האלכימאים: הזכייניות מעלימות דקות שידור
לאן נעלמו דקות ארוכות מ"צחוק מהעבודה" ומ"מועדון לילה" בטבלת הרייטינג? בין הפותרים נכונה תוגרל רגולציה

צחוק מעבודה צילום: יח''צ רשת
כך למשל באחת מתוכניות "צחוק מעבודה" האחרונות. טבלת הרייטינג של 7 באוקטובר מציינת כי תוכנית ההומור של רשת נמשכה בין השעות 21:26 לשעה 22:00, כלומר 34 דקות בלבד, שהניבו רייטינג של 14.4 אחוזי צפייה. אלא שאם צפיתם ב"צחוק מהעבודה" באותו יום רביעי, ודאי שמתם לב שהתוכנית דווקא החלה בשעה 21:00, עם סיום מהדורת החדשות, והסתיימה בשעה 22:23, כלומר שעה ו-23 דקות מאוחר יותר. 50 דקות מהתוכנית - חלקה המכריע - פשוט נשארו בחוץ ולא נמדדו.
רשת היא לא החוכמולוגית היחידה. בתוכנית "מועדון לילה" של קשת ששודרה ב-11 באוקטובר נמדדו רק 46 דקות מתוך שעה ורבע של תוכנית. גם "מונית הכסף" של אותה זכיינית שכחה להפעיל מונה על חצי שעה מהתוכנית, ומתוך 51 דקות התוכנית ששודרה ב?5 באוקטובר, נמדדו רק 21 דקות.
הפטנט פשוט: לכל זכיינית יש את הזכות להוציא "פינות" מתוך התוכניות. בכל לילה, כשהזכייניות אמורות להעביר את משך התוכניות שלהן לוועדה הישראלית למדרוג, הן משמיטות חלק מהתוכנית, המכונה "פינות", בטענה כי זה אינו מהווה חלק מובהק מהתוכנית, אלא מעין קטע נלווה. הקטעים האלה, באופן לא מפתיע, נמצאים בתחילת התוכנית או בסופה - החלקים שבדרך כלל זוכים לרייטינג נמוך.
למשל ב"הישרדות", המשודרת בערוץ 10: כולם מכירים את החלק המתחיל בשאגתו של גיא זוארץ, "בפרק הבא, בהישרדות" ; חלק זה, שלפעמים נמשך בין חמש לעשר דקות, לא נכלל במדידת הרייטינג של התוכנית, מהסיבה הפשוטה שבשלב זה רוב הצופים כבר עוברים לערוץ 2.
לו החלק הזה היה נמדד בפרק ששודר ב-7 באוקטובר, למשל, הרייטינג הממוצע של התוכנית לא היה עומד על 17 אחוזים אלא על 16.6 אחוזים בלבד. גם התוכנית "צחוק מהעבודה" ששודרה באותו יום הייתה מניבה 12.7 אחוזים בלבד, לו כל 83 דקותיה היו נמדדות.
לדברי מנכ"ל הוועדה למדרוג, ד"ר יפעת בן חי שגב, אין במעשים אלה כל פסול. "זה מתקזז בין הזכייניות", היא אומרת. "משום שכל הזכייניות נוקטות באותן שיטות, עד שלא יוחלט אחרת אני לא רואה בכך בעייתיות".
מקשת נמסר בתגובה: "אנו פועלים על פי כללי הוועדה למדרוג וגאים בנתונים של התוכניות. גאוותנו תקפה בכל מדידה, גם בחיתוך שונה, כאשר הירידה ברייטינג היא זניחה והובלת התוכניות נותרת בעינה".
נתי דינר, סמנכ"ל הפרוגרמינג של ערוץ 10: "ה'פינות' נועדו להתאים את התוכנית לזרימת הצופים. חלק מהזכיינים בחרו להגחיך את השימוש ב' פינות' ולרשום חצי מהתוכנית כלא נמדד ברייטינג. כנראה כל אחד בוחר להתמודד עם מצוקותיו באופן שונה".
מרשת לא נתקבלה תגובה עד מועד סגירת הגיליון.








נא להמתין לטעינת התגובות



