? האם הוא היה רוכש היברידית אחרת בדיעבד? קווין לא מהסס לרגע כשהוא אומר שעדיין היה קונה את הפריוס. "זו עדיין המכונית הכי ידידותית לסביבה ונוחה מבחינת מחיר עבורי", הוא משיב. ומה דעתך על המעמד של הפריוס כסמל סטטוס ירוק, אני מנדנד לו, אתה חושב שהוא ייפגע? "לא", הוא משיב בפסקנות. "זה יעבור. מכוניות נקראות לתיקונים כל הזמן וזה לא יוצא דופן. אם טויוטה תצליח לטפל במצב בזמן סביר אז אנשים ישכחו מכך תוך מספר שבועות".
גם לא מעט מומחים בתעשייה חושבים כך. ג'סיקה קאלדוול, אנליסטית בחברת Edmunds.com הסבירה כי מרבית בעלי הפריוס לא מחפשים חלופות. "אנחנו חושבים שהזימון לתיקון (recall) ישפיע פחות על בעלי פריוס מאשר על כל מודל אחר וזה לא נראה כאילו גם הדגמים האחרים של טויוטה ייפגעו חזק מדי", היא הוסיפה.
מעבר לשאלה האם מעמדה של הפריוס ייפגע, נשאלת גם השאלה האם תחום המכוניות ההיברידיות ואולי תחום המכוניות הידידותיות לסביבה כולו (הכולל גם מכוניות חשמליות, פלאג-אין ואופציות אחרות) יסבול מכך. צריך קודם כל להזכיר שלמרות הגידול במספר הדגמים ההיברידים המוצעים למכירה בארה"ב, השליטה של הפריוס היא עדיין ללא עוררין בתחום.
ב-2008, מתוך 316 אלף מכוניות היברידות שנמכרו, כ-160 אלף היו טויוטה פריוס (כ-50% מהשוק) וב-2009, מדובר על 139 אלף מתוך כ-291 אלף מכוניות היברידות שנמכרו באותה שנה (כ-48% מהשוק). מעבר לכך, גם מבחינה תפיסתית ומותגית, שוק המכוניות ההיברידיות עדיין מזוהה באופן מוחלט למדי עם הפריוס. לכן פוטנציאל הפגיעה בשוק ההיברידיות הוא כל כך גבוה.
זה לא יקרה, מרגיע אוליבר האזימה, מנהל בחברת הייעוץ PRTM. הוא הסביר במאמר מנומק כי להערכתו מדובר בלא יותר ממהמורה קלה בכביש בטווח הקצר מבחינת התפיסה של הצרכן את המכוניות ההיברידיות והחשמליות. בטווח הארוך הוא אומר, אין לו ספק, שהיסודות הבסיסיים שדוחפים את שוק המכוניות לעתיד חשמלי יותר לא השתנו והם עדיין תקפים.
הוא מזכיר בין היתר את הצורך בכלי רכב יעילים יותר מבחינת צריכת הדלק שפולטים פחות פחמן דו חמצני, השינויים במחירי ואספקת הנפט שמשפיעים על מחירי הדלק וירידה משמעותית שצפויה להיות במחירי המכוניות ההיברידיות והחשמליות בעשר השנים הקרובות. ההערכה של PRTM, הוא מוסיף, לגבי נתח שוק של 10% של מכוניות היברידיות וחשמליות ב-2020 בעינה עומדת.
אם נחזור רגע להווה, מעניין לראות את התגובות של מי שמשתמשים בטויוטה פריוס למטרות מסחריות. בארה"ב, חברת שיתוף המכוניות הגדולה בעולם, Zipcar, הודיעה כי היא מפסיקה להשכיר את דגמי הטויוטה פריוס 2010 עד לתיקון בעיות הבלמים. הודעות דומות ניתנו על ידי מספר חברות שיתוף רכבים נוספות בארה"ב.
באנגליה, לעומת זאת, חברת greentomatocars שמשכירה מכוניות באנגליה וצי הרכב שלה כולל רק מכוניות טויוטה פריוס הודיעה כי כל 27 המכוניות מודל 2010 ישלימו את התיקונים עד ליום שישי הקרוב ובינתיים הם יסעו כרגיל. הנהגים של החברה מודעים לעניין וייזהרו בהתאם. בינתיים, החברה מדווחת, שההזמנות לא רק שלא נפגעו, אלא גם הגיעו לשיאים חדשים.
מי שבוודאי תיפגע מהעניין היא חברת טויוטה. אמנם החברה כבר בצרות לא קטנות בגלל מיליוני המכוניות האחרות מתוצרתה שנקראות לתיקון בגלל בעיות בדוושת המצערת, אבל כאן מדובר ביהלום של החברה. הפריוס עבור טויוטה היא (או לפחות היתה עד כה) הדוגמה הבולטת ביותר של החזון שלהם לגבי המכונית שבה כולנו צריכים לנהוג. מעבר לכך הפריוס היתה סיפור הצלחה יוצא דופן שעזר בחיזוק וביצור מעמדה של טויוטה כיצרנית מכוניות גלובלית מובילה ומצליחה.
למרות שהבעיה בטויוטה קשורה לאחד האלמנטים ההיברידיים שלה (שימור אנרגיה בזמן לחיצה על דוושת הבלם), הרי שאני מאד בספק אם הבעיה הזו תגרום לאנשים לחשוב פעמיים לגבי רכישת מכונית היברידית או חשמלית. רוב האנשים מודעים לכך שמדובר בבעיה נקודתית ובטכנולוגיה שמיושמת בהצלחה במשך יותר מעשור בפריוס ובדגמים היברידיים אחרים. אני מסכים עם אוליבר האזימה שכל עוד התנאים הבסיסיים לא השתנו, הרי שהביקוש למכוניות היברידיות וחשמליות ימשיך לגדול. זאת כמובן בהנחה שהבעיה הנוכחית תישאר נקודתית ולא יתחיל פרץ של קריאות לתיקון של דגמים היברידיים אחרים שיגרמו לספקות אצל נהגים לגבי הבטיחות של המכוניות הללו.
עם זאת, בהחלט יש סיכוי סביר שגם אם המעמד של הפריוס לא יתערער באופן מהותי, הרי שהפרשה הנוכחית תגרום להאצה בהקטנת הדומיננטיות של הפריוס בשוק המכוניות ההיברידיות וייתן דחיפה נוספת לדגמים של חברות אחרות, שכיום מדשדשות אי שם מאחורי טויוטה. סקר שנערך ממש עכשיו מצא כי כרבע מהאנשים ששקלו רכישת טויוטה לפני הקריאה לתיקון לא שוקלים לעשות כן יותר וחושבים על רכישת מכונית מחברה אחרת כמו פורד, הונדאי או הונדה. הסקר לא מתחייס ספציפית לפריוס, אבל בהחלט אפשר להשליך ממנו על התנהגות אפשרית של לקוחות בשוק ההיברידיות, אם כי אולי באחוזים קטנים יותר לעומת השוק הכללי.
אקיו טויודה הבטיח השבוע שטויוטה תחייה מחדש את העיקרון הפשוט אבל בעל העוצמה שהדריך אותה במשך חמישים שנה: "טויוטה תבנה את המכוניות האיכותיות, הבטוחות והמהימנות ביותר בעולם". הלקוחות, בייחוד של פריוס לא מצפים לפחות מכך ורוצים מן הסתם לשוב ולהרגיש שהם עשו את הדבר הנכון כשרכשו פריוס, או כמו שלארי דיוויד שנוהג בפריוס הגדיר זאת: "זה נכון בכל רמה. אני עושה משהו טוב ואשתי עושה איתי יותר סקס".