משרד הפרסום המוביל בישראל: "מקאן אריקסון"

דירוג ענף הפרסום של יפעת 2009: המשרד שומר על יציבות כבר שנה עשירית על אף המשבר הכלכלי. במקום השני, המתחרה הצמוד "אדלר חומסקי". המפרסם המוביל השנה היא קבוצת שטראוס והמותג המוביל הוא פלאפון

חני יודל | 11/1/2010 19:27 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
אילן שילוח, מקאן אריקסון
אילן שילוח, מקאן אריקסון יחצנות
המשבר הכלכלי, שהשפיע גם על ענף הפרסום בשנה החולפת, הביא לירידה בהיקפי הפרסום - בשיעור דו ספרתי - של שמונה משרדים. כך עולה מדירוג הענף של יפעת בקרת פרסום לשנת 2009. הדירוג מלמד, כי במיקומי החמישייה הפותחת אין כל שינוי: "מקאן אריקסון" מובילים את טבלת המשרדים, זו השנה העשירית ברציפות, עם הוצאה ריאלית לפרסום של כ-482 מיליון שקל. עם זאת, המשרד רושם צמיחה מינורית של שני אחוזים בלבד (לעומת 18 אחוז ב-2008).

המתחרה הצמוד "אדלר חומסקי" מצליח לצמצם את הפער במקום השני, עם עלייה של 15 אחוז והוצאה של כ-413 מיליון שקל. המשרד נהנה ב-2009 מגידול בתקציב הפרסום של תמי 4, וכן בלט עם קמפיינים למזגני טורנדו, השקת הרשת החדשה של פלאפון, בזק NGN ועוד. בהשוואה אל תחילת העשור, טיפס המשרד בהדרגה מהמקום השישי.

במקום השלישי בטבלה ממוקם משרד "באומן בר ריבנאי", עם הוצאה של כ-319 מיליון שקל, המשקפים ירידה של שלושה אחוזים. "שלמור אבנון עמיחי" שומרים על המקום הרביעי, למרות קיטון של חמישה אחוזים, עם הוצאה ריאלית של כ-298 מיליון שקל, ובמקום החמישי כבשנה שעברה ממוקם "גיתם BBDO", עם הוצאה ריאלית של כ-228 מיליון שקל, המשקפים ירידה של אחוז אחד.

במקום השישי שומר על מקומו "יהושע TBWA", ואף מצליח להגדיל את היקפי הפרסום בחמישה אחוזים, כאשר מתחילת העשור מציג המשרד טיפוס עקבי: בשנת 2000 התייצב רק במקום ה-12. את המקום השביעי נאלץ "ראובני פרידן" לחלוק עם "גליקמן נטלר סמסונוב", כאשר לכל אחד מהם הוצאה ריאלית על פרסום של כ-130 מיליון שקל. אך בעוד ראובני מציגים ירידה של 13 אחוז, בין היתר עקב איבוד תקציב שירותי בריאות כללית, גליקמן ממשיכים את מגמת הצמיחה וקופצים מהמקום התשיעי בטבלה, עם גידול של שבעה אחוזים. המשרד בלט השנה עם קמפיינים לבנק הבינלאומי, לדואר ולג'יימס ריצ'רדסון. בהשוואה לתחילת העשור, אז היה המשרד מדורג במקום ה-15, ומאז טיפס בהדרגה לעשירייה. 

בירידה. זרמון גולדמן
בירידה. זרמון גולדמן יחצ
אחריהם בטבלה ממוקם "גלר נסיס-פובליסיס" הממוזג, עם ירידה של שישה אחוזים. "גלר נסיס" התמזג עם "אריאלי" בנובמבר 2009, ובמידה שהיה פועל במתכונתו הממוזגת במשך שנה שלמה, היה מתמקם במקומות 6-7.

לאחר שב-2008 הצליח להיכנס לעשירייה הפותחת (מקום 9), "זרמון גולדמן" יוצא ממנה שוב ונוחת במקום ה-11, עם ירידה של 24 אחוז. המשרד איבד ב-2009 תקציבים משמעותיים, ביניהם סוני אריקסון ושקם אלקטריק. אך את הירידות הגדולות ביותר בתקציבי הפרסום חווים "יורו תל אביב", "פוגל אוגילבי" ו"ענבר מרחב שקד". יורו מציגים ירידה של 38 אחוז אל המקום ה-18, והוצאה של כ-46 מיליון שקל בלבד. זאת עקב הירידה בתקציב הפרסום
של קרמה, קליה אל אקנומיקה והפסקת פרסום כלל פיננסים-קרנות.

"פוגל" ממשיכים את מגמת הירידה ומציגים קיטון של 33 אחוז, המושפע עדיין מהפסקת העבודה עם המשביר לצרכן, וכן מקיטון בתקציב הפרסום של פולקסווגן, אורל בי ומוטורולה. לאחר שב-2008 הציגו עלייה מרשימה של 47 אחוז, "ענבר מרחב שקד" חווים ירידה של 30 אחוז, בשל הקיטון בתקציב הפרסום של ניסאן, אוויס, קרוקר ואחרים.

התופעה הבולטת ביותר השנה היא כניסת המשרד "שטרית מדיה גרופ", שהוקם רק ב-2004, לרשימת ה-20 הגדולים (מקום 17). המשרד מציג גידול מרשים של 61 אחוז, בעיקר הודות לגידול בתקציב מגה, ולגידול בתקציב הפרסום של חברת דור-אלון.

המפרסם המוביל: קבוצת שטראוס

קבוצת שטראוס ממשיכה להוביל את טבלת המפרסמים, ואף מצליחה לרשום גידול של חמישה אחוז להוצאה ריאלית של כ-108 מיליון שקל. במקום השני ממוקמות החברה המרכזית למשקאות ואלקטרה מוצרי צריכה, עם הוצאה ריאלית של כ-83 מיליון שקל. עבור החברה המרכזית למשקאות מדובר בירידה של שישה אחוז, עבור אלקטרה מדובר בעלייה של שמונה אחוז, כשהמותגים הדומיננטיים הם מחסני חשמל ומזגני אלקטרה. בעוד שפרטנר ופלאפון מציגות עלייה משמעותית (פרטנר עם גידול של 45 אחוז, ופלאפון עם 35 אחוז), סלקום מציגה קיטון של 15 אחוז. 

תנובה עלתה מהמקום ה-15 אל המקום התשיעי עם גידול של 40 אחוזים, ומפרסם נוסף שגדל משמעותית הוא קבוצת בנק הפועלים, שכלל לא נמנתה על 20 המפרסמים הגדולים ב-2008. הבנק מדורג במקום ה-15, עם גידול של 44 אחוז בזכות סדרת קמפיינים לניהול נכון של תקציב המשפחה, והשקת סניפי "פועלים אקספרס". מי שירדה משמעותית היא פרוקטר אנד גמבל, מהמקום השני ב-2008 אל המקום העשירי ב-2009, קיטון של 28 אחוז.

לראשונה, החלה יפעת לדרג את חמשת מפרסמי העשור, כאשר קבוצת שטראוס היא המובילה, עם הוצאה ריאלית לפרסום של כ-780 מיליון שקל. פרוקטר אנד גמבל מדורגת שנייה, על אף הקיטון בתקציב הפרסום בשנה האחרונה.

פרטנר היא מפרסמת הסלולר הגדולה של העשור, עם הוצאה של כ-528 מיליון שקל לאורך העשור האחרון. אחריה ברשימה החברה המרכזית למשקאות (כ-500 מיליון שקל), וסוגרות את החמישייה המובילה שלוש מפרסמות: קבוצת אסם, תנובה ופלאפון עם הוצאה ריאלית של כ-495 מיליון שקל כל אחת. 


רשתות השיווק מובילות

סניף סופר פארם
סניף סופר פארם צילום ארכיון: רועי נגרי

קטגוריית רשתות השיווק ממשיכה להוביל את רשימת הענפים, למרות קיטון של אחוז אחד, עם הוצאה לפרסום של כ-323 מיליון שקל. שלוש המפרסמות הגדולות בקטגוריה הן הריבוע הכחול, סופר פארם ושופרסל. קטגוריית התקשורת הסלולרית מדורגת שנייה, כאשר פרטנר היא המפרסמת עם הגידול הניכר ביותר, עקב הכניסה לחבילות תקשורת ביתית, שירות גלישה מהלפטופ ועוד.

קטגוריית מוצרי החשמל תופסת את המקום השלישי, על חשבון קטגוריית הרכב הפרטי, עם גידול של שמונה אחוזים. קטגוריית הטלוויזיה הרב ערוצית עלתה מהמקום ה-11 למקום השישי, עם עלייה של 35 אחוז, בעיקר הודות לגידול בתקציב הפרסום של HOT לשירותי הטלוויזיה, אותם מיעטה לפרסם ב-2008. הפרסום הבולט בקטגוריה היה תחת השפעת שידורי ה-HD.

קטגוריית ה-ISP היא דוגמא נוספת להשפעת השינויים הטכנולוגיים - האינטרנט המהיר של בזק ו-HOT הכניס את הקטגוריה אל המקום התשיעי עם גידול של 53 אחוז, לאחר שב-2008 כלל לא נכנסה ל-20 הגדולות.

הקטגוריה שהציגה את הקיטון המשמעותי ביותר בהוצאות לפרסום היא ביגוד, ששילוב של משבר כלכלי וחורף יבש גרמו לירידה של 31 אחוז בהוצאות לפרסום. עם זאת, בהשוואה לתחילת העשור, ענף הביגוד דורג רק במקום ה-20 בשנת 2000, והתחזק עם השנים עקב פריחת הקניונים והתפתחות תרבות המותגים. גם קטגוריית בתי ההשקעות התחזקה מתחילת העשור, ועלתה מהמקום ה-53 אל המקום ה-19, בשל רפורמת בכר שהחייתה את הענף. 

פלאפון המותג המוביל

הסלולר חוזר לראש טבלת המותגים: לאחר שב-2008 סופר פארם לקחה את הבכורה, ב-2009 פלאפון הוא המותג המוביל, עם גידול של 31 אחוז והוצאה של כ-66 מיליון שקל. במקום השני סופר פארם עם ירידה של שלושה אחוזים, ושלישית מדורגת סלקום, עם ירידה של 15 אחוז.

המותג שמציג את הגידול הגבוה ביותר הוא מגה בול, שכלל לא היה ב-2008 ברשימה, עם עלייה חדה של 763 אחוז (מקום תשיעי). כ-33 מיליון שקל הושקעו בפרסום המותג ב-2009, עם קמפיינים בכיכובו של אברי גלעד. מותגים נוספים בולטים השנה הם בנק מזרחי טפחות שנכנס לרשימה, ומציג גידול של 90 אחוז בעקבות הקמפיין המדובר "להעביר את דביר", ותמי 4 שגדל ב-61 אחוז.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

עוד ב''תקשורת''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים