דטרויט: חושפים את המכוניות החשמליות של העתיד
תערוכת דטרויט 2010 נפתחת היום בסימן ירוק. יצרניות הרכב מנסות למצוא תשובה לשאלת הרכב החשמלי. גיל מלמד מדווח מדטרויט על היברידיות, חשמליות וגם על קונספטים שלעולם לא ימומשו
באותו הזמן בשנה שעברה נראתה דטרויט, בירתם של שלושת יצרני הרכב המקומיים הגדולים, כמו בית קברות שומם. בשיאו של המשבר הכלכלי רבים מיצרני הרכב פשוט לא הגיעו לתערוכה הנחשבת ביותר בצפון אמריקה.
שנה אחרי כן ניכר שהעיר עדיין לא חזרה לעצמה: על פי הנתונים הרשמיים שיעור האבטלה באזור, שמושפע ישירות מהמשבר בתעשיית הרכב, עדיין מגיע ל-30 אחוז. העובדה הזאת מוכיחה שלמרות כל הדיבורים, השוק האמריקאי ושוק הרכב העולמי עדיין לא התאוששו.
ובכל זאת, תערוכת דטרויט 2010 שמחה ומלאת חיים הרבה יותר מזו שקדמה לה. אולי בגלל שענן חוסר הוודאות שרבץ על ג'נרל מוטורס וקרייזלר לפני שנה התפזר, ועכשיו כבר ברור ששתיהן שרדו, לכל הפחות. אבל זה לא סימן ההתאוששות היחיד: אף שכמה יצרני רכב חשובים יעדרו גם מהתערוכה הנוכחית, הקימה פורד תצוגת ענק - התצוגה הגדולה ביותר שהקימה אי פעם במסגרת התערוכה.
וזה לא הסוד היחיד שהתגלה לפני שהתערוכה תיפתח לציבור הרחב בסוף השבוע: כבר עכשיו מספרים המארגנים על כ-30 בכורות עולמיות וקרוב ל-60 השקות ראשונות לשוק האמריקאי שיהיו שם.

בניגוד מוחלט לישראלים, האמריקאים לוקחים את המשברים שלהם ברצינות רבה ודואגים להיערך בהתאם. רק לפני שלוש שנים היו קונים שם ג'יפים גדולים ומכוניות זוללות דלק כאילו אין מחר. אבל אז החריף משבר הדלק, הנושא האקלימי תפס תאוצה ולבסוף נחת המשבר הכלכלי. השתלשלות האירועים הזאת יצרה מצב שבו הפך ג'יפ גדול למילת גנאי. את מקומו תופסות עכשיו מכוניות קטנות, זולות וחסכוניות בדלק.
המהפך הזה בא לידי ביטוי גם במכירות של פורד: עד לפני שלוש שנים מכרה החברה הוותיקה כמויות ענקיות של טנדרים גדולים, אבל עכשיו התהפך יחס המכירות בין מכוניות קטנות לג'יפים וטנדרים והוא עומד על שלוש מכוניות קטנות לכל שני ג'יפים/טנדרים שהחברה מוכרת. מהסיבה הזאת שתי הכוכבות של פורד בדטרויט הן הפיאסטה והפוקוס, שמבוססות על הדגמים שמוכרים לנו היטב אבל עברו התאמה לשוק האמריקאי.
גם ג'נרל מוטורס תדגיש היום בעיקר את שתי המכוניות הקטנות שלה - קרוז שמוכרת היטב בישראל ודגם תצוגה לאביאו החדשה שתושק בשנה הבאה. המעניין בדגם התצוגה הזה הוא מנוע בנזין מוגדש-טורבו שמעיד, אולי, שג'נרל מוטורס הולכת בדרכה של פולקסוואגן עם מנועי בנזין קטנים, אבל מוגדשי טורבו.
קרייזלר לעומת זאת, לא תקיים מסיבת עיתונאים היום - דבר שכמותו לא קרה מעולם. בין המכוניות השונות שלה משובצות מכוניות ספורט יקרות מתוצרת פרארי ומזראטי - שניים ממותגי קבוצת פיאט, ששולטת כעת בקרייזלר.
אולם המבואה בכניסה לתערוכה מכיל עכשיו בערך 20 מכוניות חשמליות של יצרנים שונים. חלקן הקטן של יצרני רכב סדרתיים גדולים, רובן של יצרנים קטנים ולא מאוד מוכרים. היצרן הסדרתי שלקח ברצינות הגדולה ביותר את החלק הזה של התערוכה הוא ניסאן. לחברה תצוגה נאה ומכובדת סביב הליף - מכונית חשמלית שעודה בגדר קונספט בלבד.
כמה מיצרני החשמליות אפילו מאפשרים למבקרים לנהוג במכוניות שלהם
יש לא מעט יצרני רכב שלא מאמינים בסוללה החשמלית או במכונית החשמלית, אבל נגררים לזירה בגלל ההייפ. כך למשל, מציגה ב.מ.וו גרסה חשמלית לסדרה 1 הקטנה שלה. מכונית דומה מבחינה טכנולוגית למיני החשמלית, גם היא מתוצרת ב.מ.וו.
באותו צד של הזירה נמצאים גם יצרני ההיברידיות שמאמינים שימיו של מנוע הבעירה הפנימית עדיין ארוכים. הונדה, לדוגמה, מציגה בדטרויט את ההיברידית הספורטיבית הראשונה בהיסטוריה: CR-Zהקטנה. בנוסף, ראוי לציין את את הקונספט למכונית היברידית חדשה מבית טויוטה, שתהיה זולה מהפריוס ונועדה להיאבק ראש בראש בהונדה אינסייט.
כשמקשיבים לטיעונים של מי שסבורים שלמכוניות חשמליות אין כל סיכוי, ולאחר מכן למי שסבור שמכוניות היברידיות הן פיתוח בזבזני ולא הגיוני, נוצר הרושם המדכא ששניהם צודקים: לכל אחת מהשיטות יש יותר מדי חסרונות. אבל בדיוק בנקודה הזאת נכנסת לתמונה שברולט וולט של ג'נרל מוטורס ושוברת את הכלים.
שנתיים אחרי שהוצגה כקונספט הפכה וולט לראשונה למכונית שבאמת נוסעת ומדגימה יכולת אמיתית. בשונה מהחשמליות וגם מהמכוניות ההיברידיות, הרעיון של וולט הוא להוסיף למכונית החשמלית מאריך טווח בדמותו של גנרטור - מנוע בעירה פנימית - שמספק חשמל לסוללה ולמנוע החשמלי.
במקום שמנוע הבעירה הפנימית יניע את הגלגלים, כמו ברוב ההיברידיות, והמנוע החשמלי יהיה מנוע מסייע וחוסך אנרגיה, וולט היא מכונית חשמלית - כלומר, מה שמסובב את הגלגלים הוא מנוע חשמלי ולא מנוע בנזין. ג'נרל מוטורס תאפשר גם לח"מ לנהוג נהיגת התנסות במכונית הזאת ועל כך, אם הכל יעבוד כמתוכנן, נדווח בשבוע הבא.








נא להמתין לטעינת התגובות