כל תושבי כדור הארץ נקראים לבקר באושוויץ
לא צריך לעשות עניין מהצטרפותו של ח"כ ברכה למשלחת לאושוויץ. אבוי אם ח"כ במדינת ישראל היה טוען כי השואה לא התקיימה וכי מדובר בסילוף ושכתוב של ההיסטוריה
אתר ההשמדה אושוויץ-בירקנאו הוא סמל לשפל אליו יכול להגיע המין האנושי. אבוי אם ח"כ במדינת ישראל היה טוען כי השואה לא התקיימה וכי מדובר בסילוף ושכתוב של ההיסטוריה. ח"כ ברכה בחר להשתתף במשלחת מתוך כבוד למעמד ומתוך הבנה מלאה לסבל, לפשע ולרצח שהופעל כנגד היהודים בתקופת השואה.
כמובן שכל ניסיון לקשור בין המאבק המתיש והבלתי נגמר בזירה הישראלית-פלסטינית ויצירת אנלוגיה על דמות הקורבן היהודי בתקופת השואה לזה הפלסטיני בימים אלה יתקבל בבוז. אבל אין זה המצב. ברכה באופן חד משמעי ומראש יצא גם נגד אפשרות השוואתית מעוותת זו. לאיש אמנם יש דעות נחרצות וביטויי לשון שאני באופן אישי במקרים רבים לא מסכים איתם ("פשעי ישראל"), אבל התלהמות כנגד כוונה כנה של אדם שפועל לא מעט במישור החברתי תהיה לא הוגנת ומיותרת.
מסר אנושי ולא דתי
ראוי לזכור שבמערכה הבינלאומית מי שקוראים להשמיד מדינות ותושבים חפים מפשע הם גורמים פונדמנטליסטיים קיצוניים, שבהתבטאויותיהם והתנהלותם יכולים לגרור את העולם למערכה שואתית נוספת. עצם זה שנציג ערבי מהפרלמנט הישראלי יוצא כחלק ממשלחת רשמית ומעביר מסרים חד משמעיים, אודות היסטוריית השואה ומיליוני הקורבנות שנטבחו בה, שסביר כי יישמעו גם בחלקים נרחבים בעולם המוסלמי, חשובה ביותר. זהו מסר אנושי ולא דתי. ואולי, אולי זה יגיע איכשהו גם לאוזניהם של מיליוני תושבים איראניים המושפעים מהבל פיו השטני של מנהיגם המסוכן והסהרורי, שמסוגל בהתנהלותו להמית שואה על חלקים בעולם ובראש בראשונה על בני ובנות עמו שלו.
ביקור באושוויץ-בירקנאו הנו בגדר ביקור חובה, לא רק לתושביה
היהודים של ישראל כי אם לכלל אזרחיה. זהו ביקור חובה גם לכל אזרח שחי על כדור הארץ ולא משנה מוצאו או דתו. באושוויץ החיים וערכם מקבלים פרופורציה. יכולת החשיבה, ההתבוננות והניתוח של הסבל האנושי הופכים את המבקרים באתר המקולל, לעניות דעתי, לאנשים שבמובן מסוים עשויים להתפתח לטובים יותר ומועילים לחברה - שלא לדבר על יכולתם לשמר את זיכרון ההיסטוריה האנושית על סבלה ומגרעותיה, ולהישמר מהישנותה.
כדאי להבין שהסיפור האנושי והעולמי של הקיום הוא בסך הכל די פשוט: יש עולם, חיים בו אנשים וחייב להימצא איזשהו קו מוביל של היגיון בתוכו. מעל לקו ההיגיון יש צדקנות יתרה ומתחתיו יש טמטום בלתי נסבל שמוביל רק לאסונות ולשואה. אני מעדיף את האמצע, את הקו.
הכותב הוא במאי, עיתונאי ומרצה