ניסוי ראשון בעולם: הפקת חשמל מנסיעת כלי רכב
אנשי הטכניון והחברה הלאומית לדרכים הצליחו להפיק 2,000 וואט בשעה מאנרגיית מכוניות שנסעו בכביש 4. חברות גדולות בעולם בתחום התשתיות והאנרגיה הירוקה עוקבת מקרוב ומגלות עניין בטכנולוגיה
הניסוי בוצע השבוע בכביש מספר 4, בצומת חפר, בקטע נסיעה שארכו כעשרה מטרים. בעקבות הצלחת הניסוי, יורחב המחקר לפרויקטים נוספים באורך של קילומטר כל אחד. "הצלחת הניסוי, היא אבן דרך חשובה בפריצת הדרך הטכנולוגית", אמר מנכ"ל החברה הלאומית לדרכים אלכס ויז'ניצר, "אנו חיים במדינה קטנה עם יתרון ניכר בתחומי המחקר והידע, מול מדינות רבות בעולם המחפשות דרכים לשימור אנרגיה שמתבזבזת".

ניסוי אנרגיה בכביש 4
צילום: אינוואטק
מנהלת הפרויקט ד"ר לוסי אדרעי-אזולאי, מסבירה כי הגנרטורים שפותחו על ידי חברת "אינוואטק", הוטמנו בעומק של כחמישה סנטימטרים מתחת לשכבת האספלט העליונה. "הטכנולוגיה מבוססת על חומרים פייזואלקטריים המאפשרים המרה של אנרגיה מכאנית שמקורה במשקל הרכב - לאנרגיה חשמלית. מבחינת הנהגים הנוסעים במקום, לא ניכר כל שינוי בכביש. תנועה סדירה של כלי רכב מאפשרת צבירה של כ-2,000 וואט בשעה. החשמל נאגר במצברים לצד הכביש.
"הרחבת הפרויקט לנתיב נסיעה בודד של כ-1,000 מטרים, תאפשר ייצור חשמל בסדר גודל של 200 קילו-וואט שעה מדי שעה. קילומטר כביש בן ארבעה מסלולים, יאפשר קצירה של כמגה וואט שעה בשעה, כמות המספיקה לצריכת
חשמל ממוצעת של כ-2,500 בתי אב", היא מסבירה.
לדבריה, הטכנולוגיה שפותחה על ידי צוות מדעני אינוואטק ובשיתוף פעולה עם מוסד הטכניון, מאפשרת אספקת חשמל לצרכנים שונים לאורך נתיבי הנסיעה כדוגמת מנורות תאורה, שלטי פרסום, מצלמות אכיפת מהירות, מערכות תקשורת, או שלטי הכוונה.
"יעילות הפתרון וייצור החשמל בטכנולוגיה זו, אינה מושפעת מתנאי מזג אוויר, אינה צורכת שטחי קרקע מיוחדים ומאפשרת ייצור וקצירה של חשמל בקרבת הצרכנים, ללא צורך בהקמת תשתיות הולכה", הוסיפה אדרעי-אזולאי. חברות גדולות בעולם בתחום התשתיות והאנרגיה הירוקה, עוקבת מקרוב ומגלות התעניינות חסרת תקדים בטכנולוגיה שפותחה בישראל.