מי מרוויח ממכירת החיסול למרפסות?
הרפורמה בתכנון לא תסייע לאזרח הקטן. כרישי הנדל"ן, המחזיקים בשטחי קרקע גדולים, ייעזרו בה למימוש פוטנציאל הרווח שלהם

פועל סיני. הוא בכל מקרה לא ירוויח רויטרס
עיקר הרפורמה מדברת על העברת סמכויות מוועדות התכנון המחוזיות לועדות התכנון המקומיות, במטרה המוצהרת להקל על ההליך הבירוקרטי, ולהפוך את תהליך התכנון להליך של "וועדה אחת".
בפועל, מבקשת הרפורמה להפריט את מנגנוני התכנון ובכך להקל על בעלי הקרקע ליזום בה.
ריקון מתוכן של הועדות המחוזיות על חשבון התחזקות הוועדות המקומיות, מפר את האיזון בין אינטרסים המשרתים את רווחת כלל הציבור, כגון בניה של דיור בר השגה, דיור ציבורי, שטחים ציבוריים וכו', לבין האינטרסים הצרים המשרתים את הרשויות המקומיות, השואפות למשוך לאזורן נדל"ן יקר, ואת הקבלנים, השואפים למקסם את הרווח.
בוועדות התכנון מתקבלות החלטות הנוגעות לחלוקת משאבים והענקת זכויות בנייה, ומשום כך מערכת התכנון חשופה לשחיתות. כיום, מערכת התכנון הנה היררכית ובה כל רמה מבקרת את זו שתחתיה – ובכך מצמצמת מאוד את היכולת לשחיתות ולקידום אינטרסים צרים.
כיום, נותרו הוועדות המחוזיות המכשול האחרון העומד בפני בעלי הקרקע לקדם תכניות הסותרות תכניות מתאר מאושרות, כגון תכניות לשינוי יעוד של הקרקע, תוספת אחוזי בניה וכו'. מטרת הרפורמה הינה להסיר מכשול זה.
קבוצות הכוח מרוויחות
כידוע, לקבוצות כוח קל יותר להעביר תכניות בוועדות מקומיות. הרכבן הפוליטי של הועדות המקומיות יוצר קשר בעייתי בין הון לשלטון. לא פעם הצביעו דו"חות מבקר המדינה על אוזלת ידן של הוועדות המקומיות באכיפת שלטון החוק על מנת לקדם אינטרסים צרים של קבוצות לחץ, בניגוד לאינטרס הציבורי הרחב.
האפשרות לתכנון מזורז, הממוקד בראיה נקודתית וקצרת טווח והנעדר שקיפות ציבורית המאפיין את הוועדות המקומיות, בצירוף הבעלות הפרטית על הקרקע, יובילו לכך כי הועדות המקומיות לא יוכלו, וספק אם ירצו, להתמודד עם הלחצים שיופעלו עליהם על ידי בעלי הקרקע לאישור תכניות הממקסמות את רווחיהם על חשבון האינטרס הציבורי.
וכך, שוב, במסווה של "סגירת מרפסת" יאלצו תושבי
ישראל לשלם מחיר יקר. ברור כי הרפורמה בתכנון לא נועדה לסייע ל"אזרח הקטן", שהרי מרבית אזרחי המדינה לא מתעסקים כלל בתכנון כי אם ברישוי, בהשגת אישורי בניה.
הרפורמה בתכנון נועדה לסייע בעיקר לכרישי הנדל"ן, המחזיקים בשטחי קרקע גדולים, לממש את פוטנציאל הרווח של הקרקע, אותה קיבלו מראש תמורת מחיר זעום, ולעתים אף ללא תמורה, בשלב הפרטת הקרקעות.
באמצעות השילוב בין הפרטת הקרקע להפרטת מערכת התכנון, מתפרקת המדינה מאחריותה לפקח על השימוש בקרקע, באופן שיסב נזק ארוך טווח ובלתי הפיך לאינטרס הציבורי. כך, יוכל מר נתניהו להגשים את חזונו וחזונם של בעלי ההון במדינת ישראל להפוך את הקרקע מנחלת הכלל למוצר כלכלי המניב רווח לבעליו.
הכותבת היא עו"ד באגודה לצדק חלוקתי וחברה במטה לתכנון אחראי







נא להמתין לטעינת התגובות






