מאבק האופנוענים הגיע לבג"ץ: לא לייקר המחיר

משפטן מגבעתיים בעל קטנוע עתר לבג"ץ וטען כי העלאת מחירי הביטוח תפגע במדינה כולה. "אני לא פונה רק בשמי, אלא בשם ציבור המשתמשים"

שמואל מיטלמן | 11/11/2009 18:12 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
מחממים מנועים: הקרב נגד העלאת מחירי הביטוח של הרכב הדו-גלגלי הגיע לפתחו של בג"ץ. גלעד בנאי, משפטן מגבעתיים בעל קטנוע, עתר היום (ד') לבג"ץ בבקשה להורות למפקח על הביטוח באוצר לבטל או לתקן את הוראתו בדבר שינוי תעריפי הביטוח החל מיום ה-15 בנובמבר. "יש להוציא צו ביניים שיורה למפקח על הביטוח להשעות את הוראתו, עד להכרעה בעתירה", דורש בנאי.
מחאת רוכבי האופנועים נגד הייקור
מחאת רוכבי האופנועים נגד הייקור צילום ארכיון: רונן טופלברג


בעתירה הסביר בנאי כי "ההוראה תיצור העלאה דרמטית בתעריפי ביטוח החובה החלים על משתמשי רכב דו-גלגלי בני פחות מ-40 שנה ושיש להם ותק רישיון של פחות מ-8 שנים".

הוא מספר על עצמו כי הוא מחזיק ברישיון לאופנוע מאז שנת 1990 וכי ברשותו קטנוע בנפח 125 סמ"ק. לדברי בנאי, הוא עצמו אינו טוען כי הוראת המפקח על הביטוח פוגעת בו אישית, אלא הוא פנה לבג"ץ כ"עותר ציבורי, בשם ציבור המשתמשים, החברות ובעלי העסקים, העתידים להיפגע עקב גזירה זו".

בעתירה נכתב כי תעריפי הביטוח שקבע המפקח על הביטוח גורמים להעלאה של 12% בתעריפי ביטוח החובה לאופנועים וקטנועים והעלאה של עד 34% עבור מבוטחים מסוימים.
"העלאת התעריפים נגועה בחוסר סבירות ובחוסר מידתיות"

המפקח על הביטוח הסביר כי העלאה בתעריפים נדרשה כדי לכסות את גירעונות המאגר הישראלי לביטוחי רכב-הפול, שהוא תאגיד בבעלות חברות הביטוח, האחראי, בין השאר, לביטוח רכבים דו-גלגליים, ושגרעונו צפוי להגיע בסוף שנה זו לסך של 220 מיליון שקל.

אולם, גלעד בנאי טוען כי העלאת התעריפים "נגועה בחוסר סבירות ובחוסר מידתיות, אפליה פסולה ופגמים בשיקול דעת". לדבריו אין מקום לאבחן בין מצבו הכספי של

המאגר הישראלי לבין מצבו של ענף ביטוח רכב חובה בכלל.

בנוסף, הוא גורס כי למצבן הכספי של חברות הביטוח בענף הרכב בשנה האחרונה אין דבר וחצי דבר עם גובה תעריפי הביטוח, שכן מצב החברות "כל כולו נובע ממדיניות השקעות חמדנית, פזיזה ובלתי אחראית וממילא הניסיון להטיל על ציבור הנהגים בכלל ועל ציבור המשתמשים ברכב דו-גלגלי בפרט את האחריות לכיסוי גרעון זה – לוקה בחוסר סבירות קיצונית".

עלייה במספר המכוניות בכבישים

לדברי בנאי, העלאת התעריפים "מתנגשת ראש בראש" עם המדיניות הכללית במשק שמטרתה לעודד את השימוש ברכב דו-גלגלי, בשל יתרונותיו - עלות רכישה ואחזקה נמוכות, קלות וגמישות התנועה בעורקים הפקוקים של הערים הגדולות, יותר מקומות חניה ופחות זיהום אויר.

"העלאת התעריפים היא בבחינת גזירה שהציבור איננו יכול לעמוד בה ועל כן תוצאותיה, שבחלקן ניתן להבחין כבר כעת, הינן רעות ושליליות לא רק עבור ציבור המשתמשים שייפגע ממנה ישירות, אלא גם למשק המדינה בכללותו", סיכם בנאי בעתירתו.

לדבריו, כך צפוי מעבר מאסיבי של משתמשי רכב דו-גלגלי לכלים של ארבע גלגלים, ישנים ומזהמים, והדבר יעלה את מספר המכוניות בכבישים, יצור מצוקת חניה וזיהום אויר. תוצאה אחרת תהיה עליה חדה בשיעור המשתמשים ברכב דו-גלגלי ללא ביטוח. שכן, כבר היום כ-25% מהרוכבים אינם יכולים לעמוד בתעריפי הביטוח הנוהגים, ושיעור זה יעלה באופן דרמטי עם העלאת התעריפים.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים