המנהלים נגד עליית הכיתה האוטומטית

קבוצה של מנהלי בתי ספר קוראת למשרד החינוך לרענן את הנהלים ולאפשר להם להשאיר תלמידים כיתה. הסיבה: זלזול בלימודים

אפרת זמר | 24/1/2010 9:07 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
הביטוי "התלמיד עולה כיתה, אבל לא בבית ספרנו", הפך כבר מזמן לקלישאה שאינה מיושמת במציאות. אלא שכעת עולה הקריאה להחזיר עטרה ליושנה ומורא לכיתה.
שיפסיקו לזלזל
שיפסיקו לזלזל צילום ארכיון: אלי דסה

חוזר מנכ"ל מפורט של משרד החינוך קובע סף מדויק של הישגים לצורך עלייה מכיתה לכיתה בחינוך העל-יסודי, אולם למרות זאת השארת כיתה בעקבות הישגים נמוכים בלימודים היא מחזה נדיר למדי. הסיבה לכך היא שההנחיות הללו נקבעו בשנת ‭,1977‬ ומאז לא עודכנו ולא רועננו.

לפיכך הועברה לאחרונה למשרד החינוך דרישה מצד מנהלי בתי ספר ומנהלי מחלקות חינוך בשלטון המקומי להחזיר את אכיפת ההנחיות, ולרענן את הנהלים בהתאם למציאות החינוכית כיום. "אם החוזר הזה ישוב להיות מיושם‭,"‬ הסביר ד"ר אריה לוקר, יו"ר איגוד מנהלי בתי הספר בחינוך העל-יסודי, "זה יהיה צעד עצום להחזרת הסדר והמשמעת לבתי הספר, והחזרת הכבוד והאחריות של התלמידים כלפי ההישגים הלימודיים שלהם‭."‬

המנהלים הציגו את בקשתם בפגישה שערכו לאחרונה עם מנכ"ל משרד החינוך, ד"ר שמשון שושני, ולטענתם הוא אמר כי יבחן את הנושא. סוגיה זו עלתה גם בפגישה שקיימו חברי איגוד מנהלי מחלקות חינוך בשלטון המקומי עם שר החינוך גדעון סער, ובה טענו כי המצב שבו תלמידים עולים באופן אוטומטי מכיתה לכיתה אינו סביר ואינו נכון מבחינה חינוכית.

במערכת החינוך טוענים מנגד כי מעטים המקרים שבהם בתי הספר אכן אוכפים את ההנחיות, ובוחנים אם התלמיד אכן הגיע להישגים שמצדיקים את העלאתו לכיתה הבאה או שעליו לחזור שוב על אותה שנת לימודים. גורם במשרד החינוך העריך כי מדובר במקרים ספורים בלבד כל שנה.
להוסיף הישגי מינימום

"אין כאן פגיעה בזכויות התלמיד, הוא לא מורחק מבית הספר ולא מודח מלימודים‭,"‬ טוען לוקר. "הוא בסך הכל חייב לחזור על שנת הלימודים בפעם השנייה, בתמיכת בית הספר, לצורך קידומו והצלחתו. בשנים האחרונות לא מספיק מנהלים הקפידו על התקנון הזה, ולצערי לא פעם משרד החינוך לא נתן גיבוי להחלטה להשאיר תלמיד שנה. במצב כזה התלמידים יודעים שלא משנה מה הם יעשו, הם עדיין יעלו לשנה הבאה, ומכאן הזלזול שלהם בלימודים‭."‬

החוזר קובע כי "תלמיד יעלה לכיתה הבאה רק אם השיג הישגי מינימום מסוימים בכיתתו‭,"‬ ומוסיף כי חוות הדעת של המורה תתבסס על הישגי התלמיד בלימודיו ולא על התנהגותו. חישוב הישגי התלמיד מתבסס על היחס בין מספר יחידות הלימוד לבין הציון שהשיג, כאשר כל כישלון יחסי גורר נקודה שלילית.

תלמיד שצובר יותר מ‭13-‬

נקודות לא יעלה מכיתה י' לכיתה י"א, ותלמיד שצבר יותר מ‭12-‬ נקודות לא יעלה מכיתה י"א לכיתה י"ב. במקרי ביניים יוכל התלמיד לגשת לבחינות מעבר כתנאי לעליית כיתה. גורמים במשרד החינוך אומרים כי בין השינויים שחלו בשנים האחרונות, המקשים על יישום החוזר כלשונו, נמצאת גם עליית הדומיננטיות של ההורים ושל זכויות התלמיד.

מנגד, במשרד החינוך סבורים כי הנהלים כבר אינם מתאימים לתקופה זו, אך מדגישים כי ההנחיות בחוזר תקפות ומעולם לא בוטלו. "הפרוטוקול נכתב על דעת התאגדות המנהלים, ולא אושר על ידי המשרד‭,"‬ נמסר בתגובה.

"מנכ"ל המשרד, ד"ר שמשון שושני, מציין כי מערכת החינוך כיום מציעה אלטרנטיבות רבות לתלמידים מתקשים, כגון כיתות מב"ר, כיתות אומ"ץ, כיתות הכוון ועוד, ולכן אין שום סיבה להשאיר תלמיד כיתה על רקע הישגיו הלימודיים".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים