סרבני הגיוס בקייפטאון: ישראל איבדה כיוון

3 סרבני הגיוס שיצאו לדרום אפריקה לדבר בגנות מדיניות ישראל לא מתכוונים להתנצל. "הגענו לפה בשביל להוציא הכביסה המלוכלכת החוצה"

אלי ברדנשטיין | 8/10/2009 11:15 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
עשרות מתלמידי בית הספר היהודי "הרצליה" בקייפטאון, דרום אפריקה, מילאו את בית הקפה הקטן שניצב מול המוסד הלימודי שלהם. ההתרגשות הגדולה נסבה סביב ביקורם השנוי במחלוקת של שלושה סרבני גיוס מישראל, מחותמי מכתב השמיניסטים משנת 2008.

הפגנה של מכתב השמיניסטים.
הפגנה של מכתב השמיניסטים. צילום ארכיון: ענת זכאי
מנהלת בית הספר אמנם לא הסכימה לארח את הסרבנים במוסד שלה, אך התירה תליית מודעות שמבשרות על קיום המפגש מחוץ לכותלי בית הספר.

הסרבנים, בשיתוף פעילים פוליטיים מקומיים, עמדו בשערי בית הספר וחילקו חומרי תעמולה, תוך שהם מזמינים את העוללים להגיע לבית הקפה ולשמוע מפיהם על הכיבוש.

השלושה - סהר ורדי (19), עומר גולדמן (20) בתו של סגן ראש המוסד לשעבר, ויובל אופיר-אורון (20) - ריצו בשנה החולפת כמה עונשי מאסר בבתי כלא צבאיים בשל סירובם להתגייס לצה"ל. הם הוזמנו לביקור בן עשרה ימים בדרום אפריקה, שעדיין מלקקת את פצעי האפרטהייד העמוקים, כדי לספר על הכיבוש הישראלי ולהסביר מנקודת מבטם את הסכסוך הישראלי-פלסטיני.

במסגרת הביקור נפגשים השלושה עם קהלים יהודיים ולא יהודיים, תלמידי בתי ספר ציבוריים ויהודים, אוניברסיטאות, מוסדות ציבור, וגם מתוכננת להם מסיבת עיתונאים. עם נחיתתם הספיקו סרבני הגיוס להתראיין לתחנת רדיו יהודית בבירה יוהנסבורג. "בתי הספר בישראל מונחים לבצע שטיפת מוח של כל התלמידים שבהם על חשיבות השירות הצבאי", אמרו בראיון.
אופיר-אורון: "יש להצטרף לקריאה הפלסטינית לחרם על ישראל"

הסרבנים עומר גולדמן (משמאל) ויובל אופיר-אורון בכנס בדרום אפריקה.
הסרבנים עומר גולדמן (משמאל) ויובל אופיר-אורון בכנס בדרום אפריקה. צילום: אלי ברדנשטיין
שלשום, בסיום דברים שנשאו בפני אלף סטודנטים באוניברסיטה היוקרתית של קייפטאון, קראו לנוכחים להתגייס למען הטלת חרם וסנקציות, בעיקר כלכליים. במקביל הם השוו בין הסירוב הטבעי להתגייס לצבא האפרטהייד בדרום אפריקה לסירוב להתגייס לצבא הישראלי.

קראתם שלשום להטלת חרם על ישראל, לא הגזמתם?
אופיר-אורון: "נפגשנו עם סטודנטים ואנשים מהקהילה היהודית ואנשים שהיו פעילים נגד האפרטהייד, ואז נשאלנו מה הם יכולים לעשות בשביל לעזור להביא לסיום הכיבוש. התשובה היא שאפשר לפעול בהפגנות ובתרומת כספים, אבל בסופו של דבר צריך להצטרף לקריאה הפלסטינית לחרם על מדינת ישראל. החרם שאנחנו מסכימים עליו זה חרם כלכלי, מתוך דגש על תוצרת התנחלויות וחברות ישראליות ובינלאומיות שיש להן קשרים עם הצבא ורווח מהכיבוש".

כיצד אתה מתמודד עם הטענה שאתה משחיר את פניה של ישראל?
"אנשים, גם בישראל וגם בקרב הקהילה היהודית כאן, שואלים למה אנחנו מוציאים את הכביסה המלוכלכת החוצה. אני חושב שהכביסה המלוכלכת שלנו כל כך מלוכלכת, והסירחון מתפשט לכל העולם, אם אנחנו רוצים או לא. חברה צריכה לדעת לבקר את עצמה, וגם אם זה לא פשוט, אנחנו פה בשביל להוציא את הכביסה החוצה ולמצוא קהילות
שאולי יצליחו להתמודד עם זה. החברה לא מסוגלת להתגבר על עצמה ולעצור את המיליטריזם שבוער בה ובאיזשהו מקום איבדה את הכיוון. החברה בדרום אפריקה הצליחה באופן מובהק להתגבר בזכות תמיכה בינלאומית, ואנחנו גם מנסים למצוא סוג של סולידריות כזאת ומחויבות בינלאומית לחברה הפלסטינית ולמאבק המשותף עם ישראל".

מארחם של הסרבנים: איש התנועה הציונית "הבונים דרור"

מאחורי הביקור של שלושת הסרבנים בדרום אפריקה עומדים יהודים דרום אפריקאים משני ארגונים מקומיים פרו פלסטיניים: ECC ו-OSS. הראשון מציין 25 שנה למאבקו בחובת הגיוס לצבא דרום אפריקה תחת שלטון האפרטהייד, השני לוחם נגד הכיבוש הישראלי.

הסרבנית עומר גולדמן (באמצע) בהפגנה מחוץ לבקו
הסרבנית עומר גולדמן (באמצע) בהפגנה מחוץ לבקו"ם, לפני כשנה. צילום ארכיון: ראובן קסטרו
גם המלווים של הסרבנים הישראלים וגם מארגני העל הם יהודים, שמרביתם קיבלו חינוך יהודי ציוני באחד ממוסדות החינוך היהודים הפרטיים הפועלים בדרום אפריקה. האדם הכי חשוב במערכת הזו הוא דורון איזקס, לשעבר המזכיר הכללי של תנועת הנוער הציונית הגדולה ביותר בדרום אפריקה, "הבונים דרור". התנועה משוייכת לתנועת העבודה, והיא מהווה המקבילה בחו"ל של הנוער העובד והלומד. איזקס, שסירב להתראיין, הוא מי שלמעשה הביא את השלושה לדרום אפריקה.

חשוב לציין כי מתוך 120 אלף היהודים שהתגוררו בדרום אפריקה עד לראשית שנות התשעים נותרו כ-65 אלף בלבד. כמו אז, גם היום, הקהילה היהודית בדרום אפריקה מחזיקה ברובה בהשקפות ציוניות וימניות, ותומכת בממשלת ישראל.

עם זאת, קבוצה קטנה של יהודים בדרום אפריקה, בעיקר צעירים, מצדדת בגישה אחרת. הם יותר מחויבים לתיקון החברה שבה הם חיים, לתיקון העוולות כלפי השחורים, וברובם גם מחזיקים בעמדות שמאלניות בהקשר של הסכסוך הישראלי-פלסטיני.

אילן שטראוס: משטר האפרטהייד ומדינת ישראל - ישויות שונות

אילן שטראוס (24) הוא אחד ממארגני ביקור הסרבנים. הוא מוכן להתראיין לאחר שקיבל אישור מאיזקס. שטראוס הוא בוגר בית ספר יהודי, מחזיק בתואר ראשון בכלכלה והיסטוריה יהודית, דובר עברית, שקיבל חינוך יהודי לפי הנרטיב הציוני המקובל.

הפגנת תמיכה בסרבנים מול כלא 4.
הפגנת תמיכה בסרבנים מול כלא 4. צילום: דימה וזינוביץ'
אבל שטראוס החליט שהמציאות יותר מורכבת מזה. "אני לא מניח לעובדה שאני קשור לעם היהודי ולציבור הישראלי לעמוד בדרך של חיפוש אחר האמת ולבקר את הרע כשהוא מגיע", הוא מסביר, "אפילו אם זה אומר שהאחריות לדברים הרעים האלה, בחלקם, היא בידי ישראל. אני יודע מי אני. ההיסטוריה תשפוט - ולא באדיבות - את אלו שסירבו לראות והתעלמו מהסבל הפלסטיני ומהכיבוש הישראלי".

שטראוס הוא דובר רהוט. משנתו האידיאולוגית סדורה. הוא זהיר בדבריו, מתנסח באחריות, ואינו שולף דבר מתוך המותן. הטקסטים שלו על הכיבוש, במידה רבה, הוכנו מראש. לדבריו, הביקור הזה נועד להעביר לקהל רחב בדרום אפריקה מסר של מאבק לא אלים נגד הכיבוש, ויצירה של תנועה בינלאומית שעניינה המרכזי הוא זכויות אדם, תנועה שעובדת כדי להכריח את שני הצדדים בישראל וללחוץ עליהם להגיע לפתרון. "המסר חשוב כי הוא מראה את הצורך של קבוצת יחידים ישראלים שמחוייבת לעקרונות בסיסיים נגד הכיבוש", אומר שטראוס.

אתה באמת סבור שיש מקום להשוות בין משטר האפרטהייד לבין יחסה של ממשלת ישראל אל הפלסטינים?
"אין ספק ששלטון האפרטהייד והכיבוש הישראלי ומדינת ישראל הם שתי ישויות שונות, או שלא בנות השוואה בהיבטים רבים. עם זאת, כמו היחידים שהיום מעורבים בהתנגדות לגיוס לצבא האפרטהייד, גם השמיניסטים נוקטים עמדה עקרונית ואמיצה נגד הפעולות האלימות של צבא, שמשרת לא הרבה מטרות הגנה, כאשר בעת ובעונה אחת ישראל מכניעה את הפלסטינים באמק צעות קיום מחוסר כבוד".

"רב הקהילה היהודית בדרום אפריקה גאה בציונות שלה"

נדמה שיהודי דרום אפריקה נמצאים במצב לא פשוט. מזה שנים, מאז נפילת שלטון האפרטהייד בשנת 1994, שיחסיה של דרום אפריקה עם העולם הערבי טובים יותר מאשר עם ישראל. המוסדות הקהילתיים היהודיים מתקשים לתת פייט למגמות האנטי-ישראליות שמובילים ארגונים מקומיים ונציגי שלטון.

נשיא דרום אפריקה, ג'ייקוב זומה.
נשיא דרום אפריקה, ג'ייקוב זומה. צילום: אי-פי-אי
הם מתקשים לקבל גישה לכלי התקשורת המרכזיים, ומחלקות ההסברה של הקהילה היהודית מזיעות הרבה כדי לקבל הזדמנות להחזיר מנה אפיים כלפי מי שהם מגדירים כאנטישמים שמתכסים בכסות של ביקורת אנטי-ישראלית בשל היחס לפלסטינים.

המצב המורכב של הקהילה היהודית בדרום אפריקה נובע גם מהעובדה שלפני כחצי שנה נבחר הנשיא ג'ייקוב זומה, ורוב היהודים לא בחרו בו ואף חששו ממנו.

גם בביקור הסרבנים הנוכחי, קולה של הקהילה היהודית כמעט לא נשמע. ודאי שלא נעשו פעולות בנידון או ניסיונות לתת משקל נגד ציוני. דיוויד הירש, לשעבר יו"ר הפדרציה הציונית של דרום אפריקה, מתח ביקורת קשה על חוסר המעש של ראשי הקהילה היהודית: "הגופים הרשמיים של הקהילה היהודית לא עשו דבר. מדוע הם מאפשרים לסרבנים להגיע לבתי ספר לא יהודיים שונים ולאוניברסיטאות?".

"רב הקהילה היהודית גאה בציונות שלה", אומר בכיר בקהילה היהודית, "עם זאת, במקביל עלינו לקבל שיש יהודים בינינו שיש להם סנטימנטים שונים משלנו, ושיש להם קשרים חזקים לאויבים שלנו. אנחנו מדברים איתם, ומסכימים שלא להסכים".

בב גולדמן: הסרבנים - תמימים שנפלו למלכודת דבש

"השמיניסטים קיבלו הרבה פרסום, אבל מהסיבות הלא נכונות, לצערנו", אומרת בב גולדמן, שאחראית על ההסברה בפדרציה הציונית של דרום אפריקה. "כשישראלים מבקרים בדרום אפריקה ומעמיקים את התדמית הרעה הזאת, מבלי שיש להם הידע של הנזק לו הם גורמים בקהילה שלנו, אין לנו ברירה אלא להרחיק עצמנו מהם, לא להיות יחד איתם ולקוות שהנזק שהם גרמו לא יורגש".

גולדמן מכנה את הסרבנים "תמימים", צעירים שנפלו למלכודת הדבש של שונאי ישראל, שניצלו את תמימותם. "בכך שהם מותחים ביקורת קשה על ישראל ומסרבים לשרת בצבא, שהוא דבר המנוגד לחוק, בכך הם למעשה הופכים למקובלים על אויבי ישראל בדרום אפריקה. הם מתקבלים על ידי ארגונים פרו פלסטיניים שמנצלים את תמימותם כדי להגביר את העוינות כלפי ישראל ומציגים אותם בתקשורת כקול שהולך ומתחזק בישראל.

"מה שהם אמרו בקמפוסים ובתקשורת ובדיונים היה חד צדדי ומוטה. הבעיה הגדולה ביותר של הסרבנים האלה היא שאין להם ידע והבנה של המצב הפוליטי בדרום אפריקה עם ישראל. עריכת השוואה בין ישראל והאפרטהייד, זה דבר מסוכן ומזיק לקהילה היהודית המקומית. ישראל מוצגת כשטן במדינה כל הזמן".

גם המפגש עם התלמידים עצמו היה טעון. "הם פוגעים במדינת ישראל ואני לא מוכנה לשמוע זאת", אמרה רייצ'ל, אחת התלמידות שהגיעה למפגש. נעמי, תלמידה אחרת, דווקא הקשיבה בקשב רב: "לא ידעתי על זה בכלל", היא אמרה. "אצלנו בבית ההורים מאוד ציוניים וימניים ולא דיברו מעולם על מוסריות ועל כיבוש, אלא רק על צורכי הביטחון של ישראל ועל התוקפנות הפלסטינית. היה לי מאוד מעניין".

גם עשרה תלמידים, לבושים בחולצות בצבע זית עם כיתוב של צה"ל הגיעו לשם. אילן שטראוס יצא מרוצה: "ראיתי בעיניהם של התלמידים שהשתתפו במפגש שהם לא בטוחים בצורך של המשך הכיבוש של הפלסטינים ובפתרון אלים למען ביטחון המדינה".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים