שר התחבורה: תומך בהפרדת נשים מגברים
במהלך דיון בבג"צ על עתיד ההפרדה בקווי המהדרין של החרדים הודיע השר כי הוא תומך בהפרדה אבל טוען שאסור לאפשר כפייתה בכוח

הקמפיין למניעת אפליה בציבור החרדי צילום: יח''צ
הודעתו של השר כץ בבג"צ נעשתה בתגובה לעתירת המרכז לפלורליזם יהודי – התנועה ליהדות מתקדמת בישראל, אשר עתר נגד הפרדה בין נשים לגברים בקווי "מהדרין".
עו"ד עינת הורביץ, מהמרכז לפלורליזם יהודי, המובילה את המאבק נגד הפרדה, מתחה ביקורת חריפה על עמדת השר ואמרה: "השר כץ בחר לאמץ באופן חלקי את מסקנות הוועדה... ההחלטה מעלה תמיהות רבות, ובין היתר יצטרך השר להבהיר כיצד ההסדר הזה יבטיח את שלומן של נשים המסרבות לשבת מאחורה. כמו כן, עמדת השר מתעלמת מהצורך להבטיח חלופה הולמת לכל מי שמבקש לנסוע בקו ללא הפרדה, ואינה מתייחסת כלל להבדלים המשמעותיים במחיר, שהופכים את קווי המהדרין לזולים הרבה יותר ממה שמוצע לציבור החילוני".
"מענה לציבור הנזקק להפרדה"
בתגובתו לבג"צ השר כץ מציין כי הוא מקבל בכך את עמדת המוצא של שופט בית המשפט העליון, אליקים רובינשטיין, מלפני כשנה, אשר קבע כי "אנו מיוצאים מהנחה שאין פסול ברעיון של אוטובוסים שבהם יש הפרדה הבאה להיענות לצרכי הציבור החרדי, ודומה שלא הייתה על כך מחלוקת בין הצדדים". בעקבות החלטה זו הוחלט על הקמת ועדה מטעם משרד התחבורה לנושא זה.
"תפישה זו – ציין השר כץ , "אשר באה לידי ביטוי בהחלטת השופט רובינשטיין
מקובלת עלי ואני סבור שיש לתת מענה לציבור הנזקק להפרדה אך זאת ללא כל כפייה על ציבור אחר".
שר התחבורה הוסיף וטען כי הוא מקבל גם את קביעתה הנורמטיבית של הוועדה שדנה בנושא, ואשר לפיה מדינת ישראל אינה יכולה למסד ולקבוע את ההפרדה בין גברים לנשים בתחבורה הציבורית.
"אין בכוונתי, אמר השר, "למסד הסדרים של הפרדה בין המינים בתחבורה הציבורית ולא יהיה כל מיסוד על ידי המדינה של הפרדה כזו".
תוכנית מקפת ללוחמה באלימות

ישראל כץ צילום ארכיון: ששון תירם
בעניין זה ציין כץ כי הנחה את גורמי המקצוע במשרד התחבורה לגבש תוכנית מקפת ללוחמה באלימות בקווי התחבורה הציבורית, תוך מתן מענה הולם לציבור הנוסעים.
השר גם טען בדיון כי הוא מכיר בכך שקיים ציבור חרדי במדינת ישראל אשר עושה שימוש תדיר ביותר בתחבורה ציבורית, ומבחינתו הפרדה בין גברים ונשים בקווים אוטובוסים היא חיונית. על כן הוא סבור שיש לספק מענה לציבור זה במסגרת התחבורה הציבורית ואין מקום להביא למצב בו יתפתחו חלופות של תחבורה פרטית שיספקו מענה זה.
"הפרדה היא תהייה וולונטרית"

הפגנה נגד קווי ההפרדה בתחבורה הציבורית צילום: אביר סולטן, פלאש 90
לדבריו הוא מכיר בכך כי לצד שילוט מסביר זה נדרש חיזוק של סמכויות פיקוח ובקרה תוך הקמת מערך אפקטיבי לטיפול בתלונות על אלימות והתנהגות חריגה, מערך שיאפשר טיפול מיידי בתופעות אלימות.
"השילוט מצד אחד והפיקוח והבקרה על תופעות אלימות מצד שני, נועדו להבטיח כי באותם קווים בהם תתקיים הפרדה היא תהייה וולונטרית ללא כל כפייה או אלימות", אמר כץ.
האכיפה תתבצע בידי מפעילי התחבורה הציבורית

קו הפרדה-מהדרין בירושלים צילום ארכיון: שולמית ויינפלד
עם זאת, השר קבע כי את השילוט ניתן יהיה להציב גם בקווים נוספים אם קווים אלה ישרתו רוב מוחלט של נוסעים מהמגזר החרדי ויקשרו בין נקודות מוצא ויעד שלמגזר החרדי אליהן והפעלת הקו לא תבוא על חשבון קווים אחרים הפועלים באזור בעלי זיקות מעורבות.
שר התחבורה גם קובע כי האכיפה באוטובוסים תתבצע בידי מפעילי התחבורה הציבורית - הם שינחו את הנהגים לטפל באירועים הקשורים לאופן הפעלת הקווים, כפי שהם אמורים לטפל גם כיום בהפרות סדר ואירועים חריגים באוטובוסים. משרד התחבורה מצדו מתחייב לפקח על הפעלת השירות ויטפל בתלונות שיוגשו לו.